• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Land Rover Defender: tweede leven

2 juli 2020 door Ewoud Hallebeek

Defender

De oer-Land Rover Defender gaat de boeken in als de langst geproduceerde auto aller tijden. Bijna 70 (!) jaar in min of meer ongewijzigde vorm op de markt – dat kan alleen als je een grote schare trouwe bewonderaars hebt. Niet zo gek dat Land Rover zich danig het hoofd brak over zijn opvolger.

De Defender debuteerde in 1948 op de Amsterdamse AutoRAI. Nu ja, niet precies. Eigenlijk heette hij gewoon ‘Land’, dat voor de merknaam Rover was geplakt (de naam Defender kreeg hij pas in 1989, ter onderscheiding van de gelijktijdig geïntroduceerde Discovery), maar voor de leesbaarheid houden we het er toch maar op. De rudimentaire 4×4 was technisch gebaseerd op de Willys Jeep en was bedoeld om boeren, burgers en buitenlui op het land (nu snapt u ook de naam) van dienst te zijn. Omdat staal vlak na WO II nauwelijks voorhanden was, kreeg de nieuweling een aluminium carrosserie, die op een eenvoudig, maar oersterk ladderchassis werd gepopnageld. Simpel, goedkoop, effectief – zoals de rest van de auto ook was.

The best 4x4xfar

En bleef. Want ondanks alle overnames (door achtereenvolgens British Leyland, British Aerospace, BMW, Ford en Tata) en de talloze detailwijzigingen – veelal noodgedwongen, vanwege de zoveelste aanscherping van emissie- en veiligheidseisen – bleef de Defender altijd zichzelf: karaktervol, Spartaans, met niet-bestaand comfort en idem wegligging op asfalt, maar door iedere Afrikaanse dorpssmid op de weg te houden met een hamer, een paperclip en drie punaises, en met een ongeëvenaarde onverzettelijkheid off-road. The best 4x4xfar. Tot 2016, toen het – na 2 miljoen verkochte exemplaren – echt niet langer meer ging. Na 68 jaar ging de stekker eruit.

Dat er een opvolger zou komen, stond bij voorbaat vast. De vraag was alleen hoe die moest worden vormgegeven: met overtrekpapier een kopie-met-hedendaagse-techniek in elkaar smurfen, zoals Mercedes-Benz in 2018 met de G-Klasse deed en waarmee je het risico loopt een karikatuur te creëren, of een schoon vel papier nemen en zien wat dat oplevert? Land Rover koos voor het laatste. Onder leiding van Gerry McGovern toverde de designafdeling een moderne terreinwagen uit de hoge hoed, die op het eerste gezicht mijlenver verwijderd is van de oer-Defender. Maar wie langer kijkt, ziet steeds meer details die verwijzen naar het origineel. De ‘safari-ruitjes’ in het bolle dak, bijvoorbeeld. De kaarsrecht afgesneden achterkant en de ronde heupen. Het reservewiel (neem vooral géén afdekhoes!) op de zijwaarts openende achterdeur. Het simpele dashboard met karakteristieke indeling. De vorm van de achterlichten. Het dak dat 300 kg kan dragen en waarop je een tent kunt plaatsen. Het (nep) traanplaat op de motorkap en de zichtbare inbusboutjes in het interieur – alles ademt respect voor het verleden, zonder naar de verkeerde kant van ‘retro’ door te slaan. En dat rare, in carrosseriekleur gespoten vierkante element op de achterste zijruit? Dat is een (optioneel) bevestigingspunt voor avontuurlijke accessoires, zoals een douche, een trappetje of een opbergkastje voor natte wetsuits.

Maar ook in andere opzichten diende men de stap naar de 21e eeuw te maken. Een veredeld landbouwvoertuig, wat de Defender in wezen was, wordt vandaag de dag simpelweg niet meer geaccepteerd. De moderne mens verlangt – en verwacht – hedendaags comfort en dito techniek, alle ‘autorijden in zijn puurste vorm’-romantiek ten spijt. En dus diende de New Defender zich net zo thuis te voelen op onverhard, als op het marmer van de Via Monte Napoleone in Milaan.

