• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Doe eens gek, koop een auto van 2 ton

28 november 2013 door Advocatie Redactie

… om onze premier maar eens te parafraseren toen hij opriep, zulks ter stimulering van de economie,  ‘gewoon die auto te kopen’. En nu kunt u zeggen wat u wilt, maar met de aanschaf van deze bijna 2,5 ton kostende Maserati GranCabrio Sport geeft u bepaald iets terug aan de maatschappij. Ruwweg de helft van dat bedrag is namelijk belasting, waarmee de aanschaf in wezen niets meer is dan het voldoen aan uw burgerplicht.

Door Ewoud Hallebeek

Hoewel, dit moeten we even nuanceren. Want de GranCabrio Sport kost geen 2,5 ton – hij is er ‘al’ vanaf € 223.248 en dat scheelt toch een leuk aangeklede nieuwe Golf, om maar eens wat te noemen. Maar met die ‘kale’ prijs begint het pas, aangezien Maserati met de twee A4-tjes tellende optielijst een compleet nieuwe invulling geeft aan het begrip ‘personalisering’. U vindt rode remklauwen enigszins vulgair? Voor € 599 krijgt u ze in het zwart, zilver, geel, blauw of titanium. Liever houten sierlijsten in het interieur? Tegen achterlating van een kleine € 2.500 voldoen de Italianen aan uw verzoek.

Nog een kleine greep uit de mogelijkheden: softtop in een andere kleur (€ 1.198), tweekleurig interieur (€ 6.050), Bose audiosysteem (€ 2.178, zónder iPod-interface, want die kost € 363), witte parelmoer lak (€ 7.865) – u kunt het krijgen zoals u het hebben wilt. Zelfs matte lak staat in de prijslijst. Voor het lieve sommetje van € 18.150, hetgeen maar weer eens aantoont dat ook aan slechte smaak een prijskaartje hangt (bestel hem dan in Rosso Trionfale, de klassieke Maserati-racekleur uit de jaren ‘50. Dat kost slechts € 2.420 en getuigt ook nog eens van historisch besef). Zelfs de in de hoofdsteunen aangebrachte drietand kost € 545, waarmee maar gezegd wil zijn dat die vanaf-prijs vooral van academische waarde is.

Dat werpt de onvermijdelijke vraag op of het dat allemaal waard is. Nee natuurlijk, roept de Calvinist in u. Een kwart miljoen gaat nergens over, zeker niet in het huidig tijdsgewricht. Bovendien hebben we het hier over een cabriolet en daar wil geen weldenkend mens in gezien worden. Te veel Estelle en Badr, te veel PC Hooft, te veel verwende voetbalprof. Poseurs, net wat u zegt. Daarbij kiest de ware connaisseur altijd voor ‘dicht’, omdat dakloosheid – vanwege het gebrek aan stijfheid en het hogere gewicht– per definitie de scherpte uit een auto haalt.

Maserati interieurMaar regels bestaan bij de gratie van uitzonderingen, en daarvan is Maserati er één. Vraag het maar aan Jort ‘hoe heurt het eigenlijk’ Kelder, die jarenlang vergroeid was met zijn Spyder. Toegegeven, inmiddels heeft hij zich (gesponsord weliswaar, maar toch) bekeerd tot Jaguar, maar daar gaat het nu niet om. Een Maserati is hoe dan ook een uiting van distinctie en goede smaak. En mág u nu eindelijk eens de vruchten plukken van het zweet uwes aanschijns? Omdat het kan, en nu eens een keertje zónder rekening te houden met gemiddeld verbruik, Co2-uitstoot en, godbetert, fiscale bijtelling?

Uit de kluiten gewassen
Enfin, u begrijpt, we zijn weer terug bij de GranCabrio Sport. Inmiddels een klein jaar op de markt, als extra sportieve broertje van de GranCabrio. Die op zijn beurt weer is gebaseerd op de GranTurismo, Maserati’s oogverblindend mooie en, het moet gezegd, behoorlijk uit de kluiten gewassen coupé. Uit de aard der zaak volgt dan dat je met de GranCabrio eveneens een bovenmodale hoeveelheid vierkante meters op de oprit zet. Wat dan weer als voordeel heeft dat Maserati’s kwalificatie dat de GranCabrio een volwaardige vierzitter is, nu eens niet moet worden afgedaan als de gebruikelijke loze PR-praat. Er zit zowaar een kern van waarheid in. Okee, volgroeide Noord-Europeanen houden het achterin geen 1.000 km uit, maar kinderen tot 1.60 meter zul je over gebrek aan leefruimte niet snel horen klagen. Daarmee is de GranCabrio tamelijk uniek in zijn klasse (de open Porsche 911, Mercedes SL, Jaguar XK en Aston Martin DB9 zijn op hun best een 2+2) en het verleent de auto zelfs een vleugje praktische bruikbaarheid.

Emotie
Maserati motorEen volkomen overbodige constatering, dat laatste, want daar koopt u natuurlijk geen GranCabrio voor. Laat staan een GranCabrio Sport, die zich onderscheidt door zijn zwarte grille, het 20-inch lichtmetaal en de voorbumper en sideskirts van de MC Stradale. Auto’s in dit segment worden verkocht op emotie, en die tref je nu eenmaal niet achter de voorstoelen aan, maar onder de rechtervoet.

Of liever gezegd: onder de motorkap. Daar vinden we in dit geval een 4,7 liter V8, goed voor 450 pk (10 meer dan de ‘gewone’ GranCabrio), 490 Nm (+20) en een sprintje van 0-100 km/u in 5,2 seconden. Topsnelheid: 285 km/u. Kijk, nu hebben we het ergens over.

Maar waar het wérkelijk om draait, is De Knop. De Sport-knop op de middenconsole, wel te verstaan. Druk je die in, dan doen de elektronische engelbewaarders een stapje terug en worden de schakelmomenten van de automatische ZF-zesversnellingsbak een tandje assertiever. Prachtig, mooie techniek, eerlijk waar.

Veel belangrijker is evenwel dat op dat moment ook de vlinderkleppen in de uitlaat volledig geopend worden, waarmee u het meest magistrale geluid dat de auto-industrie ooit heeft voortgebracht in volle glorie gepresenteerd krijgt. Huiveringwekkend, kippenvel, fenomenaal. Met automatisch gegenereerde toefjes tussengas bij terugschakelen als glorieuze kers op de taart.

Die Knop gaat u nooit meer uitzetten.

Sterker nog: vanwege De Knop wilt u deze auto.

Dat hij snel is, prima stuurt, desgewenst poeslief is in de omgang, met een hoge mate van comfort bovendien – u neemt het voor kennisgeving aan. Evenals de constatering dat de tand des tijds de GranCabrio Sport bepaald niet ongemoeid heeft gelaten (interieurdesign, navigatiesysteem, kapbediening) en dat het motorvermogen aan de onderste trede van de markt-conformiteitsladder bungelt – het dondert niet. U wilt De Knop.

Blijft alleen die prijs. Wie in deze regionen winkelt, heeft een hoop om uit te kiezen. Een Bentley Continental GTC 4.0 V8, bijvoorbeeld. Ook leuk en kost hetzelfde. Maar geen Maserati. En geen Knop.

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

 

Fotografie Maserati: Carlo te Lintelo/Olio Media ©

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Advo-coaches: "Het beeld van de advocatuur is beperkt"
Volgende artikel
Column ZoZuidAs: You’ve got mail

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×