• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

15 april 2025 door Ewoud Hallebeek

De G-klasse behoort zonder meer tot Mercedes’ kroonjuwelen. Oorspronkelijk bedoeld als rudimentair werkpaard, maar inmiddels een vaste waarde op de shortlist van nieuw geld. De volledig elektrische G580 EQ past naadloos in dat plaatje.

In zekere zin is de geschiedenis van de G-klasse vergelijkbaar met die van de Land Rover Defender: begonnen als eenvoudig semi-landbouwvoertuig, maar in de loop der decennia verworden tot luxe statusmobiel voor de happy few. Voor Mercedes-Benz begon het avontuur in 1972, toen de sjah van Perzië zich op het hoofdkantoor meldde met het verzoek een 4×4 militair voertuig te ontwikkelen. ‘Stuttgart’ accepteerde de opdracht welwillend (dat de sjah ook invloedrijk aandeelhouder was, speelde daarbij vast een rol), maar schoof de klus door naar het Oostenrijkse Steyr Puch, dat veel meer ervaring had met vierwielaandrijving en kleinschalige productie. In 1979 rolden de eerste exemplaren van de Geländewagen (vrij vertaald: terreinwagen) uit de fabriek in Graz, zowel onder de naam Mercedes-Benz als Puch. De nieuweling vond meteen zijn weg naar legereenheden (ook de Nederlandse strijdmacht bediende zich ervan), dierenartsen, boswachters en andere ‘buitenberoepen’, maar scoorde begin jaren ’80 ook overwinningen in de monsterrally Parijs-Dakar. Waarmee maar gezegd wil zijn dat de ‘G’, mede dankzij zijn onverwoestbare ladderchassis, van vele markten thuis was.

Hedonistisch

In het hedonistische fin de siècle van de vorige eeuw werd Gordon Gekko’s motto ‘greed is good’ massaal omarmd. Zakelijk succes werd niet langer binnenskamers gevierd, maar opzichtig aan de buitenwereld getoond. Mercedes-Benz, van huis uit het eerste aanspreekpunt van de rijken der aarde, was niet te beroerd om ook de G-klasse te offeren aan de exploderende vraag naar ‘het kan me niet gek en duur genoeg zijn’. De Duitsers voorzagen het werkpaard van steeds meer luxe en – al dan niet onder AMG-label – grotere motoren, waarmee de ‘G’ steeds verder af kwam te staan van zijn sympathiek-nederige afkomst. Het hoekige no-nonsens uiterlijk werd echter, ondanks alle technische aanpassingen, ongemoeid gelaten. If it ain’t broken, don’t fix it.

Pas in 2018, veertig jaar na zijn introductie, werd de ‘G’ voor het eerst écht vernieuwd, hoewel ook kenners de uiterlijke verschillen met het oermodel nauwelijks zagen. Onderhuids was echter alles anders, teneinde te voldoen aan de uitstoot- en veiligheidseisen van de 21e eeuw en de verwachtingen van de huidige clientèle. Wat bleef was het ladderchassis en de daarmee verband houdende superieure terreincapaciteiten. Noblesse oblige.

Vorig jaar zag een nieuwe generatie ‘G’ het levenslicht. Met diesel- en benzinemotoren, maar belangrijker is de komst van de al in 2021 getoonde volledig elektrische variant. Die niet, zoals je zou verwachten, EQG heet, maar ‘G580 met EQ-technologie’ (EQ is Mercedes-lingo voor ‘elektrisch’). Zijn makers doen er geen uitspraak over, maar het doorgaans goed ingelichte Duitse Handelsblatt wist te melden dat alle nieuwe stroom-Benzen zonder EQ-toevoeging door het leven zullen gaan, simpelweg omdat verbrandingsmotoren verdwijnen en het een beetje overdreven is om dan nog een aparte naam voor ‘elektrisch’ te voeren.

Nerd-niveau

Van buiten onderscheidt de G580 zich nauwelijks van zijn fossiele broertjes. De motorkap is iets hoger en de achterste wielkasten hebben kleine windgeleiders, maar dan begeef je je al op nerd-niveau. Meest in het oog springend is het gesloten, zwart glimmende EQ-paneel met led-verlichting tussen de koplampen (zie de foto’s). Niet echt ons kopje thee, om het maar eens heel voorzichtig uit te drukken. Gelukkig monteert Mercedes tegen meerprijs (€ 1.936) de zogeheten Black Panel-grille en die optie zou voor ons de eerste zijn om aan te vinken. De tweede zou de waterdichte en schokbestendige Design Box zijn (€ 907), die het reservewiel op de achterklep vervangt. Zelden troffen wij een handiger plek om de laadkabel in op te bergen.

Voor de rest kijk je naar een hele normale (alles is relatief) G-klasse, inclusief het opliggende hang- en sluitwerk van de portieren, de kenmerken knipperlichten bovenop de voorste spatschermen en ouderwetse drukknoppen-met-hendel om de deuren te openen – deuren die je trouwens met opvallend veel geweld moet dichtgooien, hetgeen grappig genoeg geen diskwalificatie is, maar juist bijdraagt aan de retro-charme van deze ‘G’.

Hartverzakkend

Groot is hij ook. Qua lengte valt het nog wel mee (met 4,9 meter is hij net zo lang als een E-klasse), maar de breedte (inclusief buitenspiegels 2,2 meter) en vooral de hoogte (2 meter) maken parkeergarages tot een enerverende, om niet te zeggen hartverzakkende ervaring. En nu we toch bezig zijn: sierlijk in- en uitstappen vergt enig gewenning. De G580 staat zó hoog op zijn wielen, dat het soms letterlijk lijkt alsof je een troon bestijgt. Daar staat tegenover dat je heerlijk neerkijkt op het gepeupel dat zich minder gezegend weet met het slijk der aarde. Zoals onze grootste nationale denker al zei: ieder nadeel heb…
Het interieur is volledig vernieuwd. Er is een nieuwe Off-Road Control Unit, er zijn digitale aanraakschermen zover het oog reikt, er is MBUX augmented reality en connectiviteit, de stoelen zitten fantastisch en de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen zijn boven iedere twijfel verheven.  

