• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

“Het is geen legal tech maar client tech”

18 mei 2022 door BrandMR

Legal tech verovert de juridische wereld stormenderhand en heeft voor een flinke transformatie gezorgd. Hoe is dat eigenlijk bij een disruptieve juridische dienstverlener als Brandmeester (BrandMR)? Aan tafel Peter Hoitinga, marketingdirecteur van Brandmeester en Bianca Metsemakers, manager innovatie bij Brandmeester.

Legal tech. Gaat het jullie allemaal snel genoeg?

Metsemakers: “Legal tech kan heel snel gaan. Alleen de advocatuur daarin ook meekrijgen, duurt wat langer.”

Het is nogal een cultuuromslag?

Hoitinga: “Ja, ik denk dat de cultuuromslag de grootste uitdaging is. De mindset in de markt moet veranderen.”

Gaan mensen snel met de hakken in het zand of vinden ze het gewoon eng?

Metsemakers: “Ze vinden het eng, denk ik. Eng dat ze hun werkwijze moeten veranderen, of dat het impact heeft op hun ‘zo doen we het altijd al’. Terwijl mensen juist open zouden moeten staan. Ze zouden bijvoorbeeld standaardhandelingen anders in kunnen richten zodat ze meer tijd hebben om echt met de klant in gesprek te gaan.

Gelukkig is er in de opleiding inmiddels ook veel meer aandacht voor techniek. Hoe kan de techniek mij helpen in mijn werk? Waardoor ik mijn werk beter doe en meer tijd voor de klant overhoud.”

Hoitinga: “Je wil juist dat je vanuit innovatie de inhoud los kan laten en dat je daardoor naar de klant gaat luisteren. Dus dat je gaat kijken van: wat is nou echt het probleem en wat wil de klant? Want de juridische oplossing hoeft helemaal niet de uitkomst te bieden die de klant eigenlijk wil.

En de klant heeft soms een onrealistisch beeld. Want het eerste beeld van de klant wordt verstoord door een emotionele staat van zijn. Je bent ontslagen, je bent in paniek of er is iets anders gebeurd. Iemand heeft zich niet aan een afspraak gehouden en daar ben je door geraakt. Dus je kan niet helder denken. Daar moet je dan als advocaat iets aan doen. Dat heeft niks met het juridische te maken. Je moet gewoon de boel weer op orde krijgen in het hoofd van die klant.

Ook heeft een klant een eigen referentiekader, die hij of zij opdoet door te praten met familie en vrienden, of door Suits te kijken op Netflix. Daardoor heeft de klant het idee dat een advocaat die andere partij gaat doorzagen tot aan de hoogste rechter. Dat is eigenlijk een tweede taak die je hebt naar de klant. Wat is realistisch? Wat is het gat tussen jouw werkelijkheid en de juridische werkelijkheid? Wat kan er werkelijk, en wat is er nou werkelijk slim? Dat gat moet je overbruggen, en dat hoeft niet per se met juridische theorie.”

Zijn er al manieren waarop Brandmeester profiteert van legal tech?

Metsemakers: “Jazeker! Bijvoorbeeld bij onze workflows en taken. Het hele werkproces van de juristen is door middel van legal tech goed ingericht. Ter ondersteuning van het klantproces. Van wat moet wanneer gebeuren? Het is een soort reminder. Ook voor onze juristen en advocaten.”

Hoitinga: “Of denk eens aan het toewijzen van de juiste advocaat aan de klant op basis van onze online checklist. Hierdoor wordt de juiste, gespecialiseerde en beschikbare advocaat gekoppeld aan de klant.”

Metsemakers: “Maar is dat legal tech? Of is dat gewoon tech?”

Hoitinga: “Ja, je moet het feitelijk niet hebben over legal tech, maar over client tech. Hoe kunnen wij – want dat is onze ambitie – het proces en de kosten voorspelbaar maken, en het contact met de klant persoonlijk? Natuurlijk is er het gemak dat tech kan bieden.

Het feit dat je 24/7 in je online dossier kunt kijken waar iets staat; dat je een reminder krijgt als er iets veranderd is in je dossier; dat je direct kunt zien waar je bent in het proces én welke stappen er nog gaan komen. Altijd gecombineerd met persoonlijke aandacht van de advocaat. Een persoon die je makkelijk kunt benaderen en waarmee je door videobellen persoonlijk contact hebt. Dat is eigenlijk het unieke.

Je komt dan weer terug op dat punt: tech is geen doel op zich, maar een middel om voor de klant de zaak brandmeester te krijgen – waardoor hij of zij het gevoel heeft dat de boel onder controle is.”

