• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Citroën C5 X: comfort in onalledaagse verpakking

22 augustus 2022 door Ewoud Hallebeek

Autofabrikanten voorzien in de nabije toekomst een verkoopterugval van de nu nog razend populaire SUV. Te groot, te duur, te overbodig. Citroën sorteert op deze glazenbolwijsheid voor met de introductie van de C5 X.

Citroëns nieuwste vlaggenschip combineert volgens zijn makers ‘de elegantie van een berline’ en ‘de dynamiek van een stationwagon’ met ‘de hoge zitpositie van een SUV’. Dat doet een eclectisch lijnenspel vermoeden, waar de honden geen brood van lusten. De Fransen hebben zich echter van hun beste kant laten zien, want de C5 X mag dan geen schoonheid in de klassieke zin van het woord zijn, het ontwerp nestelt zich (toegegeven: na enige gewenning) wel degelijk prettig op het netvlies.

Dat het een beetje vlees noch vis is, doet daarbij niet zo ter zake. Het is geen SUV, want daarvoor is hij te laag, en het is ook geen station, want daarvoor loopt de daklijn te stijl af en staat hij te hoog op zijn poten. Een typische cross over dus, met shooting brake-achtige trekjes en hoe dan ook anders dan anders. Een straaltje zon in het huidige, door verzengende eenvormigheid geteisterde automobiele landschap – waar niemand (fabrikant noch koper) buiten de lijntjes durft te kleuren – en prima passend in Citroëns onconventionele modelhistorie (denk 2CV, DS, SM en CX). Hulde dat het merk met de double chevron eindelijk weer eens boven het maaiveld durft uit te steken.

Pragmatisch

Aan de andere kant is pragmatisme ook Citroën niet vreemd. China is verkoop-technisch nog altijd het beloofde land. En laten ze daar nu (rare jongens, die Chinezen) nauwelijks geïnteresseerd zijn in SUV’s. Enter de C5 X, die in China (waar de auto overigens ook van de band rolt) voor flinke verkoopcijfers moet zorgen. En ach, als je hem tóch hebt, kun je hem net zo goed naar Europa halen, nietwaar? Daarbij mag het nauwelijks een verrassing heten dat de C5 X nauw verwant is aan de C5 Aircross, die al even Aziatisch georiënteerd is. Hij staat op hetzelfde platform en deelt veel technische componenten, maar is 30 cm langer, 20 cm lager en heeft een 5 cm grotere wielbasis.

Motoren

De voorwiel aangedreven C5 X is leverbaar als benzine en als plug-in hybrid, die gebruik maakt van bekende Stellantis-techniek. Prefereert u honderd procent fossiel, dan heeft u de keuze uit twee motoren: een 1.2 driecilinder turbo met 130 pk (0-100 km/u in 11,3 seconden, topsnelheid 196 km/u), of een 1.6 viercilinder turbo met 181 pk (8,2 sec, 216 km/u). De Plug-in Hybrid combineert de 1.6 met een 110 pk elektromotor, wat een systeemvermogen van 225 pk oplevert. Goed voor een topsnelheid van 225 km/u en het standaardsprintje in 8,9 seconden.

Dankzij het 12,4 kWh lithium-ion accupakket heeft u een elektrisch bereik van 55 km, met een maximumvaart van 135 km/u. Opladen neemt iets meer dan twee uur in beslag. Diesels zijn er niet en komen er ook niet. Over de komst van een 4×4 met 300 pk (in navolging van zustermodel Opel Grandland) of een volledig elektrische versie (het platform is er geschikt voor), hult Citroën zich vooralsnog in stilzwijgen. Welke uitvoering u ook kiest, u krijgt er altijd een achttraps automaat en 19-inch lichtmetalen wielen bij.

Vliegend tapijt

Wij reden de 225 pk sterke Plug-in Hybrid en waren onder de indruk van het comfort. Met de C5 X heeft Citroën alle compromissen overboord gezet en zo veel mogelijk teruggegrepen naar haar oude kernwaarde: de vliegend tapijt-ervaring. Werkelijk álles staat in dienst van het algeheel welbehagen, inclusief de banden, die met hun afwijkende maat 205/55-19 voldoende ‘wang’ hebben om een substantiële bijdrage aan het veercomfort te leveren.

