• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Mercedes E-klasse All-Terrain: dure sportschooljongen

16 oktober 2017 door Advocatie Redactie

Een huis-, tuin- en keuken-automobiel opruigen met een paar simpele maar doeltreffende cosmetische ingrepen: het is een recept dat in de autowereld al decennia lang garant staat voor indrukwekkende verkoopcijfers. Mercedes-Benz hield zich echter altijd verre van zulk goedkoop effectbejag. Dat de Duiters begin dit jaar alsnog met de E-klasse All-Terrain op de proppen kwamen, kwam dan ook enigszins als een verrassing.

Door Ewoud Hallebeek

In het hogere segment van avontuur en vrijheid suggererende stationcars maken Audi (met de A6 Allroad) en Volvo (V90 Cross Country) al sinds jaar en dag de dienst uit, en het is wel duidelijk dat de makers van de uitsluitend in Europa leverbare Mercedes-Benz E-klasse Estate 220 D 4Motion All-Terrain, zoals het naamkaartje officieel luidt, daar goed naar hebben gekeken. Waarom immers zelf het wiel uitvinden?

De All-Terrain staat daarom, net als zijn concurrenten, hoger op zijn poten (29 mm om precies te zijn, waarvan de helft op het conto komt van de relatief hoge banden), heeft afwijkende bumpers en een dito grille, speciaal 19-inch lichtmetaal en obligaat matzwart plastic dorpel- en wielkastbeschermers. Plus 4Matic vierwielaandrijving en standaard luchtvering, opdat het niet allemaal ‘show but no go’ is.

Op dit moment is de All-Terrain uitsluitend leverbaar als 220 D, voorzien van een nieuw ontwikkelde 2.0 viercilinder turbodiesel, goed voor 194 pk en 400 Nm (231 km/u, 0-100 km/u in 8 sec). Benzinemotoren zijn er niet en komen er ook niet, maar de komst van de 258 pk-sterke zescilinder 350 D is al wel aangekondigd. Overigens: zowel Audi als Volvo hanteren een 190 pk diesel als instapper, dus zo gek is de keuze van Das Haus niet.

Sowieso kom je met de 220 D niets tekort. Tuurlijk, op auditief gebied gaat er weinig boven een zescilinder, maar eerlijk is eerlijk, eenmaal op snelheid merk je aan niets dat je met een ‘simpel viercilindertje’ onderweg bent. De tweeliter is krachtig genoeg, stil en soepel bovendien, en de standaard 9G-Tronic automatische versnellingsbak doet zijn werk volstrekt foutloos. En dat leidt dan weer tot een gemiddeld verbruik van (volgens Mercedes) net geen 1 op 20, ofschoon wij denken dat u blij mag zijn als u 1 op 15 haalt. Uiteindelijk heeft u wel 1.820 kg voort te slepen. 

De rij-ervaring is vergelijkbaar met een gewone E-klasse Estate. Dat de All-Terrain wat verder van de grond staat, merk je niet. Sterker, door de banden met hogere wangen ligt het comfort zelfs op een fractioneel hoger plan, terwijl de luchtvering body-roll tot een minimum beperkt. Het weggedrag is tot op hoge snelheid verregaand neutraal, maar dat wil niet zeggen dat we hier te maken hebben met een dynamische automobiel. Dat is niet het geval, al was het maar vanwege de tamelijk afstandelijke stuurinrichting, die je niet of nauwelijks betrekt bij wat zich onder de voorwielen afspeelt. Wat dan weer ‘typisch Mercedes’ is, dus feitelijk ook geen verrassing.

Al even typisch Mercedes is het subliem afgewerkte interieur met prachtige materialen (hout, leer en chroom zover het oog reikt), heerlijke stoelen, enorme ruimte en doordachte details, zoals armleuningen die opgloeien als de stoelverwarming is geactiveerd.

Met een knop in de middenconsole selecteert u de All Terrain-stand, waarmee de auto nog eens 35 mm hoger wordt gezet, de gasrespons tot een minimum wordt gereduceerd en het afremmen op de motor wordt gemaximeerd. En waardoor ‘off road’ niet een loze marketing-gimmick is, maar zowaar een daadwerkelijke optie. Op het dashboard krijgt u informatie over stuur- en hellingshoek, en de stand van gas- en rempedaal. Plus een kompas. Boven de 35 km/u zet de auto zichzelf weer in de asfaltmodus. Hartstikke leuk en goed dat het kan, maar wij betwijfelen of iemand die géén paardentrailer te trekken heeft het ooit zal gebruiken.

Over dashboard gesproken: onze testauto was voorzien van de zogeheten Widescreen Cockpit, waarmee u een digitaal dashboard krijgt over bijna de volle breedte van de auto. Indrukwekkend. En het roept de vraag op hoe lang het nog duurt voordat de voorruit één groot display is, waarbij het zicht op de buitenwereld bestaat uit het beeld van rondom gemonteerde camera’s.

Afgezien daarvan was onze auto ook uitgerust met de optionele 20-inch tienspaaks lichtmetalen wielen (€ 1.100), maar die zouden wij u afraden. Zoals alle Benzen is ook de All-Terrain gebaat bij terughoudendheid en zelfbeheersing. Het wordt al snel te veel, te René Froger. Neem van ons aan: 19-inch voldoet ruimschoots. Bovendien kost het allemaal toch al genoeg.

De Mercedes E All-Terrain is verkrijgbaar vanaf € 75.225. Dat is weliswaar € 12.210 duurder dan de Volvo V90 Cross Country, maar exact gelijk aan de Audi A6 Allroad (nu ja, die laatste is € 325 goedkoper, maar dat soort verwaarloosbaar kleine verschillen laten we hier maar buiten beschouwing).

De vanaf-prijs is, kortom, concurrerend genoeg. Het zijn de opties die je de nek om doen. De uitrusting van de All-Terrain is gebaseerd op de E-klasse Avantgarde, en dat kun je ook uitleggen als ‘meh’. Leer, navigatie, inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming, lichtsensor, LED-verlichting, lane-assist, parkeercamera, alarm, keyless go  – je moet het er allemaal apart bij bestellen. Geen wonder dat onze testauto een kleine 22 mille (!) aan extra’s aan boord had, waarmee het prijskaartje de 100.000 euro benaderde.

Dan heb je een begerenswaardige auto die ontegenzeggelijk meer biedt dan een gewone E-klasse Estate. Maar je moet wel héél veel van Mercedes houden om niet ook een bezoek aan enkele dealers van concurrerende merken te brengen.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Genomineerden 'Patroon van het Jaar' 2017 bekendgemaakt
Volgende artikel
Baker McKenzie bekendste advocatenmerk in VS

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×