Dat neemt niet weg dat het zwaartepunt onverminderd lag bij superieure terreincapaciteiten. Noblesse oblige. Geavanceerde vierwielaandrijving is daarvoor een eerste vereiste en dus is die voorziening standaard, evenals elektronisch vergrendelbare differentiëlen en hoge en lage gearing. Ultrakorte overhangen zorgen voor serieuze hellingshoeken (38 graden voor, 40 graden achter). Softwarematige ondersteuning, in de vorm van Terrain Response, tractiecontrole en Hill Descent Control, ontbreekt evenmin en dan hebben we de doorwaaddiepte van 90 cm, de bodemvrijheid van maximaal 45 cm en de mogelijkheid om middels een camera onder en vlak vóór de auto te kijken nog niet eens genoemd. We bedoelen maar.

Hoogste in de industrie

De publiekspresentatie vond afgelopen september plaats, hoewel de auto een maand eerder al werd gespot op de set van No Time To Die; de James Bond-film die komende november in première gaat. De New Defender staat op het volledig nieuwe, grotendeels aluminium D7x-platform, leunt qua techniek zwaar op de Discovery en is er vooralsnog alleen als vijfdeurs 110. Over een paar maanden volgt de driedeurs 90. Overigens zijn ook die cijfers een knipoog naar het verleden, toen ze werden gebruikt om de wielbases in inches aan te duiden.

De aandrijflijnen zijn oude bekenden uit de JLR-stal. Instapper is de D200 (tweeliter viercilinder turbodiesel met 200 pk, 0-100 km/u in 10,2 seconden en een topsnelheid van 175 km/u), gevolgd door de D240 (240 pk, 9,0 sec, 188 km/u). Benzineliefhebbers hebben de keuze uit de P300, die we al kennen van de Jaguar F-Type (2.0 viercilinder, 300 pk, 8,1 sec, 191 km/u), en het topmodel P400, voorzien van een drieliter zes-in-lijn (400 pk, 6,1 sec, 208 km/u). Een ZF achttraps automatische versnellingsbak is standaard, evenals luchtvering (conventionele vering wordt verkrijgbaar op de 90). Er zijn vier uitrustingsniveaus en vier zogeheten Accessory Packs, maar feitelijk kunt u uw Defender volledig naar eigen smaak aankleden. De uitbundige optielijst is goed voor vele uren dromen en twijfelen, waarbij de diepte van uw portemonnee de enige begrenzing vormt. Overig test Land Rover inmiddels een V8-uitvoering (of dat de eigen 5.0 gaat worden, of de 4.4 twinturbo van BMW, is nog niet duidelijk), speciaal bedoeld voor de Amerikaanse markt. Daarnaast schijnt men een extra lange ‘130’ te overwegen, evenals juist een gekrompen exemplaar, als concurrent van de Audi Q2, de BMW X2 en de Mercedes GLA. Toekomstmuziek.

Wij reden de 110 D240. Het eerste wat opvalt, is de enorme omvang van het nieuwe vlaggenschip. De vorige Defender had het formaat van een VW Passat, maar zijn opvolger benadert – met zijn ruim 5 meter – inmiddels een Mercedes S-klasse. Hij is zelfs 20 cm breder dan die Duitser en behoort, met zijn 1,97 meter, tot de hoogste in de industrie. Wij konden er in ieder geval niet mee in onze favoriete parkeergarage en dat is op de Zuidas wellicht toch een puntje van zorg. Iets minder van belang, maar toch het vermelden waard: de New Defender is ruim 400 kg zwaarder dan zijn voorganger. Nu was dat, naar hedendaagse maatstaven, ook een behoorlijke lichtgewicht, maar toch: 2.323 kg is geen klein bier. Daar staat tegenover dat hij 3,7 ton mag trekken, dus over die paardentrailer hoeft u zich nooit meer zorgen te maken.

