• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Hyundai Ioniq 5: ambities waargemaakt

15 november 2021 door Ewoud Hallebeek

Hyundai Ioniq 5

Een Hyundai koop of lease je over het algemeen op grond van rationele overwegingen: je wordt er niet warm of koud van, maar de value for money is nu eenmaal te groot om te negeren. De Ioniq 5 is de eerste Hyundai die je ook daadwerkelijk wilt.

Als op de verjaardag van zwager Marcel of tijdens de derde helft op de sportvereniging het onderwerp ‘auto’s’ wordt aangesneden, zal de gemiddelde Hyundai-rijder niet als eerste het woord nemen. Waar alle anderen het hebben over prestaties, aansprekend design en prestige, heeft de Hyundist niets anders in te brengen dan betrouwbaarheid, lage kilometerkosten en de prettig lange fabrieksgarantie. De toehoorders zullen deze door en door solide, maar evenzo zielloze argumenten beleefd tot zich nemen, om vervolgens – na enige seconden stilte – te vragen of de spreker nieuwe drankjes wil gaan halen. Kunnen zij door met het gesprek. Aan die schrijnende situatie komt echter nu een einde.

In 1974 betrad een schuchter Hyundai voor het eerst de automarkt. Enige model: de Pony; een door de Italiaanse grootmeester Giorgetto Giugiaro getekende, maar desondanks tamelijk anonieme vijfdeurs hatchback, die de ambities van het piepjonge merk handen en voeten moest geven. De rest is geschiedenis, zoals dat dan heet.

Vijfenveertig jaar later, in 2019, toonde het inmiddels tot automobiele grootmacht uitgegroeide Hyundai de ’45 Concept’: een EV waarvan de vormgeving (tot stand gekomen onder de bezielende leiding van de Belg Luc Donckerwolke) een eerbetoon is aan die eerste Pony, maar als u er – connaisseur als u bent – ook trekjes van de eerste generatie Lancia Delta (1979-1994) in herkent, zullen wij u niet tegenspreken.

Sinds kort staat de nauwelijks van het studiemodel afwijkende productieversie in de showroom, onder de naam Ioniq 5. Waarbij ‘Ioniq’ Hyundai’s sub-label is voor haar volledig elektrische modellijn (vergelijkbaar met e-Tron van Audi, ID van Volkswagen en EQ van Mercedes, om er maar eens een paar te noemen) en waarbij het oneven getal aangeeft dat we hier te maken hebben met een SUV. De even cijfers (ja, die gaan er komen) zijn gereserveerd voor normale sedans.

Messcherp gelijnd en hypermodern

En wat een prachtige auto is die ‘5’ geworden; messcherp gelijnd, hypermodern en onconventioneel. Hij heet dus een SUV te zijn, maar wie de foto’s bekijkt, zal zich allicht afvragen waarom – daar staat immers toch gewoon een Golf- en ID.3-concurrent? Totdat je ernaast staat, want dan zie je pas hoe groot de Ioniq 5 in werkelijkheid is. Met een lengte van 4,63 meter en een wielbasis van 3 meter moet de concurrentie dan ook vooral worden gezocht in de hoek van de Audi Q4 e-Tron, de VW ID.4, de Ford Mustang Mach-E en de BMW iX3.

De Ioniq 5 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, alle met een elektronisch begrensde topsnelheid van 185 km/u. De instapper heeft één elektromotor van 170 pk, achterwielaandrijving, een 58 kWh-accupakket en een theoretisch (WLTP) bereik van 384 km. Van 0-100 km/u neemt 8,5 seconden in beslag. Daarboven staat een in de basis zelfde auto, maar dan voorzien van een 73 kWh accu, 217 pk (0-100 in 7,4 sec) en een WLTP-bereik van 481 km. Het topmodel heeft twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 305 pk (5,2 sec), vierwielaandrijving en een actieradius ‘op papier’ van 460 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 400 km.

