• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Volkswagen Arteon: Ceci n’est pas une Passat

12 februari 2018 door Advocatie Redactie

In 2008 presenteerde Volkswagen de fraaie Passat CC, wat VW-lingo is voor Comfort Coupé. Vier jaar later kreeg de auto een facelift en ging hij opeens door het leven als Volkswagen CC. Hoe mooi ook, de CC wist zich niet te ontdoen van zijn burgerlijke Passat-nestgeur en werd dientengevolge nauwelijks verkocht. In 2014 verdween hij dan ook geruisloos van het toneel. Maar nu is er een opvolger, waarbij VW wenst te benadrukken dat de Arteon absoluut niets (!) met de Passat te maken heeft.

Door Ewoud Hallebeek

Onzin natuurlijk, want de Arteon deelt wel degelijk zijn genen met ’s lands bekendste vertegenwoordigerssedan. Kijk alleen maar naar het dashboard, dat volkomen identiek is. Toch moeten we het de Wolfsburgers nageven dat ze zich er niet met een jantje-van-leiden vanaf hebben gemaakt. Was de CC niets meer dan een wat afgevlakte Passat, de Arteon heeft serieus afwijkende maten. Hij is langer (9,5 cm, met dank aan de 5 cm toegenomen wielbasis), breder (3,9 cm) en lager (3,4 cm) dan een Passat. Combineer dat met een gedurfde en agressieve vormgeving, en het moge duidelijk zijn dat hier een auto staat die door niemand zal worden verward met zijn leasefavoriete broertje.

De Arteon heeft één simpele taak: Volkswagen meer aanzien geven en aldus potentieel gegadigden voor een BMW 4-serie Gran Coupé of een Audi A5 Sportback naar de VW-showroom te lokken. Waarbij u dan ook aan de duurdere uitvoeringen van de Opel Insignia Grand Sport, de binnenkort te verschijnen nieuwe Volvo S60 en – met een beetje goede wil – zelfs de Jaguar XF mag denken. Een breed pallet, om het maar eens zo te stellen.

Overigens is de naam Arteon een samenstelling van ‘art’ (kunst) en het verder nietszeggende ‘eon’. Het klinkt lekker en heeft een zekere connotatie met de inmiddels ter ziele gegane Phaeton. Minstens zo belangrijk is echter dat het naadloos aansluit op de in 2016 geïntroduceerde, uitsluitend voor de Chinese markt bedoelde Phideon. Want China is afzettechnisch nog altijd het Beloofde Land.

De Arteon is uitsluitend leverbaar met viercilinders: drie benzinemotoren (150, 190 en 280 pk) en drie diesels (150, 190 en 240 pk). Met uitzondering van de goedkoopste benzine en diesel – die een handgeschakelde zesbak hebben – zijn ze allemaal af-fabriek voorzien van een zeventraps DSG-automaat. De topversies hebben daarnaast 4Motion vierwielaandrijving.

Wij reden de 280 pk sterke 2.0 TSI 4Motion Business R. In Oryx White Pearl (meerprijs € 1.469). En hoewel wij over het algemeen geen liefhebbers van wit zijn, om over parelmoer nog maar te zwijgen, moet gezegd worden dat het de Arteon fantastisch staat. Zeker in combinatie met de subtiele zwarte achterklepspoiler (€ 619), het enorme glazen schuifdak (onderdeel van het Advance-pakket à € 1.575), de donkere achterramen (standaard voor de Business R) en de 19-inch wielen (met € 570 opvallend vriendelijk geprijsd).

En wij waren niet de enigen. Overal waar wij de auto parkeerden, maakten mensen ons deelgenoot van hun bewondering. Kom daar maar eens om bij een Passat. En over de wielen gesproken: VW claimt het onderstel te hebben afgestemd op 20-inch. Even los van het feit dat het dan best vreemd is om hem standaard op 17- of 18-inch de fabriek uit te sturen, betwijfelen wij ten zeerste of 20-inch een verbetering is. Wij durven de stelling wel aan dat 19-inch het ideale compromis is tussen comfort, wegligging en visuele impact. Overigens zouden wij ook altijd opteren voor de al ter sprake gekomen Business R-uitvoering. Dat vergt een extra investering van een kleine duizend euro, maar daarvoor krijgt u onder meer dikkere bumpers, een adaptief onderstel (Dynamic Chassis Control) en een elektronisch sperdifferentieel. Een koopje.

