• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Citroën ë-C4: oase van rust

23 maart 2021 door Ewoud Hallebeek

Vorige zomer presenteerde Citroën de nieuwe C4, die de inmiddels stilletjes van het toneel verdwenen oude moet doen vergeten. En zoals de huidige tijd nu eenmaal voorschrijft, is er meteen ook een volledig elektrische uitvoering. Maak kennis met de ë-C4.

Ja, met een umlaut op de e, als knipoog naar diezelfde letter in de merknaam. En waarmee de Fransen voortaan al hun elektrische modellen zullen aanduiden. Overigens ziet Citroën graag dat wij de auto ‘ë-C4 100% ëlectric’ noemen, maar er zijn grenzen aan ons invoelend vermogen.

Het uiterlijk is als een verkoelende zomerbries in het door verzengende middelmatigheid gekenmerkte C-segment, waar de VW Golf, de Opel Astra en de Ford Focus sinds jaar en dag de scepter zwaaien. Citroën spreekt zelf van ‘het elegante, vloeiende en dynamische design van een compacte hatchback’, gecombineerd met ‘de kracht en het karakter van een SUV’ en daar lijkt geen woord van gelogen. Verfrissend ook dat de schier onvermijdelijke term ‘cross over’ niet in de mond wordt genomen.

De coupé-achtige daklijn roept herinneringen op aan de iconische GS en CX uit de jaren ’70, het front – met de breed uitgerekte, naar de zijkanten weglopende double chevron – toont het nieuwe familiegezicht. De achterzijde is tamelijk eclectisch vormgegeven, maar per saldo is de C4 – wat ons betreft – een sterk staaltje designkunst.

De voorwielaangedreven C4 staat op het bekende flexibele CMP-platform en kent drie 1.2 driecilinder PureTech benzinemotoren (100-155 pk), een 130 pk sterke 1.5 viercilinder BlueHDi diesel, plus een volledig ëlektrische variant met 136 pk, te herkennen aan het ontbreken van een uitlaat en de blauwe exterieuraccenten.

De elektrische aandrijflijn deelt hij met zijn soortgenoten van Stellantis (de nieuwe naam van het moederbedrijf), zoals de Peugeot e-208 en e-2008, de DS 3 Crossback E-Tense en de Opel Corsa-e. Dat betekent een 50 kWh lithium-ion accupakket, een WLTP-bereik van 350 km (waar in de praktijk 250-300 km van overblijft), de sprint van 0 tot 100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 150 km/u. In geen enkel opzicht grensverleggend, maar zonder meer toereikend voor gemiddeld dagelijks gebruik. Volledig opladen duurt aan een publieke laadpaal vijf tot zes uur (met dank aan het driefase laden), aan een snellader is de accu in 25 minuten voor 80% vol.

Bereik blijft een heikel punt

Overigens, voor wat betreft het bereik: dat blijft een heikel punt. Wij haalden onze testauto op toen over ons land een hevige storm raasde. De boordcomputer beloofde bij vertrek een actieradius van 320 km, maar windkracht 10 deed die belofte in rap tempo teniet. De afstand van de importeur naar Advocatie HQ bedraagt 70 snelwegkilometers. Die legden wij af met de rijmodus in ‘normaal’ en met de cruise control op 105 km/u. Bij aankomst resteerde een actieradius van 110 km. Ofwel 210 km bereik ‘verbruikt’ om 70 km af te leggen. Dat mag je fors noemen. Zeker, de klimatologische omstandigheden waren ongebruikelijk (maar, eerlijk is eerlijk, ook niet uitzonderlijk) en een ‘fossiele’ auto verbruikt dan ook meer, maar het toont maar weer eens aan dat ‘betaalbaar elektrisch’ de kinderschoenen nog altijd niet is ontgroeid.

De ë-C4 is leverbaar in drie uitrustingsniveaus. Meestal kun je de goedkoopste dan meteen vergeten, omdat dat crisismodel uitsluitend dient als lokkertje waar – als puntje bij paaltje komt – niemand voor kiest, maar in dit geval ligt het toch even anders. Want ook basisuitvoering Feel (38.190 euro) biedt verrassend veel waar voor zijn geld, met onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, full-led koplampen, climate control, standkachel, licht-, regen- en parkeersensoren, cruise control, 10-inch touchscreen met Apple Carplay en DAB+ radio (maar zónder navigatie, want dat kost 600 euro) en een uitgebreid pakket aan veiligheids- en rijhulpsystemen.

