• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

DS 7 Crossback: joie de vivre

14 januari 2019 door Advocatie Redactie

auto DS7 front 300

In 2010 begon Citroën ineens de toevoeging ‘DS’ te gebruiken voor de high-end uitvoeringen van haar modellen. Sinds 2015 is DS echter een zelfstandig merk, zoals AMG dat is van Mercedes-Benz, Abarth van Fiat, of Polestar van Volvo. Waar echter alle andere submerken zich vol overgave richten op sportiviteit, zet DS zichzelf vooral in de markt als elegant-modieus. En ‘premium’, want dat is nu eenmaal de Pavlov-reactie van elke fabrikant. Advocatie reed met de vorig jaar geïntroduceerde DS 7 Crossback.


Door Ewoud Hallebeek

De originele (Citroën) DS stamt uit 1955 en vergaarde bij ons vooral bekendheid als Snoek. Een automobiel icoon, zowel technisch als esthetisch. Wat meteen verklaart waarom de PSA-groep – bestaande uit Citroën, Peugeot en Opel – de twee letters omarmde als nieuwe merknaam. De vraag is echter of ze anno 2019, nota bene 64 jaar (!) na de oorspronkelijke ingebruikneming ervan, nog steeds begeerte oproepen. PSA mag dan nadrukkelijk de link naar het verleden leggen en wijzen op het ‘avantgardistische karakter’ ervan, maar jongeren zullen DS vooral associëren met Nintendo en je kunt je afvragen of je daar als autobouwer nu zo veel verder mee komt.

Maar het is een experiment, geven ze in Frankrijk zelf toe, vooral in het leven geroepen met het oog op de Chinese markt en het succes van de Duitse topmerken aldaar. En experimenten moet je de tijd geven. Vooralsnog bestaat het DS-portfolio uit twee modellen (de 3 en de 7), maar dat zal, als we de Fransen mogen geloven, in rap tempo veranderen.

Zoals gezegd, waren de eerste DS-en vooral duurdere uitvoeringen van gewone Citroëns. De 7 Crossback is de eerste die daadwerkelijk als ‘DS’ (in het Frans uitgesproken als ‘déesse’, wat godin betekent) is ontwikkeld, zij het met ruimhartige toepassing van bekende PSA-techniek. Ivo Groen was verantwoordelijk voor het design en de Nederlander leverde wat ons betreft een puike prestatie. De achterzijde mag dan wat non-descript zijn, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het krachtige front en de fraaie ontwerpdetails. Wat te denken bijvoorbeeld van de LED-koplampen, waarvan de lenzen een pirouette maken als u de auto ontgrendelt, als een hondje dat begint te kwispelen als hij zijn baas ziet naderen? Of het klokje dat zich bij het starten uit het dashboard opricht? Volkomen overbodig, maar het tekent wel het plezier dat de makers hadden en de vrijheid die hen werd gegund.

Dat blijkt ook uit het interieur, waar diamantvormige lijnen de boventoon voeren: werkelijk álles is in Wybertjesvorm gegoten. Enigszins vergezocht, op het vermoeiende af zelfs, maar dat er een merk is dat vorm zo schaamteloos boven functie stelt, is ook wel weer verfrissend. Italianen leken daar van oudsher patent op te hebben, maar Citroën (sorry: DS) laat zien dat Franse flair en joie de vivre niet moeten worden onderschat. En dat de ergonomie daar dan zwaar onder te lijden heeft (het dashboard is in dat opzicht echt een zooitje), nemen we graag voor lief. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Zoals dat ook gold voor de allereerste DS, inderdaad.

Volgens DS is de 7 Crossback ‘een karakteristieke auto met ideale proporties’ en daarmee ‘een perfecte mix van kracht en sensualiteit’. Dat u het maar even weet. Overigens zouden wij u, in het kader van die ‘ideale proporties’, de optionele 20-inch wielen (€ 550) ten zeerste aanbevelen, terwijl u daarnaast eigenlijk altijd de kleur Or Byzantin (€ 990) zou moeten kiezen. Reflexmatig grijs of zwart aankruisen, doet de auto geen recht.

