• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Land Rover Discovery Sport P300e PHEV: extreem praktische cruiser

7 november 2022 door Ewoud Hallebeek

In 2019 voorzag Land Rover de succesvolle Discovery Sport van een milde make-over, waarbij meteen de komst van een plug-in hybrid-uitvoering werd aangekondigd. Het wachten op dat model is nu voorbij. Advocatie reed met de 300 pk sterke PHEV.

De eerste Discovery Sport verscheen in 2014, als vervanger van de dat jaar ter ziele gegane Freelander. Feitelijk een zustermodel van de Range Rover Evoque, maar dankzij zijn iets gunstiger prijsstelling werd er uit een andere vijver gevist, zodat van kannibalisme geen sprake was. Evoque-rijders lieten – en laten – de Disco Sport links liggen en andersom. Met het verschijnen van een nieuwe Range Rover Evoque was het dan ook geen verrassing dat ook de Discovery Sport op de schop zou gaan.

Geoefende autospotter

Waarbij je dan trouwens, net als bij de Evoque, een geoefend autospotter moet zijn om het verschil tussen ‘oud’ en ‘nieuw’ te zien. De koplampen zijn nieuw vormgegeven en voortaan voorzien van Led-techniek. De achterlichten en de bumpers zijn geretoucheerd. De mistlampen in de voorbumper zijn verdwenen en de grille heeft een iets andere vorm. Geen schokkende wijzigingen, maar dat was ook niet nodig. De nieuwe Discovery Sport straalt als altijd elegantie en Brits understatement uit, terwijl in onze ogen de verschillen met Range Rover alleen maar kleiner zijn geworden.

Onderhuids zijn de verschillen echter aanzienlijk. Hij staat op hetzelfde platform als de nieuwe Evoque en deelt ook het merendeel van diens techniek. De carrosserie is 13 procent stijver dan voorheen en dankzij anders gemonteerde subframes dringen minder vibraties en rijgeluiden in het interieur door. De brandstoftank groeide met 20 procent (nu 65 liter) en de standaard negentraps automatische versnellingsbak werd opnieuw gekalibreerd voor optimale zuinigheid.

Nieuw dashboard

Het dashboard is, net als de deurpanelen en het stuurwiel, opnieuw ontworpen en komt in grote lijnen overeen met dat van de Evoque; alleen de middenconsole – die gedomineerd wordt door het 10,25-inch grote aanraakscherm – is anders opgebouwd. Vanzelfsprekend werd de SUV voorzien van de laatste versie van het Pivi Pro-infotainmentsysteem, dat we al kennen van de Defender. Erg fraai, met haarscherpe graphics, maar weinig intuïtief en we zijn wel eens snellere interfaces tegengekomen.

Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, en heeft een eigen Spotify-app, zodat u uw telefoon niet meer hoeft te koppelen om bij uw muziekbibliotheek te komen. Software-updates ‘over the air’ zijn vandaag de dag een vanzelfsprekendheid, evenals voldoende stroom voor hedendaagse eerstelevensbehoeften. Vandaar dat de Discovery Sport binnenin zes USB-poorten en drie 12-volt laadpunten heeft. Draadloos telefoon opladen behoort tot de mogelijkheden, maar is niet standaard.

Overzichtelijk

Op motorisch vlak is het allemaal tamelijk overzichtelijk, want er is drastisch gesnoeid in het aanbod. Er is een tweeliter turbo benzine met 200 pk en een tweeliter turbodiesel met 165 pk. Vierwielaandrijving is standaard, ofschoon de achterwielen slechts worden bijgeschakeld als de omstandigheden daar om vragen. Dat scheelt brandstof en is dus beter voor het milieu. Over milieu gesproken: dat de Discovery Sport zijn mannetje staat op onverhard terrein, hoeven we natuurlijk niet te vermelden. Want Land Rover immers.

Disco Sport rear

Interessante nieuwkomer is de P300e PHEV. Een plug-in hybride, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een 1 ,5-liter driecilinder benzinemotor en de achterwielen door een elektromotor, gevoed door een 15 kWh accupakket. Samen goed voor 309 pk, van nul tot honderd in 6,2 seconden en een topsnelheid van 209 km/u. En in ons land, vanwege ons onnavolgbare belastingklimaat, nota bene de meest voordelige uitvoering. De P300e PHEV is maar liefst twaalf mille goedkoper dan de P200. Nu snapt u ook die uitdunning van het motorenaanbod.

De PHEV heeft op papier een elektrisch bereik van 62 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 50 km. Voor de gemiddelde forens ruimschoots toereikend om doordeweeks de benzinemotor niet te hoeven gebruiken. Volledig opladen duurt twee uur.

Ruim en stil

In het dagelijks leven ontpopt de PHEV zich tot een ware heerlijkheid. Hij is ruim (de diesel en de benzine zijn zelfs als zevenzitter leverbaar), vlot en zuinig, de afwerking en gebruikte materialen zijn minstens zo hoogwaardig als die van de Range Rover Evoque, het omschakelen van elektrisch naar fossiel vindt bijna ongemerkt plaats en de auto is onwaarschijnlijk stil. Van het hoge gewicht (2.168 kg, waarvan bijna 270 kilo op het conto van de accu’s komt) merk je niks en de wegligging is boven iedere twijfel verheven.

Sportiviteit is hem volledig vreemd en de stuurinrichting is tamelijk gevoelloos, maar als extreem praktische cruiser zijn er weinig betere te vinden. Je vraagt je alleen af waarom zijn makers er niet voor hebben gekozen hem volledig elektrisch te maken. De techniek van de Jaguar i-Pace ligt immers voor het grijpen. De Land Rover Discovery Sport is verkrijgbaar vanaf 65.716 euro.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Loon van zieke werknemer anno 2022: overzicht met laatste ontwikkelingen
Volgende artikel
Column: Mijn witte sokken in de juridische wereld

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×