• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Peugeot 508, betaalbare haute couture

29 oktober 2018 door Advocatie Redactie

Het is weer eens wat anders: in plaats van een SUV een sedan op de markt brengen. Peugeot deed het dit voorjaar, met de presentatie van de nieuwe 508 Berline. Waarbij de Fransen zich dan wel haastten te vermelden dat het hier een heuse vijfdeurscoupé betreft, zodat er toch een flinterdun cross over-sausje over zit. Want de schoorsteen moet natuurlijk wel blijven roken.

Door Ewoud Hallebeek

Binnen de PSA-groep, waartoe ook Citroën en Opel behoren, waait een frisse wind. De wat bedaagde designtaal is verlaten en er zijn nieuwe doelstellingen geformuleerd. Aan Peugeot de taak om ‘het meest premium merk in zijn klasse’ te worden, met auto’s die na 100.000 km nog steeds ‘als nieuw aanvoelen en er uitzien’. Een ambitieus streven.

Daarover gesproken: Peugeot noemt zelf nadrukkelijk de Audi A5 Sportback als concurrent voor de nieuwe 508. En dat snappen we wel, want qua ontwerp zijn er behoorlijk wat overeenkomsten, terwijl de 508 prijstechnisch aanmerkelijk voordeliger uitpakt. Maar wij betwijfelen of het een realistische vergelijking is, al was het maar omdat liefhebbers van prestigieuze Duitse techniek niet zo maar overstappen naar frivole Franse haute couture. Om die zelfde reden, want een te specifieke doelgroep, vallen ook Jaguar XE– en Alfa Romeo Giulia-rijders af. Wij denken dan ook dat de 508 het vooral moet opnemen tegen de VW Arteon, de Renault Talisman, de Opel Insignia, de Volvo S60 en de Mazda 6. De één wat duurder, de ander wat goedkoper, maar per saldo houdt het hele D-segment zichzelf redelijk in evenwicht en draait het vooral om persoonlijke voorkeur.

De nieuwe 508 staat op het EMP2-platform, dat als basis dient voor tal van andere PSA-modellen, en is 8 cm korter dan zijn voorganger, 6 cm breder en 3 cm lager. Dat zorgt voor een gespierd en dynamisch voorkomen, dat ons wel kan bekoren. Vanuit bepaalde hoeken doet het front denken aan de Chevrolet Camaro en de zwarte achterlichtpartij had van ons niet zo gehoeven (want iets te veel associatie met jaren ’90 spuitbus-tuning), maar het geheel is zonder meer smaakvol te noemen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de wonderschone 508 SW, die begin volgend jaar zijn opwachting maakt. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat de 508 standaard op ielig 16- of 17-inch lichtmetaal de fabriek in Mulhouse uitrolt, wat de auto geen recht doet. Kruis daarom op het optieformulier altijd 18-inch wielen aan. Nog een maat groter is uitsloverij.

Peugeot levert haar vlaggenschip uitsluitend met viercilinder turbomotoren. Eind 2019 wordt een plug-in hybride verwacht, in 2020 een volledig elektrische versie. Voor nu moeten benzinerijders het doen met twee 1.6 PureTech-krachtbronnen: eentje met 180 pk (0-100 km/u in 7,9 sec, topsnelheid 230 km/u) en eentje met 225 pk (7,3 sec, 250 km/u). Zakelijke rijders hebben de keuze uit drie BlueHDI-dieselmotoren: een 1.5 met 130 pk (9,7 sec, 208 km/u), een 2.0 met 160 pk (8,9 sec, 230 km/u) en een 2.0 met 180 pk (8,6 sec, 235 km/u).

Opvallend genoeg stopt met deze motor de verdere ontwikkeling van zelfontbranders in Sochaux. Althans, als we PSA-directeur Laurent Blanchet tegenover het toonaangevende Autocar mogen geloven. Een tamelijk opmerkelijk besluit, gezien het indrukwekkende track record van Peugeot op dat vlak. Wie heeft er immers geen beeld bij een nagelende 504 Pick-up die zich, dodelijk vermoeid maar met onsterfelijk doorzettingsvermogen, een weg baant door de Afrikaanse binnenlanden? Generaties Fransen zagen de wereld aan zich voorbij trekken op de bruin-stoffen achterbank van de diesel-Peugeot van hun vader, zich traag maar onverzettelijk voortbewegend over de Route Napoleon. Maar we dwalen af.

