• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

10 maart 2025 door Ewoud Hallebeek

Afgelopen zomer introduceerde BMW de zevende generatie van de iconische M5. Nota bene met een plug-in-hybride aandrijflijn. Advocatie reed met de 728 pk en 1.000 Nm sterke nieuweling.

Zes generaties lang was het M5-recept tamelijk simpel: BMW lepelde een hele grote motor in een doorsnee 5-serie, paste het onderstel en de remmen daarop aan, monteerde hier en daar een subtiel spoilertje en liet het daar verder bij. Alleen kenners zagen het verschil en dat was nu precies zijn aantrekkingskracht. Dat de auto met de hand werd gebouwd door BMW’s raceafdeling (M) was de kers op de taart.

Icoon

De eerste M5 zag in 1985 het levenslicht en had de 3,5 liter zes-in-lijn van BMW’s supersportwagen M1 onder de motorkap. Goed voor 286 pk, een topsnelheid van 251 km/u en de sprint van 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden. Sensationele waarden, want net zo snel als een Porsche 911 – en dat in een anonieme zakensedan. Voor (omgerekend) € 69.000 was je de koning van de Autobahn en hoewel dat op zijn minst duur kon worden genoemd (de goedkoopste ‘vijf’, de 518i, kostte toen € 13.000 en nee, dat is geen verschrijving), werd hij door kapitaalkrachtige petrolheads massaal omarmd. Een icoon was geboren.
In de loop der jaren werden de motoren steeds krachtiger en extravaganter, met de in 2005 geïntroduceerde vijfliter V10 (507 pk) als glorieus – en naar later bleek hopeloos onbetrouwbaar –  hoogtepunt, maar de kernwaarde van de M5 bleef onveranderd: sportwagenprestaties in een discreet maatkostuum. Haal de M-emblemen er vanaf en niemand ziet dat je Ferrari’s eet for breakfast.

Ostentatief

De zevende generatie heeft echter alle bescheidenheid van zich af gegooid. De wolf hult zich niet langer in schaapskleren, maar toont ostentatief zijn ware aard. Nu blinken BMW’s de laatste jaren überhaupt niet uit door subtiliteit, maar de nieuwe M5 doet daar in alle opzichten een forse schep bovenop. Zijn uiterlijk schreeuwt om aandacht, met als enige doel te imponeren en te intimideren. Toegegeven, onze testauto was uitgevoerd in netvliesverschroeiend Speed Yellow (meerprijs € 7.375) met zwarte wielen, wat ons bij veel fatbikers opgestoken duimen opleverde, en ja, over smaak valt niet te twisten, maar wij hadden permanent Herman Finkers’ uitdrukking ‘dat heeft zo’n jongen toch niet nodig’ in het achterhoofd. Of zoals The Stranglers zongen: ‘Whatever happened to the heroes?’ Want een ‘echte’ M5 hoort toch juist ingetogen en terughoudend te zijn? Of niet?

Lachertje van de avond

Voordat we die vraag beantwoorden, kijken we eerst naar wat de auto onderhuids te bieden heeft. En dat is voorwaar indrukwekkend te noemen. Net als zijn voorganger heeft hij vierwielaandrijving, een achttraps automaat en de inmiddels bekende 4.4 liter twinturbo V8 benzinekrachtbron. Die nu geen 600 pk meer levert, maar 585. Maar om tegemoet te komen aan de steeds strengere emissie-eisen, is er nu in de versnellingsbak een 197 pk-sterke elektromotor geïntegreerd. Die wordt gevoed door een 22,1 kWh lithium-ion accupakket, wat een systeemvermogen van 728 pk oplevert. En een maximum koppel van niet minder dan 1.000 Nm. Dat dat bloedstollende prestaties oplevert, moge duidelijk zijn: van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Vinkt u het optionele Driver’s Pack aan (€ 3.381), dan maakt BMW daar 305 km/u van. Opdat u niet het lachertje van de avond bent op de verjaardag van uw zwager.

Om al dat geweld een beetje leuk op het asfalt te krijgen, is de M5 uitgerust met vierwielbesturing, adaptieve dempers, speciale stabilisatoren, stijvere rubbers en motorsteunen en een actief  differentieel. Tegen meerprijs (€ 10.569) worden 420 mm grote carbon-keramische remschijven met goudkleurige remklauwen gemonteerd. Voor maximaal drift- en circuitplezier is de aandrijving op de voorwielen uitschakelbaar.