Vier motoren

Tot zover de basis, want natuurlijk draait het vooral om de elektrische aandrijflijn. Binnen de EV-wereld is één elektromotor de standaard, want goedkoop, simpel en effectief genoeg. Auto’s die wat meer gefocust zijn op prestaties hebben er veelal twee, een enkeling (denk Tesla Plaid) zelfs drie. De Mercedes G580 heeft er vier; eentje voor elk wiel. Samen leveren ze 587 pk en 1.164 Nm (0-100 km/u in 4,7 seconden, topsnelheid 180 km/u), wat toch tamelijk spectaculaire waarden zijn. Voeg daarbij het grootste accupakket (124 kwH) in de personenauto-industrie en het moge duidelijk zijn dat Mercedes-Benz zich er niet met een Jantje-van-Leiden vanaf heeft gemaakt.

Mocht u denken dat hiermee een al even indrukwekkende actieradius mogelijk is, dan moeten we u teleurstellen. Het bereik ‘op papier’ (WLTP) is 468 km en daarvan blijven er in de praktijk zo’n 350 over. Snelladen kan met maximaal 200 kW. Daar valt allemaal prima mee te leven, maar grensverleggend is het bepaald niet. Nu kun je ook zeggen ‘wat had je dan verwacht?’, want eerlijk is eerlijk, de G580 heeft zo’n beetje alles wat nodig is om een accu in razendsnel tempo leeg te trekken: veel vermogen, de luchtweerstand van een gemiddelde doorzonwoning, talloze features die stroom vragen en – niet in het minst – een enorm gewicht. De G580 weegt schoon aan de haak 3,1 ton. Zonder inzittenden. Nog een geluk dat het maximale gewicht dat je met een B-rijbewijs mag besturen vorig jaar voor elektrische auto’s is verhoogd van 3.500 naar 4.250 kg, anders had u voor uw G580 eerst uw vrachtwagenrijbewijs moeten halen.

Ongenaakbaar

Die vier elektromotoren zorgen ervoor dat de G580 in het terrein ongenaakbaar is, omdat het vermogen en koppel pijnlijk precies over de vier wielen verdeeld kan worden voor maximale tractie. Sperdifferentiëlen zijn daardoor overbodig. Loopt u vast op een smal doodlopend bospad, waarbij keren of achteruit rijden geen optie zijn, dan kunt u uw G580 sur place een pirouette laten maken (Mercedes noemt dat G-Turn). Een extreem coole gadget, die echter alleen mag worden uitgevoerd op onverharde ondergrond (danwel ijs of sneeuw) en waar je dus bar weinig aan hebt als de Torenstraat in Blaricum weer eens vast staat met toeristen. In dat geval kan G-Steer u wellicht uit de brand helpen, want daarmee kun je een rondje draaien rond één achterwiel (dat in tegengestelde richting draait). Verder kan de G580 hellingshoeken tot 35 graden aan en kun je er waterpartijen tot een diepte van 85 cm mee bedwingen (10 cm meer dan de benzine- en dieseluitvoeringen). Allemaal prachtige techniek en machtsvertoon van de bovenste plank, maar de paardentrailer moet u desondanks gewoon uit uw hoofd zetten. De G580 mag namelijk niks trekken.

Bijsturen

Het rijden met de G580 is een bijzondere ervaring, om niet te zeggen een hele grote stap terug in de tijd. Comfort wordt in hoofdletters geschreven (hoewel bij hogere snelheden het windgeruis behoorlijk aanwezig is – met dank aan het schoenendoos-uiterlijk), maar enige vorm van sportiviteit of dynamiek hoeft u niet te verwachten. Ondanks zijn adaptieve dempers deint, duikt en schommelt de auto als een vooroorlogse Amerikaan. De besturing is zó indirect, dat je regelmatig moet bijsturen om de bocht te halen. De elektronica in de Sport-stand zetten, zorgt er alleen voor dat er meer gewicht in de besturing komt. Hoewel de wegligging prima voor de bakker is, laat je het al snel uit je hoofd om geïnspireerd een dijkweggetje aan te vegen. Je wilt immers toch weer levend thuiskomen.

Nuchter beschouwd heeft de G580 EQ vooral heel veel dat tegen hem pleit: hij is te groot, te inefficiënt, te zwaar, te weinig subtiel en heeft rijeigenschappen die niet meer van deze tijd zijn. En toch vielen wij als een blok voor deze barokke Duitser. Al zijn objectieve tekortkomingen ten spijt, bulkt de G580 van karakter. En van dat soort auto’s zijn er maar heel weinig.

De Mercedes G580 ‘met EQ-technologie’ is verkrijgbaar vanaf € 150.634 en is daarmee de goedkoopste ‘G’. Wij reden de Edition One (het met opties afgeladen introductiemodel), die € 200.303 kost. Een hoop geld. Aan de andere kant: voor de nauwelijks snellere G63 AMG dient u € 310.000 af te rekenen en dan zouden wij het wel weten. Mochten wij in de markt zijn voor een prestige-SUV, dan gingen wij eerst met de Mercedes-Benz-dealer praten.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Uitgelicht - Interview met gezant mkb-financiering Menno Snel
Volgende artikel
Nieuwe uitdaging bij Dentons, Bergh Stoop & Sanders en Stibbe

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×