Metsemakers: “Zodat de klant wat meer zekerheid krijgt, zich wat zekerder voelt.”

Hoitinga: “Precies; ondanks dat er nog steeds onzekerheid is over de afloop. Er is immers ook een wederpartij. Je weet niet helemaal hoe het proces gaat lopen, of dat er nog informatie naar boven komt. Maar je hebt wel maximale geruststelling over wat er gaat gebeuren, wat het verloop van het proces is en natuurlijk wat het gaat kosten.”

Metsemakers: “Wat er van de klant verwacht wordt en wat er van de jurist of advocaat verwacht wordt. Wie wat doet. Dat staat allemaal mooi in de tijdlijn. Hetgeen veel overzicht geeft en daarmee een gevoel van controle.”

Valt er met legal tech, of tech, nog meer winst te behalen in de toekomst?

Metsemakers: “Ik denk dat we nog maar net begonnen zijn en dat we ons op basis van ervaringen weer verder ontwikkelen.”

Hoe gaat die tech zich dan verder ontwikkelen?”

Metsemakers: “Ik denk dat artificial intelligence – AI – een grotere rol gaat spelen. In klantgedrag, maar eveneens in juristengedrag, en ook in de knowhow: de kennis van juristen. De ervaringen die ze nu opdoen, kunnen in de toekomst worden ingezet voor bijvoorbeeld AI. Dat is veel efficiënter en helpt de juristen juist. ‘O ja, toen heb ik – of heeft een collega – dit meegemaakt…’”

Hoitinga: “Eigenlijk is het doel om het juridische proces zó voorspelbaar te maken voor de advocaat dat hij of zij in verhouding veel meer tijd aan de klant kan besteden. Veel individueler op de behoefte van de klant kan inspelen. Juist omdat een aantal standaarddingen gemakkelijk gemaakt zijn, blijft meer tijd voor de klant over.”

Zien jullie legal tech voornamelijk als een efficiencyproces of meer iets wat het juridische werk zelf raakt? Het analyseren van zaken aan de hand van big data bijvoorbeeld.

Metsemakers: “De tools die er momenteel zijn op het gebied van voorspelbaarheid van zaken – op basis van eerdere rechtspraak – zijn gebaseerd op maar een klein percentage van wat er gepubliceerd wordt. Dus wat zegt dat?

Je zou eigenlijk nog meer willen doen met eigen data. Bijvoorbeeld dat je patronen ziet in de inhoud van een zaak, en bekijkt of je onze advocaten daarmee kunt helpen. Of dat je een zaak hebt met een aantal variabelen die vergelijkbaar zijn met een eerdere zaak, op basis van de duizenden zaken die we al eerder hebben gedaan. Dat betekent niet dat je als advocaat hierdoor een standaardoplossing krijgt, maar je krijgt misschien wel een richting waarin je kan zoeken – in plaats van dat je dat zelf nog moet bedenken.”

Is er een spanningsveld tussen het vertrouwen op bigdata-analyses en kunstmatige intelligentie en de gerichtheid op de klant?”

Hoitinga: “Daarom is dat soort technologie een middel en geen doel. Het doel is nog steeds de relatie met de klant; die staat voorop.”

Metsemakers: “Het is geen vervanging van een advocaat.”

Hoitinga: “Het is eigenlijk wel een leuke paradox: tech maakt de advocaat menselijker.

Eigenlijk een soort biotech?

Hoitinga: “Ja, het is biotech! Een advocaat wordt menselijker. Hij of zij krijgt veel meer tijd en ruimte voor de relatie met de klant. Dit omdat zijn werk makkelijker wordt gemaakt en omdat de onzekerheid bij de klant wordt weggenomen. Hierdoor wordt een advocaat minder afstandelijk.”

Metsemakers: “De rol van de advocaat wordt eigenlijk veel persoonlijker. Als je het dus hebt over het recht toegankelijk maken, dan kan tech recht zeker toegankelijker en persoonlijker maken.”

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Nieuwe Uitdaging bij… Simmons & Simmons, The Data Lawyers en KienhuisHoving
Volgende artikel
Shell verwisselt De Brauw voor Clifford Chance bij hoger beroep tegen Milieudefensie

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Vaccine vial and blood test tubes labeled COVID-19 on a blue surface, representing healthcare progress. Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie

Recente berichten

  • ‘Gevangenis maakt jongeren crimineler’, waarschuwt advocaat op Curaçao
  • Meerderheid wil rechterlijke toetsing van overheidsbeleid
  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×