Groot en zwaar

Alle ingrediënten voor een alleszins bevredigende rijervaring, zou je zeggen. Maar daarvoor is meer nodig. ’s-Werelds sterkste vrachtwagen, de Scania 770S V8, levert 770 pk en een ontzagwekkend koppel van 3.700 Nm. Toch leg je het daarmee af in de eerste de beste toerwagenrace, simpelweg vanwege zijn omvang en gewicht. En precies daar zit het probleem bij de M5. De nieuweling is 5,1 meter lang en (inclusief buitenspiegels) 2,2 meter breed. Dat is 50 cm langer en 50 cm breder dan de eerste M5. Nu is die oer-M5 bepaald niet de maatstaf, maar feit is wel dat je met de ‘gen 7’ héél veel auto rond te gooien hebt. En dat voel je in iedere bocht. Sommige auto’s ‘krimpen’ gevoelsmatig als je eenmaal met ze op pad bent. De M5 is niet zo’n auto. Die herinnert je er permanent aan met de omvang van de vorige 7-serie onderweg te zijn.

En dan is er nog de kwestie van het gewicht. De nieuwe M5 legt niet minder dan 2.510 kg in de weegschaal; 655 meer dan zijn voorganger. Vanwege de hybride-techniek en het accupakket, dat snappen we, maar toch: met het gezin op vakantie, betekent dat je met drie ton onderweg bent. Om het even in perspectief te zetten: de nieuwe M5 is 230 kg zwaarder dan de volledig elektrische i5 M60, die qua prestaties niet of nauwelijks voor hem onderdoet. Dat zegt veel, zo niet alles. Het optionele carbon dak (€ 4.100) brengt het gewicht 30 kg omlaag en de eerdergenoemde keramische remmen schelen nog eens 25 kg, maar het blijft water naar de zee dragen. De M5 is gewoon loodzwaar.

Misselijkmakend snel

Is dat erg, is dan de vraag. BMW noemt de M5 ‘de perfecte combinatie van een business sedan en een echte sportwagen’ en daar zit een grote kern van waarheid in. Hij is misselijkmakend snel, stuurt direct en met veel gevoel, en ‘spectaculair’ is zijn middle name. Op normaal tempo ligt het comfort op zeer hoog niveau, maar leg er de zweep over en je wordt onthaald op huiveringwekkende sensaties. Intussen kijk je naar kamerbrede digitale aanraakschermen en geniet je van de fraaie afwerking. Alles zit kraakvrij en naadloos in elkaar, ofschoon de gebruikte materialen geen aanleiding geven om een enthousiaste correspondentie met het thuisfront op te zetten. Het is plastic wat de klok slaat; daar doet de aluminiumkleurige verf niet aan af. Bovendien schurkt het naar ons gevoel soms net te veel tegen kitsch aan, maar wij zijn de eersten om toe te geven dat dat een kwestie van smaak is. Het is allemaal nogal veel, zeg maar.

En over veel gesproken: BMW is zich volledig te buiten gegaan aan elektronisch gadgets. Je kunt werkelijk álles instellen, van het gevoel van het rempedaal en het stuur, tot de schakelmomenten en de instelling van de schokdempers. En alles wat daar tussenin zit. Om over de diverse rij-modi als Road, Sport en Track nog maar te zwijgen. En dan is er ook nog Boost Control: een flipper achter het stuur die je een seconde naar je toe moet trekken. Dan zetten alle systemen zich op scherp, verschijnt op het heads-up display de knipperende kreet ‘BOOST’ en kun je volgas geven. Wat was er mis met gewoon kickdown? Het is allemaal een beetje overkill. Te meer omdat de talloze menustructuren bepaald niet uitblinken in overzichtelijkheid.

Goedkoper dan M3

Hoe goed en indrukwekkend de nieuwe M5 ook is, een ‘echte’ M5 is het niet. Daarvoor is hij teveel in your face en ontbreekt het hem aan de noodzakelijke lichtvoetigheid. De i5 M60 heeft het spreekwoordelijke stokje overgenomen. De M5 is een formidabele GT, waarmee je woon/werkverkeer volledig elektrisch kunt afleggen (WLTP-bereik 69 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 50 km). Dat vertaalde zich in een lage BPM, waardoor de nieuwe M5 nota bene € 1.500 goedkoper is dan een M3. It’s life, Jim, but not as we know it. De BMW M5 is verkrijgbaar vanaf € 142.313. De Touring is 2 mille duurder.

Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie

Lees meer
Vaccine vial and blood test tubes labeled COVID-19 on a blue surface, representing healthcare progress.

Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor

Lees meer

Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk

Lees meer
Close-up of a woman signing a document at a sleek reception counter, indoor setting.

Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament

Lees meer

Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Lees meer

Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Bedreigingen tegen Amerikaanse rechters nemen toe door berichten Elon Musk
Volgende artikel
‘Wat maakt de advocaten van Marxman zo bijzonder? We doen het gewoon anders’

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×