• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Porsche 911 Carrera: eenvoud als kenmerk van het ware

2 september 2024 door Ewoud Hallebeek

Dit jaar viert de Porsche 911 zijn 60e verjaardag. Zestig. Om die mijlpaal luister bij te zetten, kreeg de moeder aller sportwagens een facelift. Advocatie reed met de instapversie Carrera.

Zestig jaar historie valt onmogelijk in een paar regels samen te vatten, dus we houden het beperkt. In 1963 werd de auto aan het publiek voorgesteld onder de naam 901. Maar omdat Peugeot daar bezwaar tegen maakte (de Fransen claimden het alleenrecht te hebben op driecijferige modelaanduidingen met een nul in het midden), kwam hij in 1964 als 911 op de markt.

Volgens Porsches eigen geschiedschrijving werd het kenmerkende uiterlijk getekend door Ferdinand Alexander ‘Butzi’ Porsche, de kleinzoon van de oprichter, maar bij die bewering vallen de nodige vraagtekens te plaatsen. Wat daar verder ook van zij, technisch leunde de nieuweling zwaar op zijn voorganger, de in 1948 geïntroduceerde Porsche 356. Die op zijn beurt weer voortborduurde op de door Ferdinand Porsche ontworpen VW Kever, maar dat geheel terzijde.

Mythische status

De eerste 911 had een 130 pk sterke tweeliter luchtgekoelde zescilinder boxermotor achter de achteras. Voor die tijd geen ongebruikelijke configuratie (NSU, Simca, Renault, Fiat en Volkswagen, om er maar eens een paar te noemen, waren ook lid van de ‘alles achterin’-club), maar bij de 911 zorgde het – om allerlei redenen – op hoge snelheid voor een tamelijk avontuurlijk weggedrag. Eigenaren werden met ontzag bekeken, want als je een 911 in bedwang kon houden, dan móest je wel een mannetjesputter van formaat zijn. Dat het in de praktijk allemaal zo’n vaart niet liep, weerhield de 911 er niet van een welhaast mythische status te verwerven.

De rest is geschiedenis, zoals dat heet. Porsche sleep het concept steeds verder fijn, haalde alle angels eruit, schrok er niet voor terug om in dat proces puristen tegen het zere been te schoppen (het verdwijnen van luchtkoeling in 1997 deed hen nog het meeste pijn), maar bleef altijd dicht bij de oorsprong en bouwde de 911 al doende uit tot een waar automobiel icoon.

Tweezitter

En nu is er generatie-zoveel. Type 992.2, zoals hij eigenlijk heet. De uiterlijke veranderingen zijn weinig schokkend, maar kenners zullen de subtiel hertekende bumpers (voor met grotere koelopeningen waardoor de mistlampen het veld moesten ruimen) en de nieuwe koplampen (nu met Taycan-achtige led-elementen) en achterlichten op waarde weten te schatten, evenals het feit dat de luchtroosters in de motorkap voortaan op de achterruit aansluiten.

In het interieur springen twee veranderingen in het oog die verstokte 911-fundamentalisten een doorn in het oog zullen zijn. De centrale analoge toerenteller is verdwenen. Daarvoor in de plaats kwam een 12,6-inch digitaal scherm, waarop van alles en nog wat te projecteren valt. Ter geruststelling: tot de mogelijkheden behoort ook de weergave van een klassieke 911-klokkenwinkel. Verder is er nu voor het eerst een heuse startknop. Links naast het stuur, zoals de historie voorschrijft, maar de permanente ‘contactsleutel’ is niet meer.

“De zescilinder huilt onder vollast als een woedend strijkorkest, maar heeft voldoende koppel en beschaving om je in alle rust onder te dompelen in de anonimiteit van het dagelijks woon/werkverkeer”

De nieuwe 911 is nu ook officieel een tweezitter, want hij wordt af-fabriek zonder achterbank geleverd. Dat is lekker racy, maar de echte reden is natuurlijk dat je er toch niks aan had, omdat niemand achterin past. En dus gebruikte iedereen de ruimte achter de voorstoelen als extra bagageruimte. Min of meer noodgedwongen, omdat de kofferbak – met een inhoud van 135 liter – lachwekkend klein is. Mocht je er echter een punt van maken, dan monteert Porsche zonder meerprijs zitmeubilair achterin jouw 911.