Hoge laadsnelheid

Mooie cijfers, maar niet uitzonderlijk in deze (prijs)klasse. Hyundai’s pièce de résistance is echter de laadsnelheid. De Ioniq 5 heeft een laadvermogen van 220 kW (bijna twee keer zo snel als de VW ID.4) en maakt daarmee gehakt van zijn concurrenten. In vijf minuten ‘tank’ je aan de juiste (Ionity-) laadpaal 100 km bereik, in iets meer dan een kwartier is de accu weer voor 80% vol. Ter vergelijking: de Audi Q4 e-Tron en de BMW iX3 zitten dan zo’n beetje op de helft. Als u Marcels verjaardagsvisite de mond wilt snoeren, heeft u hier uw munitie. Waarbij u dan nonchalant kunt laten vallen dat tegen meerprijs het dak van de ‘5’ wordt voorzien van zonnepanelen, waarmee opladen tijdens het rijden niet langer science fiction is, maar gewoon realiteit. Dat die panelen maximaal 1.500 km bereik per jaar (!) opleveren, hoeft u er natuurlijk niet bij te zeggen.

Wij reden de 305-pk sterke versie in ‘Project 45’-uitvoering (een niet meer verkrijgbare introductieversie met letterlijk alle opties gemonteerd) en stonden versteld van de rust, het comfort en – vooral – de binnenruimte. Met dank aan de enorme wielbasis, die zelfs groter is dan die van een Mercedes E-klasse of BMW 5-serie. De bagageruimte is, met 527 liter, toereikend, maar zet geen nieuwe maatstaven. Noem het de prijs van het glorieuze uiterlijk, met sterk aflopende daklijn. Overigens, mocht u ons enthousiasme over het design niet delen (in de week dat wij de Ioniq 5 de onze mochten noemen, troffen wij één dolende ziel die het niet met ons eens was), dan verwijzen wij u graag naar zustermodel Kia EV6 (Kia en Hyundai behoren tot hetzelfde concern); zelfde techniek, maar een totaal ander uiterlijk.

Permanente grijns

Het dashboard is fris en modern, met veel lichte kleuren, zachte materialen, twee doorlopende 12,3-inch touch screens en een fraaie afwerking. Op de uitrusting is niets aan te merken en het rijgedrag is gefocust op maximaal comfort. Zet echter de elektronica is de sportstand en de Ioniq 5 laat zich plots van zijn assertiefste kant zien. Dansend van bocht naar bocht (de besturing is heerlijk precies, zij het wat ongevoelig) en negerend dat je met ruim 2 ton gewicht aan het gooien en smijten bent, is het lastig om geen permanente grijns op het gezicht te hebben.

Hyundai heeft grootse plannen. Onlangs kondigden het merk aan de komende jaren 50 miljard euro te zullen investeren in 44 elektrische modellen. Daarmee willen de Koreanen over vier jaar wereldwijd marktleider zijn op het gebied van elektrische voertuigen. Een ambitieus streven. De Ioniq 5 vervult daarbij op overtuigende wijze een voortrekkersrol, binnenkort geflankeerd door de Ioniq 6 (zelfde techniek, qua uiterlijk gebaseerd op het vorig jaar getoonde studiemodel Prophecy), die de Tesla Model 3 het vuur na aan de schenen moet leggen. Eind 2023 maakt de Ioniq 7 (een forse SUV) zijn opwachting.

De Hyundai Ioniq 5 is verkrijgbaar vanaf 43.500 euro. Het vierwielaangedreven topmodel kost minimaal 54.500 euro. Kiest u voor alle beschikbare toeters en bellen (lees: de Lounge-uitvoering), dan tikt u de 60K-grens aan. Een hele hoop geld. Voor een Hyundai. Maar u koopt er wel een van de beste, zo niet de beste EV van dit moment aan. Wie had dat gedacht?

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Lotus Emeya: nekkenrekker

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Papier hier: het rechtsbedrijf is een Holle Bolle Gijs als het om papiergebruik gaat
Volgende artikel
Uitkeringsleed en moedige rechters

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×