Een uiterst comfortabele snelwegcruiser

Binnenin treft u, hoe kan het ook anders, een zee van ruimte. Verwacht echter geen onderdompeling in weelde in de klassieke zin van het woord. Het is functionaliteit wat de klok slaat, waarbij modderige laarzen en drijfnatte waxcoats eerder een aanmoediging zijn, dan een reden tot afkeuring. Belieft u buffelleer, notenhout, alcantara en hoogpolig tapijt zo ver het oog reikt, dan bent u bij de Defender aan het verkeerde adres. Dat wil echter niet zeggen dat het in de Brit op een houtje bijten is. De standaarduitrusting is weliswaar niet overdadig (feitelijk wordt het pas echt interessant vanaf uitrustingsniveau SE), maar omvat alles wat anno 2020 gebruikelijk is. Nimmer zagen wij in een auto zo veel USB- en 12V-aanlsuitingen. De gebruikte materialen zijn fraai en de afwerking is onberispelijk. Ook fijn: het subliem werkende nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem met 10-inch touchscreen (inclusief Apple CarPlay, Android Auto en software-updates ‘over the air’) is standaard. Houd er daarbij wel rekening mee dat de achteruitrij-camera het reservewiel buiten beeld laat. Dat betekent in de praktijk dat u een centimeter of 40 minder ruimte heeft dan u eigenlijk dacht.

Het 240 pk-dieselblok is alles wat je nodig hebt. De initiële gasaanname verloopt tamelijk abrupt, waardoor het lastig is om soepel en beschaafd van de plek te komen, maar er is kracht in overvloed en de versnellingsbak doet ongemerkt zijn werk. De luchtvering en het moderne onderstel met onafhankelijke wielophanging houden overhellen stevig onder controle, waardoor je er zowaar een redelijk assertieve rijstijl op na kunt houden. De stoelen bieden echter weinig zijdelingse steun en vanwege de surrealistisch hoge zitpositie en de weinig informatieve stuurinrichting verval je al snel in een rustiger tempo. En blijkt de New Defender een uiterst comfortabele snelwegcruiser. Enige minpuntje is de geluidsisolatie, waar Land Rover zich nog wel eens over zou mogen buigen.

De nieuwe Defender is verkrijgbaar vanaf € 94.300. Dan krijgt u de 90 D200. De 110 kost minimaal € 101.300. Serieuze bedragen, waarvoor je ook bij Range Rover terecht kunt. Maar als u dat echt een alternatief vindt, snapt u de Defender niet. Dat is geen luxe SUV, maar een uiterst capabele terreinauto die toevallig ook comfortabel is. En onhandig groot, laten we er geen doekjes om winden. Het goede nieuws is dat hij ook met grijs kenteken verkrijgbaar is (de Commercial). Dan lever je weliswaar de achterbank in ten faveure van een grote laadruimte, maar dan heb je wel al een 90 D200 met drie voorstoelen voor € 46.470 (ex. BPM en ex btw). In zachtgroen met wit dak, witte zijpanelen, idem stalen wielen en uw bedrijfsnaam in retro-lithografie bent u nooit ergens representatiever voor komen rijden. Volgend jaar verschijnt de P400 PHEV; een plug-in-hybride, die vanwege zijn lagere Co2-uitstoot (lees: lagere BPM) ineens de goedkoopste Defender zal zijn. Reken op zo’n 85K.

Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

Lees meer

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Lees meer

Column – Je werktijd is waardeloos

Lees meer

Column – The big bang: GPT-5

Lees meer

Column – Kop dicht en doorwerken

Lees meer

Kan legal tech een existentiële crisis krijgen? Over AI, alignment en iets te initiatiefrijke assistenten

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column Zo Zuidas: Karen en Jan-Willem
Volgende artikel
Een nieuwe werknemer met een concurrentiebeding

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×