Een tweeliter turbo met 280 pk klinkt op papier als een begerenswaardige reis- en speelgenoot, maar in de Arteon voelt het toch een beetje ondermaats. Aan de prestaties ligt het niet: een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,6 seconden volstaat over het algemeen ruimschoots, terwijl de topsnelheid van 250 km/u vooral van academische waarde is. Het motorblok is soepel, heeft meer dan voldoende trekkracht en produceert in de Sport-stand een aangenaam (zij het kunstmatig, want via de speakers) assertief geluid.

Punt is: de auto vraagt en verdient méér. Het 4Motion-onderstel, samen met het sperdifferentieel en de fijne besturing, laat heel veel toe, veel meer dan de 2.0 TSI levert. Dat mag u als een groot compliment lezen, maar bij ons knaagde vooral het gemis van een romige zescilinder, die het GT-karakter van de auto zou vervolmaken. Als we de geruchten mogen geloven, test Volkswagen op dit moment een Arteon met een 400 pk sterke 3.0 VR6 turbo onder de motorkap. Als die motorisering komt (hetgeen nog helemaal niet zeker is), zou dat zomaar de ultieme uitvoering kunnen zijn. Overigens belooft Volkswagen voor de door ons gereden uitvoering een gemiddeld verbruik van 1 op 13,7. Wij kwamen uit op 1:10,6.

Het interieur is fraai, met mooie materialen en een voorbeeldige afwerking, maar – eerlijk is eerlijk – ook wat gewoontjes. Wat dan weer vreemd dissoneert met het opvallende uiterlijk. Binnenin heb je simpelweg niet het gevoel in iets bijzonders te zitten en dat valt dan toch een beetje tegen. De vele ‘loze’ knoppen rondom de versnellingspook helpen daarbij ook niet echt. Gelukkig compenseert de Arteon dat met zeeën van binnenruimte, zowel voor- als achterin. Ook de bagageruimte is met 563 liter (met neergeklapte achterbank zelfs 1.557) ronduit riant te noemen.

Bepaald indrukwekkend zijn de innovatieve rij-assistenten. Dat er adaptieve cruise control op zit, waarmee u op een vooraf ingestelde afstand van uw voorligger blijft, is vandaag de dag vanzelfsprekend. Predictive Cruise Control doet daar nog een schepje bovenop. De Arteon remt automatisch af tot de geldende snelheidslimiet en berekent, aan de hand van het GPS, zelf de ideale snelheid om naderende bochten, afritten en kruisingen te nemen. U hoeft alleen maar aan het stuurwiel te draaien, de elektronica doet de rest. Zelfs de koplampen werken samen met het navigatiesysteem en schijnen al om de hoek voordat u heeft ingestuurd.

Nog meer? Wat dacht u van Emergency en Side Assist? Die nemen de controle over als er geen activiteit van de bestuurder wordt geregistreerd (denk aan een medische noodsituatie) en sturen de auto zelf naar de vluchtstrook om hem daar stil te zetten en de omgeving te waarschuwen. Ten slotte zorgt Lane Assist ervoor dat u netjes binnen de lijntjes kleurt. Je kunt het geen autonoom rijden noemen, maar het komt er verdraaid dicht bij in de buurt.

De Volkswagen Arteon is verkrijgbaar vanaf € 40.251. Dat is € 2.200 méér dan een gelijkgemotoriseerde Passat. Maar zelfs de Arteon-instapper (de 1.5 TSI met 150 pk) heeft al lichtmetalen wielen, Climatronic, adaptieve cruise control, LED-verlichting, Lane Assist, parkeersensoren voor en achter, anti-botsvoorzieningen en een uitgebreid multimediasysteem met online diensten. Bestel dat op een gewone Passat en het prijsverschil valt ineens in het voordeel van Arteon uit. Dat leidt dan tot de hamvraag: waarom zou je nog een Passat willen?

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Vijf advocaten van Clifford Chance naar Jones Day
Volgende artikel
Gerechtshof schorst oud-notaris Buurke nog eens drie maanden om flater met akte

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Recente berichten

  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur
  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×