Carrera

Wij reden met de instapper Carrera*. Die achterwielaandrijver heeft nog altijd een 3.0 zescilinder bi-turbo boxermotor, maar nu voorzien van de turbo’s van de vorige GTS en de intercooler van de uitgaande 911 Turbo, die nu boven de motor direct onder het rooster van de achterklep is geplaatst. Geen fancy hybridetechniek (zoals de nieuwe GTS wél kreeg – over vloeken in de kerk gesproken), maar gewoon ouderwets 100% benzine. Het vermogen steeg naar 394 pk, goed voor de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden (3,9 met het optionele Sport Chrono Pakket) en een topsnelheid van 294 km/u. Een achttraps automaat met dubbele koppeling (PDK) is standaard, een handbak is niet leverbaar.

Archetype

Anno 2024 is de Porsche 911 welhaast het archetype sportwagen. En als zodanig in alles een tegenpool van waar de auto-industrie zich naartoe beweegt. ‘Honderd procent elektrisch’ is het mantra waar fabrikanten heden ten dage vol overtuiging naar leven, met volkomen inwisselbare auto’s tot gevolg: zinloos snel, krankzinnig zwaar, overbodig groot en voor de rest vooral ziel- en levenloos. ‘Karakter’ is het afgelopen decennium volledig geëlimineerd, om over rijplezier nog maar te zwijgen.

De enkeling die aan die eigenschappen wél waarde hecht, weet dat je echt geen duizend pk nodig hebt om plezier te beleven aan het geïnspireerd en vakkundig besturen van een automobiel. Dat gewicht iets anders inhoudt dan de maatstaf om de wegenbelasting te berekenen. Dat geluid een niet te onderschatten factor is, evenals een intuïtief samenspel tussen handen en voeten.

Voor die laatsten der Mohikanen is de 911 Carrera als water voor een dorstige woestijnnomade. De zitpositie is ronduit perfect, de zescilinder huilt onder vollast als een woedend strijkorkest, maar heeft voldoende koppel en beschaving om je in alle rust onder te dompelen in de anonimiteit van het dagelijks woon/werkverkeer. Zijn 394 pk volstaan ruimschoots om alle onverwachte stuurmomenten te volle te kunnen savoureren. Zijn reacties zijn bliksemsnel, zijn grenzen liggen verder weg dan je ooit op de openbare weg zult ervaren, en zijn stuurgevoel is goudeerlijk en tot op de millimeter precies. Zijn – naar huidige maatstaven – lage gewicht (1.520 kg) speelt bij dat alles een niet te onderschatten rol.

Less is more

In de kleine week dat wij de 911 Carrera de onze mochten noemen, hebben we hem op geen enkele omissie kunnen betrappen. Een toonbeeld van doorwrochte en doordachte techniek, grenzend aan perfectie. Natuurlijk gaat het hier om de goedkoopste 911-uitvoering. Voor wie exorbitant spoilerwerk, vierwielaandrijving en/of minstens het dubbele vermogen niet-onderhandelbare eisen zijn, hoeft bij Porsche niet ver te zoeken. Het 911-programma biedt voor elk wat wils, al dan niet in cabrioletvorm. Wij begrijpen het echter volledig als je valt voor de ‘simpele’ Carrera. Eenvoud als kenmerk van het ware. Less is more.

De Porsche 911 Carrera is verkrijgbaar vanaf 186.835 euro. Zonder extra’s. Onze testauto had voor een kleine 50 mille aan opties aan boord, dus weet waar je aan begint als je de configurator opstart.

* De naam Carrera (Spaans voor ‘race’) werd door Porsche voor het eerst in 1955 gebruikt, ter herinnering aan de twee jaar daarvoor behaalde overwinning in de Carrera Panamericana, een vijf dagen durende race over de Pan-American Highway in Mexico.

Lees ook:

Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

Read More

NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Read More

Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Read More

Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Read More

Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Read More

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Read More

(Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

Read More

Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden

Read More

Filed Under: Actueel, Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Wim Voermans wint Amerikaanse boekenprijs
Volgende artikel
Overnamemarkt licht gegroeid, ondernemers verkopen bedrijf steeds eerder

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Recente berichten

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid
  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk
  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers
  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×