Midsize
De DS 7 Crossback is een midsize cross-over, met een lengte van 4,57 meter. Dat is tamelijk gemiddeld: 10-20 cm langer dan een BMW X2, een Audi Q3 of een Volvo XC40, maar 6 cm korter dan een Lexus NX 300h, om maar eens wat directe concurrenten te noemen. Breed is hij wel: met 1,91 m. steekt hij alle anderen naar de kroon. De voorwielaangedreven 7 Crossback staat op het zelfde EMP2-platform als de Peugeot 508 en 3008, de motoren zijn de bekende PSA-viercilinders die in talloze Peugeots en Citroëns figureren: drie PureTech benzineversies (een 1.2 met 130 pk en twee 1.6’s met respectievelijk 180 en 225 pk) en twee BlueHDi diesels (een 1.5 met 130 pk en een 2.0 met 180 pk).

De komst van een 300 pk-sterke, vierwielaangedreven plug-in hybride (de e-Tense) is al wel aangekondigd, maar hoeft u op zijn vroegst pas over een jaar in de showroom te verwachten. De instappers hebben een handgeschakelde zesbak, alle andere uitvoeringen zijn uitgerust met de van Peugeot afkomstige EAT8 achttraps automaat. Ten slotte zijn er zes uitrustingsniveau’s: naast de Performance Line, de Business en de Executive, zijn er de Chic, de Be Chic en de So Chic. Een Le Freak ontbreekt, maar we mogen hopen.

Wij reden de snelste versie (225 pk, 300 Nm, 0-100 km/u in 8,2 sec, topsnelheid 234 km/u) met Performance Line-pakket. Dat betekent een bijna volledig in alcantara ondergedompeld interieur, met veel aluminium accenten. Hier en daar is goedkoop aandoend plastic te bespeuren, iets wat je bij Audi nooit zult tegenkomen, maar het geheel is zonder meer smaakvol te noemen. Het zit allemaal net aan de goede kant van kitsch, en het valt de ontwerpers te prijzen dat ze die dunne scheidslijn durfden te bewandelen.

De afwerking is prima en op de gebruikte materialen valt weinig af te dingen, maar het label ‘premium’ verdient de leefruimte nog niet. Het ultieme verwengevoel ontbreekt simpelweg. Het enorme HD-touch screen (12,3 inch!) is fraai, met heldere en moderne graphics, maar de menustructuur is onoverzichtelijk en verre van intuïtief.

Aangename metgezel
Daar staat tegenover dat het in de ‘7’ heerlijk voortzoeven is. De auto is stil, ruim, uiterst comfortabel (de veer/demper-combinatie is een van de fijnste die we de laatste tijd zijn tegengekomen) en gezegend met een prettig royale standaarduitrusting. Een elektrisch verstelbare achterbankleuning – kom daar elders in deze klasse maar eens om.

Waren we bij de Peugeot 508 maar matig te spreken over de samenwerking tussen motorblok en versnellingsbak, in de DS 7 Crossback was daarvan geen sprake. Met dank aan de sterke viercilinder, die veel beter past bij deze automaat. De EAT8-gangwissel behoort nog altijd niet tot de wereldtop, maar in deze door ons gereden configuratie was het een aangename metgezel.

Sportiviteit hoeft u er overigens niet van te verwachten, ook niet in met alle systemen in ‘sport’. Dat levert alleen meer motorgeluid op (en nep bovendien, want via de speakers) plus een iets zwaardere besturing, maar de gasrespons en het schakelgedrag zijn in die stand weinig verfijnd, terwijl de voorwielen bij accelereren veel te snel doorslaan. Wij kwamen er dan ook snel weer van terug. Comfort, dát is zijn ding. Typisch Citroën, zouden wij haast zeggen.

De DS 7 Crossback is verkrijgbaar vanaf € 39.990. Dieselen kan vanaf € 43.390. De duurste uitvoering (de BlueHDI 180 So Chic) kost ‘kaal’ 58 mille. Vink links en rechts wat leuke accessoires aan en u doorbreekt met speels gemak de 70K-grens. Daarmee bevindt u zich opeens royaal binnen schootsafstand van de Volvo XC60, de Mercedes-Benz GLC, de Range Rover Evoque, de Alfa Romeo Stelvio, de Jaguar E-Pace en de BMW X4.

Waarmee we maar willen zeggen dat voor dat soort bedragen heel veel leuks te koop is. Maar dat zijn dan veelal de clichématige alternatieven, terwijl de DS 7 Crossback vooral toont dat u out of the box durft te denken. En dat is een even valide aankoopargument als elk ander.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column: Waarom is de Zuidas bang voor een wereldvreemde filosoof?
Volgende artikel
Column Zo Zuidas: vriendschap met je baas is als Netflix

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×