• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: De Macan is een échte Porsche. Ook qua prijs…

21 oktober 2014 door Advocatie Redactie

Wie ‘Porsche’ zegt, zegt ‘911’. Maar natuurlijk is Porsche veel meer dan dat ene model, want de schoorsteen moet wel blijven roken. En met alleen compromisloze tweezitters, hoe leuk ook, red je het dan niet. Vandaar dat in 2002 de Cayenne het levenslicht zag, zeven jaar later gevolgd door de Panamera. En sinds dit voorjaar is er de Macan. De vraag is: is dat nog wel een ‘echte’ Porsche?

Door Ewoud Hallebeek

Het was een beetje een gok, die Cayenne. De 911 mocht dan binnen zijn segment onwaarschijnlijk succesvol zijn, dat segment was wel flinterdun. Bovendien is het nooit verstandig constant op één paard te wedden.

Kortom, tijd om nieuwe markten aan te boren. Aan het begin van het laatste decennium van de vorige eeuw was de SUV-markt booming. Geen wonder dat men daarom de pijlen daarop richtte – ideaal voor de mensen die wel een Porsche willen, maar voor wie een 911 of Boxster om allerlei redenen geen optie is. Nu kun je natuurlijk zelf het wiel gaan uitvinden, maar waarom zou je? Een liaison met VW/Audi was daarom snel beklonken. Die samenwerking leidde tot het 7L-platform, waar Volkswagen de Touareg op bouwde, Audi de Q7 en Porsche de Cayenne, die in 2002 het levenslicht zag. Porsche-puristen spraken er schande van, maar de fabriek kreeg het gelijk aan haar zijde. Na een wat aarzelende start bleek de verre van subtiele Cayenne een schot in de roos bij ‘nieuw geld’. En een rain maker van de eerste orde.

Dat zette de deur wagenwijd open voor de in 2009 geïntroduceerde vierdeurs Panamera, die het op zijn beurt prima doet bij profvoetballers, volkszangers en anderszins gefortuneerden met een stuitend gebrek aan goede smaak. Waarom dan het kunstje niet herhaald, moeten ze in Zuffenhausen hebben gedacht. Alleen dit keer compacter en verfijnder. De maatschappelijke acceptatie van full size-SUV’s is de afgelopen tien jaar aanzienlijk gekrompen en een kleine Cayenne zou op die ontwikkeling een passend antwoord zijn. Zie daar de Macan. Wederom tot stand gekomen in samenwerking met Audi, die er voor zichzelf de Q5 van maakte, en bedoeld om de Range Rover Evoque, de BMW X4 en, jawel, de Audi Q5 van repliek te dienen.

Macan rearEn het moet gezegd: de Macan is zowaar een prettige verschijning. De neus is misschien iets teveel ‘in your face’, maar vertegenwoordigt wel het Porsche familiegezicht en daar is ook wat voor te zeggen. Vanaf de A-stijl is het echter bescheidenheid troef, met een fraai aflopende daklijn en een mooie achterlichtpartij. Die vier vuistdikke uitlaten zijn dan weer wat overdreven, alsof de tekenaars het op het allerlaatste moment tóch niet konden laten, maar per saldo staat er een behoorlijk evenwichtig en ingetogen ontwerp.

Ze kunnen het dus wel degelijk, daar onder de rook van Stuttgart. In eerste instantie projecteert het gedrongen, gespierde uiterlijk zich als tamelijk fors op het netvlies, maar in werkelijkheid valt het reuze mee. De Macan is maar liefst 20 cm korter dan de Cayenne en is daarmee exact even lang als een BMW 3-serie, om maar eens wat te noemen. De wielen zijn echter van grote invloed op de visuele impact van de auto. Standaard staat de Macan op 18-inch lichtmetaal, wat bepaald niet overdreven groot is voor een SUV van dit kaliber. Onze testauto stond op de optionele 21-inch Turbo Design-wielen en dat maakt een wereld van verschil. Zelf denken we overigens dat 20-inch niet alleen fraaier is, maar ook fijner rijdt, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Turbo’s
De Macan is in drie smaken verkrijgbaar: als S (340 pk), als S Diesel (258 pk) en als Turbo (400 pk). Die laatste doet vermoeden dat de andere twee géén turbo aan boord hebben, maar niets is minder waar. In alle gevallen is sprake van geblazen zescilinders. Wij reden met de Diesel en dan heb je het over het bekende 3.0 V6 TDI-blok van Audi. Wel met 13 pk méér dan het merk met de vier ringen (het koppel van 580 Nm is opvallend genoeg identiek), want noblesse oblige. Die zelfontbrander doet voorbeeldig zijn werk en sleurt de 1.855 kg wegende S Diesel in 6,3 seconden naar 100 km/u, om pas bij 230 km/u de strijd met de luchtweerstand te verliezen.
Dat Audi-blok is trouwens gekoppeld aan een automatische zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Volgens Porsche is dat de eigen PDK-bak, zoals we die ook uit de 911 kennen, maar het is een Audi S-Tronic gangwissel. Dat brengt ons weer bij onze openingsvraag: in hoeverre is de Macan een echte Porsche? Welnu, the proof of the pudding is in the eating. Rijden dus.

Knopjesfetisjist
Macan interiorHet kenmerkende dashboard met drie ronde klokken, de toerenteller prominent in het midden, is typisch Porsche, net zoals de uitmuntende bouwkwaliteit. De zit achter het stuur is lekker actief, het kleine sportstuurtje een heerlijkheid. De Macan is overigens een feest voor knopjes- en schakelaarfetisjisten. Alleen al de middenconsole telt een kleine veertig (40!) druktoetsen. Boven de binnenspiegel vinden we er ook nog eens een dozijn, zodat we rustig mogen stellen dat u niet snel uitgespeeld zult raken.

Het weggedrag is ronduit sportief te noemen. In eerste instantie lijkt ‘lekker vlot’ meer de lading te dekken, maar dat verandert als je de sportknop indrukt. Opeens is dan de gasrespons wél zoals het een Porsche betaamt, zetten de schokdempers zich schrap en reageert de versnellingsbak hyper assertief. Volgens Porsche is de Macan ‘de eerste sportwagen onder de compacte SUV’s’ en daar is geen woord van gelogen. De variabele vierwielaandrijving (onder normale omstandigheden gaat 80% van het vermogen naar de achterwielen), in combinatie met de relatief zware besturing, zorgt ervoor dat de Macan met werkelijk ongehoorde snelheden rondgesmeten kan worden. Zonder twijfel de best sturende auto in zijn klasse, en ook dat is inderdaad ‘typisch Porsche’.

Bijbestellen
Macan frontHelaas geldt die typering ook de prijs. De Macan is verkrijgbaar vanaf € 76.000,-, maar daarmee ben je er bij lange na niet. Alles wat bij andere auto’s (ook de veel goedkopere) tot de standaarduitrusting behoort, moet bij de Macan worden bijbesteld. Xenon-verlichting? Zit er niet op. Lederen bekleding kost € 1.635,-. En ook voor stoelverwarming, sleutelvrije toegang, Bleutooth en airbags achterin moet worden bijbetaald. Geen wonder dat de optielijst een boekwerk van maar liefst 85 (!) pagina’s omvat. Ga er vanuit dat een ‘normaal’ uitgeruste Macan minimaal een ton kost (onze testauto kwam zelfs uit op bijna 120K). Een hoop geld. Of moeten we zeggen: ook in dat opzicht een hele echte Porsche?

 

 

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column ZoZuidas: Het Grote Gesprek
Volgende artikel
Audi Q3: netjes tussen de lijntjes

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×