• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Mercedes EQS: Tesla’s wake up call

12 april 2022 door Ewoud Hallebeek

Als CEO wilt u zich met een zekere grandeur voortbewegen. De u ter beschikking gestelde Mercedes-Benz S-klasse voldeed altijd voortreffelijk, maar ja: nieuwe tijden en verantwoord ondernemen en zo. Laat Mercedes nu sinds kort een elektrisch alternatief bieden…

Dat alternatief heet EQS en daarmee ligt de lat meteen hoog. In 1972 introduceerde Mercedes de S-klasse. Die letter staat voor Sonder (lees: bijzonder, speciaal) en wordt sindsdien door de Duitsers gebruikt ter aanduiding van hun toplimousine, waarin al het technisch vernuft wordt geëtaleerd. Met dat in het achterhoofd mogen we van de EQS (‘EQ’ is Mercedes-lingo voor ‘volledig elektrisch’) buitengewone dingen verwachten.

Meest aerodynamische productieauto

De EQS maakt als eerste gebruik van het aluminium Modular Electric Architecture-platform, dat als basis dient voor een geheel nieuwe generatie elektrische Mercedi. Om te benadrukken dat de nieuweling, die afgelopen najaar aan het publiek werd voorgesteld, niets van doen heeft met de ‘fossiele’ S-klasse, is de EQS geen vierdeurs old boys network-sedan, maar een hypergestroomlijnde vijfdeurs hatchback. Wat heet, met een cW-waarde van 0,20 is de EQS zelfs de meest aerodynamische productieauto van dit moment.

Efficiency is het toverwoord, vandaar dat we deze vormtaal – net zoals Tesla dat met haar modellen doet – in de toekomst vaker zullen zien. Sterker, de onlangs geïntroduceerde EQE is nauwelijks van zijn grotere broer ‘S’ te onderscheiden. Of dat een voor- of een nadeel is, mag u zelf bepalen. Hoe dan ook straalt de EQS aan alle kanten uit een kind van de eenentwintigste eeuw te zijn. En legt hij zelfs een zekere bescheidenheid aan de dag, hetgeen voor een Mercedes bepaald niet vanzelfsprekend is.

Dat de aflopende daklijn gevolgen heeft voor de hoofdruimte achterin, laat zich raden, maar mensen tot 1,85 meter zullen er geen klachten over hebben. Hoe dan ook is er been- en armruimte in overvloed, met dank aan de wielbasis van 3,21 meter; 10 cm méér dan een gewone S-klasse. De bagageruimte is met 610 liter (70 meer dan een S-klasse) zelfs ronduit vorstelijk te noemen.

Uitblinken in bereik

Er zijn vier varianten beschikbaar, te beginnen met de achterwiel aangedreven instappers 350 en 450+. De eerste heeft een 100 kWh accupakket, levert 292 pk (0-100 km/u in 6,6 sec) en heeft een theoretisch (WLTP) bereik van 624 km. De 450+ heeft een 120 kWh accu, 333 pk (0-100 in 6,2 sec) en een actieradius van 719 km. Daarboven staat de vierwiel aangedreven 580 (120 kWh, 523 pk, 4,3 sec, 616 km). Alle drie hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 210 km/u. Topmodel is de AMG 53 met 658 pk, het standaardsprintje in 3,8 seconden, een topsnelheid van 220 km/u en een bereik van 577 km. Keurige prestaties, maar de gemiddelde Tesla Model S-piloot verblikt of verbloost er niet van.

Dat geldt ook voor de laadsnelheden. Met de EQC betaalde Mercedes leergeld. De kritiek op het trage opladen werd ter harte genomen en die lessen zien we nu terug bij de EQS. De 350 laadt met maximaal 170 kW, de drie duurdere modellen pieken op 200 kW. Daar valt prima mee te leven; bij een snellader ‘tank’ je in een kwartier zo’n 300 km bereik. Anderzijds: Hyundai haalt 220 kW, Kia 240, Tesla 250, terwijl Porsche en Audi zelfs 270 kW aantikken.

Aldus bezien scoort de EQS hooguit gemiddeld en dat valt dan toch een beetje tegen voor een ‘S’, die op alle gebieden superieur heet te zijn. Maar laadsnelheden vertellen maar het halve verhaal. Uiteindelijk draait het om daadwerkelijk bereik. En laat de EQS nu juist dáárin uitblinken. Geen enkele Electric Vehicle (EV) komt verder op een volle accu dan dit vlaggenschip, zo stelde het onafhankelijke Amerikaanse milieuagentschap EPA onlangs proefondervindelijk vast. En dat is dan toch een prettige wetenschap. Of aankoopargument.

