• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: wereldpremière van de volledig elektrische Mini

9 juli 2019 door Advocatie Redactie

Mini Electric front 300

Na ruim tien jaar aan de ontwikkeling ervan te hebben gewerkt, stelde Mini gisteren de volledig elektrische Cooper S E voor aan de verzamelde vakpers. Advocatie was aanwezig en proefde van de nieuweling, die zijn techniek grotendeels deelt met de BMW i3.

Door Ewoud Hallebeek

Hardlopers zijn doodlopers, zo luidt het Calvinistische gezegde. Of om het wat bijbelvaster te formuleren: de eersten zullen de laatsten zijn. Aldus bezien hebben de Britten het goed aangepakt met hun volledig elektrische Mini. Eerst de zaken uitvoerig evalueren, dan pas met een antwoord komen. Duitse Gründlichkeit, net wat u zegt. Niet voor niets zwaait BMW sinds 2001 de scepter over het merk.

Al in 2008 kwam Mini met een elektrische variant, die in een oplage van 600 stuks werd uitgezet bij fleetowners in Duitsland, Engeland en Amerika. Een proefballonnetje, bedoeld om praktijkervaring op te doen. Dat resulteerde uiteindelijk (in 2013) in de BMW i3. Bij Mini zelf bleef het echter oorverdovend stil, wat deed vermoeden dat het ambitieuze EV-project aldaar tot een roemloos en voortijdig einde was gekomen.

Maar het succes van Tesla trok de zaak weer vlot. De eerste tekenen daarvan zagen we in 2016, met de komst van de Mini Countryman S E: een plug-in-hybride (met zowel een benzine- als een elektromotor) met BMW 225xE-techniek, waarmee maximaal 40 km emissievrij kon worden gereden. Het jaar daarop werd duidelijk dat Mini zich opmaakte voor het echte werk. Op de IAA van Frankfurt toonde het merk de Electric: een studiemodel, zo luidde de officiële verklaring, maar de knipoog die daarmee gepaard ging, ontging niemand. Gisteren trok Mini dan eindelijk, elf jaar na de eerste voorzichtige stroomstappen, het doek van de Cooper S E.

Het recept lijkt simpel genoeg: men neme een gewone driedeurs Mini, voorziet die van de aandrijflijn van de vorige BMW i3s en klaar is Kees. Dat klinkt oneerbiedig, maar is niet ver bezijden de waarheid. De voorwielaangedreven Cooper S E staat niet op een speciaal ontwikkeld platform; de elektromotor huist gewoon onder de motorkap en de accu’s kregen een plaatsje tussen de voorstoelen en onder de achterbank. Je vraagt je bijna af waarom dat ruim een decennium moest duren. Maar goed, voordeel is wel dat de Cooper S E aanvoelt en er uitziet als een normale Mini, met dezelfde binnen- en buitenmaten, en dat zal voor veel mensen een belangrijk aankoopargument zijn. Never change a winning team.

Natuurlijk zijn er verschillen te bespeuren, al moet je daar een behoorlijk geoefende autospotter voor zijn. De grijze (of tegen meerprijs gele) accenten op de buitenspiegels en in het front springen het meest in het oog, gevolgd door de (optionele) asymmetrisch vormgegeven 17-inch lichtmetalen wielen. En dan ben je er wel – de 18 mm grotere rijhoogte valt niemand op.

Voor de rest staat er een hele doodnormale Cooper. De kenmerkende grille is nog steeds aanwezig, zij het volledig gesloten, want zonder functie. Zelfs het oplaadpunt is waar je hem verwacht, namelijk achter het tankklepje. Ook het interieur is ‘typisch Mini’. Achter het stuur een volledig digitaal (5,5 inch) kleurendisplay, in het midden van het dashboard een grote rond cluster met 6,5 inch touch screen, waarop onder meer de laadstatus van de accu en de resterende actieradius worden weergegeven. De versnellingspook is uniek voor dit model. De standaarduitrusting omvat LED-koplampen, gescheiden airconditioning, lichtmetalen wielen, een standkachel en navigatie waarop ook de laadpunten onderweg worden weergegeven.

