• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

‘Advocatenkantoren weinig responsief op e-mail potentiële cliënt’

13 november 2014 door Advocatie Redactie

Hoe responsief zijn advocatenkantoren en individuele advocaten als er een e-mail met een simpele vraag binnenkomt? Dat valt nog vies tegen, aldus onderzoek van online platform De Advocatenwijzer, dat zo’n e-mail naar zo’n 600 algemene adressen van advocatenkantoren – met arbeidsrecht als dienst – en 50 individuele advocaten stuurde.

Nog geen 10% van de advocaten(kantoren) gaf daadwerkelijk antwoord op de vragen. ‘Hoe zit het met de opzegtermijnen en opslagvergoedingen?’ en ‘biedt u de mogelijkheid tot een gratis intakegesprek?’ luidden de concrete vragen in een ‘mystery e-mail’ over het noodzakelijke ontslag van enkele medewerkers. Individuele advocaten gaven snel en duidelijk antwoord, maar de kantoren scoorden slecht. Bijna 80% van de kantoren reageerde sowieso niet binnen het uur. Een op de vijf kantoren liet geheel niets van zich horen; minder dan 10% gaf daadwerkelijk antwoord op de juridische vraag.

“De e-mails verraadden weinig inlevingsvermogen en geen proactieve houding”, aldus De Advocatenwijzer. Slechts een derde van de advocaten of kantoren die de moeite namen een antwoord te sturen, sloten hun e-mail af met een proactief voorstel tot een tijdstip of een belafspraak.

Overigens ook opvallend: advocaten zijn nog wel eens ‘lieve digibeten’: de onderzoekers kregen nogal wat verkeerde forwards (‘wie oh wie?’) terug, evenals interne correspondentie inclusief kusjes (‘Liefje, ik stuur je dit bericht door, xxx’).

De Advocatenwijzer is een blogcommunity voor advocaten en een online platform waarop consumenten eenvoudig per rechtsgebied een (aangesloten) advocaat in hun omgeving kunnen vinden. Het ‘mystery onderzoek’ werd uitgevoerd ter ere van de vernieuwde website, die woensdag officieel werd gelanceerd. Hoe hoger de responssnelheid van een advocaat, hoe groter de kans dat een cliënt gewonnen wordt, aldus de website.

De onderzoeksresultaten zijn hier te bekijken (PDF).

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Top 10-kantoren hebben geen general counsel nodig
Volgende artikel
Rutgers & Posch start met Starred voor continue feedback van cliënten

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • Advocaat aansprakelijk voor afwijzen schikkingsvoorstel zonder overleg met cliënte? 

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Eerste advocatenkantoor zonder advocaten goedgekeurd

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×