Wij reden de meest luxe Shine (40.740 euro), die eigenlijk in alle wensen voorziet. Geen wonder dat de optielijst tamelijk summier is. Je kunt een beetje spelen met kleuren en bekleding, maar heel veel meer is er niet aan te vinken. Wel zo overzichtelijk, ofschoon de afwezigheid van een panoramadak (vandaag de dag zo’n beetje op elke auto te bestellen) een opvallende keuze is.

Zee van hard zwart plastic

Het interieur is ruim en keurig afgewerkt, maar dat we naar een zee van hard zwart plastic zaten te kijken (het lollige honingraat-reliëf ten spijt), deed ons toch de wenkbrauwen fronsen. Dat zit in alle C4’s en voor de benzine- en dieseluitvoeringen (instapper PureTech 100 kost 23.990 euro) zou je kunnen betogen dat dat marktconform is. Maar de ë-C4 begint bij 38.190 euro, terwijl onze testauto zelfs op ruim 44 K uitkwam, en voor dat soort bedragen mag je simpelweg mooiere materialen verwachten. Het lijkt erop alsof Citroën tegen hetzelfde dilemma aanliep als Volkswagen met de ID.3: halen we het uit de lengte, of uit de breedte?

Erg prettig is dat Citroën is teruggekomen op het enkele jaren geleden ingezette geen-fysieke-knoppen-beleid. De meeste functies bedien je nog altijd via het centrale aanraakscherm bovenop het dashboard, maar er is nu ook een aantal druktoetsen en draaiknoppen (denk temperatuurregeling) en dat kunnen we niet sterk genoeg prijzen. Minder enthousiast zijn we over het infotainmentsysteem. Het werkt vlekkeloos en voorziet in alle behoeften, maar de interface is traag en de graphics lopen een generatie achter op die van sommige concurrenten.

Grappig detail is de tablet-lade voor de bijrijder. De bijgeleverde hoes, die je in het dashboard kunt klikken, zorgt ervoor dat de bestuurder niet op het scherm kan meekijken. En over kijken gesproken: erg overzichtelijk is de carrosserie niet. Het zicht door de achterruit is beperkt door de grote spoiler en vanwege de onmogelijk brede B-stijl is kijken over de linkerschouder (inhalen, fileparkeren) zo goed als zinloos. Een typisch geval van wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.

Vorstelijk zoeft u voort

Net als de C5 Aircross is de C4 voorzien van Progressive Hydraulic Cushions (PHC); gepatenteerde schokdempertechnologie, die volgens zijn makers een ‘zwevend tapijt’-rijervaring oplevert. Nu konden we daar bij de C5 maar moeilijk de voordelen van ontdekken, maar de ë-C4 maakt de beloften zonder meer waar. Dankzij zijn 18-inch wielen (lees: relatief hoge bandwangen), de zogeheten Advanced Comfort Seats (met extra schuimvulling) en het bijzonder stille interieur, staat het comfort op eenzame hoogte.

Vorstelijk zoeft u voort, in de wetenschap dat oneffenheden in het wegdek moeiteloos worden weg gefilterd. Een oase van rust, waarbij u de neiging tot overhellen voor lief dient te nemen. Die eigenschap, in combinatie met de extreem lichte en ongevoelige stuurinrichting, duwt iedere sportieve oprisping effectief de kop in, maar als u op zoek bent naar massage voor de ziel na een drukke werkdag, zijn er weinig betere te vinden.

De Citroën ë-C4 mag dan zo’n drie mille duurder zijn dan zijn directe Aziatische concurrenten (Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric), die bovendien een aanzienlijk grotere actieradius hebben, maar haute couture heeft nu eenmaal zijn prijs. En zijn beperkingen. Kunt u daarmee leven, dan staat niets een lang en gelukkig huwelijk in de weg.

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Lees meer

Column – Je werktijd is waardeloos

Lees meer

Column – The big bang: GPT-5

Lees meer

Column – Kop dicht en doorwerken

Lees meer

Kan legal tech een existentiële crisis krijgen? Over AI, alignment en iets te initiatiefrijke assistenten

Lees meer

Opinie: Nee, advocatenkantoren voeren cliëntdata niet aan ChatGPT

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Verschillende kantoren begeleiden overname Bergman Clinics
Volgende artikel
Minister: voldoende bescherming door notarissen bij grondhandel

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Recente berichten

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid
  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk
  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers
  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×