• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Maserati Ghibli Trofeo: zolang het nog kan

25 februari 2022 door Ewoud Hallebeek

Maseratie Ghibli Trofea

De overheid wil de verkoop van nieuwe niet-elektrische auto’s met ingang van 2030 verbieden. Dat betekent dat u nog geen acht jaar de tijd heeft om u te wentelen in de genoegens van een kakelverse fossiele automobiel. De Maserati Ghibli 3.8 V8 Trofeo is een van de betere manieren om dit te doen.

In 2018 introduceerde Maserati het Trofeo-sportlabel, bedoeld als tegenhanger van AMG (Mercedes), M (BMW), RS (Audi) en SVR (Jaguar). In eerste instantie beperkten de Italianen zich tot de Levante, maar inmiddels is Trofeo ook uitgerold over de rest van het gamma. Dat betekent dat er nu niet alleen een extra snelle versie van de Quattroporte beschikbaar is, maar ook van diens kleinere broertje Ghibli.

Old school

Maserati doet niet aan half werk. Om de prestigieuze Trofeo-badge te verdienen, werd de Ghibli ontdaan van zijn 350 pk drieliter V6, om plaats te maken voor de 3.8 liter V8 biturbo uit de Ferrari F8 Tributo. Nu ja, in iets gewijzigde vorm, want in de Tributo levert de achtcilinder 720 pk, terwijl de Ghibli Trofeo het moet doen met ‘slechts’ 580 pk (730 Nm). Het verschil moet er zijn immers.

Desondanks zijn de cijfers bepaald indrukwekkend: van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden en een topsnelheid van niet minder dan 326 km/u, waarmee de Ghibli Trofeo de snelste productie-Maserati aller tijden is. Waar de meeste concurrenten ervoor kiezen het vermogen te verdelen over alle vier de wielen, is de Ghibli Trofeo old school achterwiel aangedreven. Mannen met haar op de borst weten dan genoeg. De Trofeo heeft overigens altijd een ZF automatische versnellingsbak met acht overbrengingen en flipperbediening aan het stuur. Uiteraard werden het onderstel en de elektronica aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Instelbare schokdempers, een sperdifferentieel en launch control zijn standaard.

Tijdloze schoonheid

De Ghibli mag dan al sinds 2013 op de markt zijn, zijn verschijning is onveranderd stijlvol en indrukwekkend. Tijdloze schoonheid, net wat u zegt. Een hele geruststelling dat Maserati daarom niet is bezweken voor de verleiding om de Trofeo vol te hangen met obligaat spoilerwerk. Alles wat er op en aan zit, dient een doel. De subtiele carbonlip onder de voorbumper, bijvoorbeeld, maar ook de diffuser onder de achterbumper, de twee koelsleuven in de motorkap en de prachtige 21 inch aluminium wielen, met daarachter naar wens rode, blauwe, zwarte of zilverkleurige remklauwen.

Het enige échte uiterlijke vertoon zijn de rode accenten rond de ‘kieuwen’ in de voorschermen en het Italiaanse vlaggetje op de B-stijl. Overbodige opsmuk en teveel AliExpress bovendien, maar uiteindelijk is het maar make-up en kan het er ook vanaf. Vanzelfsprekend profiteert ook de Trofeo van de vorig jaar doorgevoerde retouches in de vorm van een iets andere grille en nieuw vormgegeven achterlichten.

Typisch Italiaans

In het interieur is het koolstofvezel en Pieni Fiore-leer met rode stiksels wat de klok slaat. Al dat fraais kan echter niet verbloemen dat de Ghibli langzaam maar zeker op leeftijd begint te komen. De ergonomie is typisch Italiaans, dat wil zeggen dat u bepaalde onnavolgbare keuzes maar het beste onder het kopje ‘karakter’ kunt scharen. De plaats van de startknop, bijvoorbeeld, die je slechts op de tast kunt vinden. Volgens Maserati heeft de auto het beste multimediasysteem dat ooit Modena verliet (het nieuwe Maserati Touch Control Plus, kortweg MTC+, met 10 inch aanraakscherm), maar dat zegt natuurlijk niet zoveel.