Actieradius
De elektromotor levert 184 pk en 270 Nm, goed voor de sprint van 0-100 km/u in 7,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 150 km/u. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 32,6 kWh en een theoretische (WLTP) actieradius van 232 km. Dat zal, verwachten wij, in de praktijk neerkomen op 180-200 km.

Volgens zijn makers doet Mini hiermee ‘opnieuw een vooruitstrevende zet op het gebied van stedelijke mobiliteit’. Schromelijk overdreven natuurlijk. Anderzijds is het ook allemaal een kwestie van perspectief. ‘Uit marktonderzoek blijkt dat een Mini gemiddeld niet meer dan 37 kilometer per dag aflegt’, aldus productmanager Jacopo Marchetti. In dat licht bezien is 180 km alleszins bruikbaar.

Bovendien, zo stelt Mini, moet je een elektrische auto gewoon opladen als de gelegenheid zich voordoet, ongeacht hoe ‘vol’ de accu is. Daar valt wat voor te zeggen, al was het maar omdat aan een snellader de accu in 35 minuten weer voor 80% opgeladen is (volledig opladen aan een reguliere laadpaal duurt 3,5 uur), maar vooralsnog lijkt de Cooper S E vooral een leven als stadsauto beschoren te zijn. Niet voor niets wordt in het geruchtencircuit al gesproken over een versie met 50 kWh-batterij.

Kart
Volgens Mini rijdt de nieuweling ‘zo scherp en direct als een kart’ en vormen zijn ‘prestaties en dynamische karakter dé norm in zijn klasse’. Het is, kortom, ‘een volbloed Mini’. Waarvan akte. De wereldpremière was, zoals dat dan heet, een ‘statische presentatie’, wat betekent dat er niet gereden kon worden.

De ronkende PR-praat konden wij dus niet op waarheid toetsen, maar vooralsnog is er geen reden om aan het waarheidsgehalte ervan te twijfelen. Tuurlijk, ‘de norm’ hoor je bij alle persintroducties en is over het algemeen niets meer dan een holle frase, maar Mini staat sinds jaar en dag bekend om zijn speelse karakter en vermakelijke rijgedrag, en de Cooper S E lijkt op papier uit het zelfde hout gesneden. De acceleratie komt ruwweg overeen met de 192 pk-sterke benzine Cooper S en 145 kilo extra gewicht (de S E weegt 1.365 kg) voel je onder normale omstandigheden echt niet, terwijl het zwaartepunt 30 millimeter lager ligt.

Status
De Mini Cooper S E, die komende september in Frankfurt zijn publieksdebuut maakt en begin volgend jaar in de showroom staat, is verkrijgbaar vanaf € 34.900; een kleine € 1.500 minder dan een gewone Cooper S. Ter vergelijking: een elektrische VW e-Golf kost € 39.250. Maar dat is, want fantasieloos burgermanvervoer, natuurlijk helemaal geen concurrent. Mini-kopers zijn mode- en statusgevoelig en bereid diep in de buidel te tasten om dat uit te dragen. Daarom ligt de ID.3, als het dan toch een Volkswagen moet zijn, meer in hun straatje. Die is er nog niet, maar is minstens zo hip en zal ruwweg het zelfde kosten als de Cooper S E. En vlak in dat verband ook de BMW i3 niet uit (vanaf € 40.943), om nog maar te zwijgen van de volledig nieuwe Fiat 500 EV, die eveneens op stapel staat.

Waarmee maar gezegd wil zijn dat het segment ‘compact elektrisch’ volop in beweging is. Op dit moment verdringen de fabrikanten elkaar om, in een doorzichtige poging om prospects alvast aan zich te binden, de voorinschrijvingen voor hun binnenkort te verschijnen mini-EV’s over het voetlicht te brengen. Denk aan de Peugeot e-208 (vanaf € 36.250) en de Opel Corsa-e (€ 34.999), ofschoon de ware connaisseur vooral de Honda E op de korrel zal hebben. Wij hebben het donkerbruine vermoeden dat die laatste hét hoofdpijndossier van de Mini Cooper S E gaat worden.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
War for Talent: Magic Circle betaalt startende advocaat-medewerker 100.000 pond
Volgende artikel
Honderd bedrijven aangesloten bij EQUAL in LEGAL

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×