Boordevol technische snufjes

Zoals het een echte ‘S’ betaamt, zit de EQS boordevol technische snufjes. Die er allemaal op neerkomen dat de auto u nauwlettend in de gaten houdt en anticipeert waar mogelijk. Bij alle andere auto’s moet u, als u een buitenspiegel wilt verstellen, met een knopje het linker of rechter exemplaar selecteren. Zo niet bij de EQS. Daar hoeft u alleen maar naar de betreffende spiegel te kijken. U wilt iets pakken van de lege bestuurdersstoel? Geen probleem, de EQS schijnt u even bij. Als u bij stilstand naar de deurgreep reikt, waarschuwt de auto u voor verkeer in de dode hoek. Als u door een kuil rijdt, stuurt de EQS een signaal naar andere EQS-en, zodat hun luchtvering zich op die plek alvast schrap kan zetten. De bewegingen van uw oogleden worden geobserveerd om vermoeidheid te herkennen, waarna een verkwikkende stoelmassage de rest doet. En dan is dit nog maar het topje van de ijsberg.

Pièce de résistance is echter het (op de instappers optionele) digitale Hyperscreen-dashboard, dat zich over de volle breedte van de auto uitstrekt. Achter het stuur bevindt zich het 12,3 inch brede instrumentarium, in het midden zien we een 17,7 inch aanraak-infotainmentscherm, terwijl de passagier een 12,3 inch multimediascherm tot zijn/haar beschikking heeft. Alles onder één grote glasplaat. Prachtig, verbazingwekkend, met haarscherpe graphics en kraakheldere kleuren bovendien. En het werkt ook nog eens vlekkeloos, ofschoon wij wel eens snellere interfaces zijn tegengekomen. First world problems, net wat u zegt.

De EQS heeft standaard luchtvering en 4,5 graden-meedraaiende achterwielen. Tegen meerprijs (€ 1.573) maakt Mercedes-Benz daar 10 graden van, wat een fors kleinere draaicirkel oplevert. Klinkt spannend, maar is feitelijk een kwestie van een druk op de knop, aangezien het systeem computergestuurd is. Het betekent echter ook dat u, grappig genoeg, de optie een jaartje kunt proberen. Bevalt het niet, dan zet Mercedes het gewoon weer uit. En over opties gesproken: overweegt u de AMG 53, dan kunt u kiezen voor het € 5.142 kostende Dynamic Plus Pack. Daarmee stijgt het motorvermogen naar een indrukwekkende 761 pk (1.020 Nm!) en de topsnelheid naar 250 km/u.

Gebrek aan stuurgevoel

Wij reden de EQS 580 en waren onder de indruk van het comfort. Zijdezacht en in volmaakte stilte zoefden wij over het wegdek, hoewel korte dwarsrichels tamelijk stevig worden doorgegeven. De stoelen zitten voortreffelijk, de afwerking en gebruikte materialen zijn boven iedere twijfel verheven en er is altijd voldoende kracht aanwezig voor een indrukwekkende versnelling. Maar hoewel het onderstel in alle opzichten adequaat zijn werk doet, waarbij hoge bochtsnelheden niet uit de weg hoeven te worden gegaan, ontbreekt het de EQS ten enenmale aan sportiviteit. Een leeggewicht van bijna 2.600 kg poets je nu eenmaal niet zomaar weg. Belangrijker is echter het totale gebrek aan stuurgevoel. De EQS stuurt precies en redelijk scherp, maar Mercedes lijkt er alles aan te hebben gedaan om de inzittenden zo veel mogelijk van de buitenwereld af te sluiten. Lekker in hun eigen bubbel. Die afstandelijkheid is uiterst aangenaam, maar betekent ook dat de ware stuurman (m/v) niets te zoeken heeft bij de EQS.

De Mercedes EQS is verkrijgbaar vanaf € 91.303. Voor dat bedrag krijgt u de 350 Business Line. De duurste EQS (de AMG 53) kost € 172.010. Zonder extra’s. De komst van een SUV-uitvoering is al aangekondigd.

De EQS richt zijn pijlen rechtstreeks op de Tesla Model S (what’s in a name), die tot voor kort nauwelijks concurrentie had als het ging om laadtijd en actieradius. Maar de wet van de remmende voorsprong laat zich steeds duidelijker gelden. De Model S is inmiddels negen jaar op markt, in zo goed als ongewijzigde vorm. Zo lang er geen concurrentie was, was er geen noodzaak om dingen anders te doen. Met de EQS slaat Mercedes echter genadeloos toe. In een klap is de Model S verouderd. Niet qua prestaties (de Model S is op dat vlak nog altijd superieur), maar wel qua frisheid, afwerking en uitstraling. Als de Amerikanen ooit een wake up call nodig hadden, dan hebben zij hem nu gekregen.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Van Doorne, NautaDutilh en De Brauw betrokken bij lingeriedeal
Volgende artikel
Nieuw GZL-jurylid Ivar Timmer: 'Vanuit vogelperspectief kijken naar de brede rechtspraktijk'

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×