De navigatie werkt voortreffelijk, maar loopt qua graphics en (het ontbreken van) augmented reality minstens een generatie achter op zijn directe concurrenten, om over de niet altijd even duidelijke menustructuur nog maar te zwijgen. Natuurlijk vergaat de wereld daar niet van, en what about de kindjes in hongerend Afrika, maar als een auto een vanaf-prijs van een kleine twee ton heeft, dan ligt de lat hoog. Over de afwerking, de gebruikte materialen, de zitpositie – de sportstoelen zijn pure verwennerij – en de bewegingsruimte voorin echter niets dan lof.

Oberhausen Straight

Wij namen de Ghibli Trofeo mee naar Duitsland om hem op de Oberhausen Straight* de vrije teugel te geven. Daar liet de auto zich van zijn beste kant zien. Het gemak waarmee de Trofeo versnelt, grenst aan het ongelofelijke; 250 km/u is wandeltempo. Door de drukte konden wij de opgegeven topsnelheid niet proefondervindelijk vaststellen, maar weet in ieder geval dat als u het rechterpedaal bij 280 km/u in het hoogpolig tapijt begraaft, u nog altijd met uw rug in de stoel gedrukt wordt.

Natuurlijk is de Maser geen GTI-tje met bijbehorende kwikzilverige reacties. Met een lengte van vijf meter, een breedte van twee meter en een gewicht van 1.960 kg is hij daarvoor te groot en te zwaar. Maar een meer capabele en bevredigender GT is nauwelijks te vinden. Met de elektronica in de sportstand, waarbij de vlinderkleppen in de uitlaat open staan, het onderstel zich schrap zet, de (sublieme) versnellingsbak assertiever reageert en de elektronische vangnetten zich wat terughoudender opstellen, is het genieten met een hoofdletter G.

De Ghibli voelt zich dan als een vis in het water: speels zonder intimiderend te zijn, met eenvoudig op te vangen overstuur en een niet-aflatende voortstuwingsdrang. Het motorgeluid zorgt voor permanent kippenvel zonder dat u uw stem hoeft te verheffen, de wegligging biedt volop vertrouwen, het stuurgevoel is loepzuiver en het veercomfort op hoog niveau. Zoekt u wat meer uitdaging, dan is er altijd nog de Corsa-stand, waarin u volledig op uzelf bent aangewezen en romige driftpartijen aan de horizon gloren. Neem van ons aan: heel veel beter wordt het niet.

Voor niets gaat de zon op

De Ghibli Trofeo is verkrijgbaar vanaf 197.824 euro. Zonder extra’s, want voor niets gaat de zon op bij Maserati. Voor een alarmsysteem, bijvoorbeeld, dient u 544 euro te fourneren en het Harman Kardon Premium Sound System met tien speakers staat voor 1.815 euro in de optielijst. Wilt u ook adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, een surround view camerasysteem, verkeersbord- en voetgangersherkenning, actieve rijhulp en een botspreventiesysteem – en dat wilt u –, dan dient u het 4.537 euro kostende Driver Assistance Package Plus op het orderformulier aan te kruisen.

Geen wonder dat het prijskaartje van onze testauto uitkwam op een uiterst overzichtelijke, maar daarom niet minder kloeke 230.000 euro. Ter vergelijking: de BMW M5 Competition (625 pk) en de Mercedes E 63 S AMG (612 pk) bewegen zich beide rond de 180 K en behoeven verder nauwelijks nog aankleding. Maar die bewegen zich ook op het laatste flinterdunne randje van de beschaving en trekken daarmee een zeker publiek. Als u een Maserati overweegt, weet u wat wij bedoelen. Vooruit, een laatste uitspatting, nu het nog kan. De grootste spijt komt niet voort uit mislukkingen, maar uit dingen die je had willen doen, maar waarvoor het nu te laat is. De klok loopt. Tik tok.

*De limietloze Autobahn A3 tussen Arnhem en Oberhausen; enkele decennia geleden zo genoemd door een Nederlandse autojournalist. De naam verwijst naar het 6 km lange rechte stuk – de Mulsanne Straight – op het Circuit de la Sarthe, waar racewagens tijdens de befaamde 24 uur van Le Mans topsnelheden van 400+ km/u lieten noteren. Onder liefhebbers inmiddels een begrip.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Stibbe vs. de Staat over verschoningsrecht: 'Werkwijze OM is fundamenteel fout'
Volgende artikel
Nieuwe procesregeling bij belastingkamers gerechtshoven

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×