In het interieur valt onmiddellijk de zogeheten i-Cockpit op (door Peugeot ook wel ‘head-up instrumentenpaneel’ genoemd, wat u vooral niet moet verwarren met head-up display), dat we al kennen van de 2008, 3008 en 5008: een piepklein stuurtje met kleine tellers bovenop het dashboard, waar je óver het stuur (in plaats van er doorheen) naar kijkt. Het idee is dat hierdoor de ogen een kortere weg afleggen tussen het kijken op de weg en de informatie op het dashboard. Bovendien, zo zegt Peugeot, levert het ‘een intense rijbeleving’ op. Waarvan akte. Wij hebben er in ieder geval de voordelen niet van kunnen ontdekken.

Net zo min als wij het nut inzagen van de tegen de klok in draaiende naald van de toerenteller. Na enige gewenning leer je er mee leven, maar het voelt als l’art pour l’art en dat is maar beperkt leuk. Afgezien daarvan is het aangenaam vertoeven in de 508. De stoelen zijn fijn, er is volop ruimte en de afwerking is naar behoren, zonder nieuwe maatstaven te zetten. Het in ruime mate aanwezige plastic herken je onmiddellijk als zodanig, leren bekleding is op geen enkele uitvoering standaard – het is maar dat u het weet.

Het uitrustingsniveau is marktconform. Vergeet echter de instapper Active. U wilt immers de nieuwe automatische versnellingsbak, een 10-inch touch screen (in plaats van 8-inch), navigatie (jawel, anno 2018 moet je daar bij Peugeot nog voor bijbetalen), full LED-verlichting, DAB+, WiFi, Apple Car Play, een parkeercamera, draadloze telefoonoplader, keyless entry en het volledige scala aan moderne veiligheidssystemen en rij-assistenten. En dan komt u automatisch uit bij de Allure of de GT. Vink vooral ook de voortreffelijke Focal geluidsinstallatie aan als optie. Met € 700 relatief betaalbaar en het veraangenaamt uw verblijf aan boord ontegenzeggelijk.

Wij reden de 130 pk-sterke BlueHDi. Die motorisering heeft als enige een handgeschakelde zesbak, maar onze testauto was voorzien van de optionele (€ 2.800) achttraps automaat. Op papier een fijne combi, maar de praktijk leerde anders. Met zo’n 1.400 kg schoon aan de haak is de 508 bepaald geen zwaargewicht, maar de 130 paarden hebben er desondanks een hele kluif aan. En dat zet de automaat regelmatig op het verkeerde been, met aarzelende schakelreacties tot gevolg.

De elektronica in de sportstand zetten maakte de zaak er iets beter op, maar erg overtuigend was het niet. Te meer daar de auto bij het indrukken van de startknop steevast de sportstand uitschakelt. En het start/stop-systeem inschakelt, dat wij nu juist – vanwege de onbeholpenheid ervan – steeds op ‘uit’ wilden hebben. Kortom, deze uitvoering was voor ons geen gelukkige combinatie. Het BlueHDI-blok herinnert je er elke seconde aan met een diesel onderweg te zijn, maar is wel zuinig (wij kwamen uit op een gemiddelde van 1 op 17,8) en daar is veel voor te zeggen.

De besturing is wat ongevoelig, maar wel lekker direct, en het onderstel is – zoals eigenlijk bij iedere Peugeot – ronduit heerlijk. Mocht u overigens bij het horen van de naam Peugeot direct denken aan spreekwoordelijk Frans comfort, dan moeten wij u teleurstellen. Ook bij het merk met de leeuw is ‘Duits hard’ al jaren de norm.

De Peugeot 508 Berline is verkrijgbaar vanaf € 38.590. Daarvoor krijgt u de handgeschakelde BlueHDi Active 130. Benzine rijden is mogelijk vanaf € 42.190, terwijl de duurste uitvoeringen zich in de 55K-regionen bewegen. Voor dat bedrag koopt u dan een auto die nergens de bakens verzet, nergens in uitblinkt, maar ook nergens echt steken laat vallen. Maar mocht u als een blok zijn gevallen voor het uiterlijk (en waarom zou u niet?), dan is het niet moeilijk een lang en gelukkig huwelijk te hebben.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Houthoff-partner Jan-Paul van der Hoek vertrekt naar private equity-huis
Volgende artikel
Mutsaerts lanceert tweede editie magazine

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur
  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid
  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×