Sensoren tasten continu het wegdek af en sturen de actieve schokdempers aan, waarbij er voor elk wiel afzonderlijk de meest comfortabele veer- en dempingscombinatie wordt gekozen en er bovendien al wordt geanticipeerd op wat komen gaat. Het systeem beperkt overhellen in de bocht en houdt onder alle omstandigheden de wagenhoogte gelijk; ook bij zware belasting. Citrofielen die nog altijd treuren om het verscheiden van het hydraulische veersysteem van weleer, zullen zich eindelijk gehoord voelen. Dubbel glas zorgt ervoor dat geluiden van buiten ook daadwerkelijk buiten blijven. De stoelen zijn fauteuils en er is ruimte te over. Achterin is de beenruimte zelfs riant te noemen.

Het effect is tamelijk bijzonder. In de comfortstand worden kuilen, richels, putten en hobbels gladgestreken alsof ze er niet zijn. Wij betrapten onszelf er na verloop van tijd zelfs op nauwelijks nog gas terug te nemen voor verkeersdrempels – de C5 X loste het toch wel op.

Volmaakte stilte

En dat dan ook nog eens in volmaakte stilte, want met een elektrisch bereik van zo’n 50 km kun je in de dagelijkse praktijk prima uit de voeten. Een enkeltje woon-werk overstijgt zelden die afstand en dan is het een kwestie van opladen in de kantoorparkeergarage, om ’s avonds al even stil weer naar huis te zoeven. Mocht de reis langer duren, of rijdt u harder dan 135 km/u, dan neemt de benzinemotor het over. Dat gaat weliswaar uiterst soepel (als u in een geanimeerd gesprek verwikkeld bent, is de kans groot dat het hele proces aan u voorbijgaat), maar toch, helemaal perfect is de aandrijflijn niet. Bij het optrekken vanuit stilstand ging er in onze testauto steevast een kleine siddering door de voorwielophanging. Héél licht, maar onmiskenbaar.

Royale uitrusting

Binnenin is het aangenaam verpozen. De ergonomie is niet perfect, maar dat wordt gecompenseerd door de royale uitrusting. Het digitale dashboard is standaard, evenals het centraal geplaatste HD touchscreen, dat – afhankelijk van het uitrustingsniveau – 10 of 12 inch meet. Ook Citroën ziet inmiddels in dat ‘alles via het aanraakscherm’ weliswaar heel modern, maar verre van ideaal is. En dus zijn essentiële zaken met gewone knoppen te bedienen. Erg prettig is de fysieke home button onderaan het scherm. Dat zouden meer fabrikanten moeten doen.

Meestal kun je de aangeboden instapversie links laten liggen, want crisis. Zo niet bij de C5 X, waar je zelfs in de goedkoopste uitvoering (Feel) wordt verblijd met navigatie, DAB+ radio met bluetooth, Apple Car Play en Android Auto, keyless entry, LED-verlichting, achteruitrijcamera, gekoeld dashboardkastje, dual zone automatische airco, advanced comfort seats en stoelverwarming, plus natuurlijk alle hedendaagse veiligheidsvoorzieningen en rij-assistenten. De afwerking en gebruikte materialen zijn markt- en prijsconform, zonder nieuwe maatstaven te zetten. Het ziet er allemaal keurig uit, maar een premiumgevoel krijg je er niet van. Te veel plastic, te weinig verwennerij.

Kalm aan

Bent u een liefhebber van ‘lekker sportief’, dan heeft u in de C5 X niets te zoeken. De besturing is vederlicht (de sportstand geeft iets meer gewicht, maar daar is dan ook alles mee gezegd) en wars van welke informatievoorziening dan ook. Je kunt best assertief een bocht aansnijden (de wegligging is prima voor de bakker), maar dat voelt al snel als gekkigheid. In geen enkel opzicht laat de C5 X merken een beetje lol te hebben in je escapades; hij voelt zwaar (wat-ie helemaal niet is) en groot, en nodigt nadrukkelijk uit tot een ‘kalm aan, dan breekt het lijntje niet’-rijstijl. Waar natuurlijk niets op tegen is, maar wat u zich wel moet realiseren.

Prijzen

Bent u op zoek naar sereen comfort in een niet-alledaags jasje, dan schiet u met de Citroën C5 X vol in de roos. Voor € 45.940 zet u de 130 pk benzine in Feel-uitrusting voor de deur. De Plug-in Hybrid is, met dank aan ons onvolprezen belastingklimaat, slechts drie mille duurder. Eigenlijk een no-brainer.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Column: Demonstreren is een recht, vernieling niet
Volgende artikel
Column: legal tech beschermt tegen dalende winstgevendheid

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×