• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De passie van Mick Veldhuijsen: rondvliegen in een Cessna 172

11 januari 2021 door Patricia Jacob

Mick Veldhuijsen

In deze rubriek leest u wat advocaten zoal in hun vrije tijd doen. Deze keer: Mick Veldhuijsen over zijn liefde voor vliegen. Hij is bezig om zijn vliegbrevet voor privépiloten te behalen. De weg ernaartoe gaat niet over rozen. “De eerste keer de lucht in bij een keiharde wind? Dat was géén feest.”

Mick Veldhuijsen kan zichzelf naar eigen zeggen goed in de stress krijgen. Om te ontspannen, doet hij wat veel anderen ook doen: wandelen, lezen, op vakantie gaan. Jarenlang had hij ‘geen specifieke hobby’s’, maar dat veranderde toen zijn vrouw hem vorig jaar juli een rondvlucht in een Cessna 172 cadeau deed.

“Knetterend van de stress ging ik met de twee eigenaren het sportvliegtuigje in. Na anderhalf uur stapte ik er volkomen ontspannen uit. Al die tijd was ik alleen maar bezig geweest met vliegen. Al het andere was ik vergeten. Ik was echt helemaal weggeweest – letterlijk en figuurlijk. De vrijheid die je voelt als je zo hoog boven Nederland vliegt is geweldig. Ik dacht meteen: wat is dit gaaf. Dit wil ik leren.”

Vliegbrevet

Kort daarna schreef Veldhuijsen zich in bij Dwarf, een vliegschool in Hilversum, waar hij nu het programma volgt om zijn vliegbrevet voor privépiloten te behalen. “Ik ben wel zo iemand die een papiertje wil. Als ik mijn vliegbrevet heb, kan ik zelf een toestel huren en besturen. Dat lijkt me erg leuk.” Voordat de vlag uit kan, moet hij voor 7 theorie-examens zijn geslaagd en minstens 45 vlieguren hebben gemaakt; minimaal 25 met instructeur, minimaal 10 uur solo.

Hij heeft zijn eerste praktijk- en theorielessen al gehad. “Die theorie is interessant, maar pittig; er komt aardig wat natuurkunde bij kijken. Wanneer ik de examens ga doen, weet ik nog niet. Als je eraan begint, moet je ze allemaal binnen 18 maanden halen. Ik moet daar ruimte voor inplannen.”

Best lastig als je agenda al propvol is. Maar dat is niet het enige ‘probleem’. “Soms ben ik bang dat mijn hersenen ‘overkoken’ van alle informatie die ze krijgen. Behalve advocaat ben ik ook docent bij de beroepsopleiding van de Orde van Advocaten en daar komt dan deze vliegopleiding bovenop. Ik realiseer me steeds meer dat het ook goed is om af en toe iets te doen waarbij je niét hoeft na te denken; een paar uurtjes Netflixen of zo.”

Rondje verkeerstoren

Naast de wekelijkse theorielessen van drie uur per keer, verzamelt hij vlieguren. Dat doet hij met hulp van zijn instructeur van Vliegschool Dwarf, Cees Quist, een veelgevraagd instructeur van 71 jaar met 40 jaar vliegervaring. Daarnaast vliegt hij af en toe met zijn vliegmaten mee, de mannen met wie hij de rondvlucht deed.

Door corona zijn mondkapjes verplicht en zitten er schermen tussen de stoelen. Helaas heeft de regering de coronaregels op 15 december aangescherpt en zijn alle vliegscholen tot 19 januari dicht. Veldhuijsen staat te trappelen om weer de lucht in te gaan. Zijn eerste vlucht staat in zijn geheugen gegrift. “We vlogen van Lelystad naar Schiphol. Het was aan het begin van de coronacrisis. Rondom Schiphol vloog helemaal niets. Alle toestellen stonden aan de grond. We hebben een rondje om de verkeerstoren gemaakt en gezwaaid naar de verkeersleiders.”

Kort daarna maakte hij met zijn vliegmaten zijn ‘mooiste vlucht tot nu toe’, over de Wadden. “Een surrealistisch landschap: de eilanden, de zandbanken, het water. Echt prachtig vanuit de lucht.” In dit gebied beleefde hij ook zijn ‘meest memorabele vlucht’. “Op het vliegveld van Ameland zag ik hoe een sportvliegtuig crashte. Het neuswiel brak af en het toestel ging over de kop. De baan werd afgesloten en het duurde even voordat we konden vertrekken. Gelukkig was de piloot ongedeerd, maar als je bedenkt wat er had kunnen gebeuren… Ik had de schrik te pakken.”

Gillen als Martien Meiland

Desondanks zette hij zijn vliegavontuur voort. Hij doet inmiddels bijna alles zelf – opstijgen, bochten draaien en weer landen – onder toezicht en soms met hulp van zijn instructeur. “Doodeng, die eerste keer dat ik zelf opsteeg. Je voelt dat je snelheid maakt en opstijgt. Ik dacht: dadelijk stopt de motor ermee, dan ga ik recht naar beneden en ben ik morsdood. Pas na de derde keer kon ik ontspannen en dacht ik: wat gaaf. Ik herinner me ook nog dat ik voor het eerst de lucht inging terwijl er een keiharde wind was. Dat toestel ging enorm heen en weer. Het was niet zo dat ik zat te gillen als een Martien Meiland, maar het was géén feest.”

Landen is volgens hem ook ‘een hele kunst’. “Je moet het toestel goed voor de baan zetten, op precies de juiste hoogte, anders kom je niet goed aan.” Bovendien kun je niet in één keer dalen; je moet een bepaald parcours afleggen (‘circuitje vliegen’) en diverse manoeuvres doen – stijgende bocht, dalende bocht.

“Na een vliegles ben ik altijd doodmoe. Als je vliegt, moet je op ontzettend veel dingen letten, zoals de hoogte waarop je vliegt en of je voldoende afstand houdt tot andere toestellen. Je moet precies weten welke manoeuvre je op welk moment doet. Terwijl je vliegt, is het ook belangrijk om naar buiten te kijken. Je moet weten hoe de neus van je toestel staat ten opzichte van de horizon. Mocht je instrumentarium uitvallen, dan weet je in ieder geval hoe snel je gaat. Vanuit de lucht is het best lastig om je te oriënteren. Soms heb ik echt geen idee over welke stad ik vlieg. Wat me wel goed afgaat? Volgens mijn instructeur vlieg ik beheerst en zit ik niet als een dolle aan de knuppel te rukken. Geen idee waarom dat zo is. Ik ben helemaal niet zo handig. Misschien omdat ik wel eens zit te gamen met de flight simulator?”

Checklists

Door het vliegen is hij anders gaan werken. “Ik ben iemand die tijdens het werk veel dingetjes tegelijk doet. Als je vliegt kan dat niet; je moet gefocust zijn. Structuur is ook heel belangrijk. Je bereidt je vlucht voor en moet precies weten wat je wanneer moet doen. Voordat je opstijgt, heb je al zo’n drie checklists afgewerkt. Dat systematische pas ik nu ook toe in mijn werk. Ik gebruik nu takenlijsten en plan wat ik wanneer doe. Ik focus me ook veel meer. Als ik nu aan een zaak werk, dan ben ik echt alleen daar mee bezig. Ik richt me daar dan voor honderd procent op. Ook beperk ik alle ‘ruis’. Ik zit tussendoor bijvoorbeeld niet meer te appen. Zit ik achter mijn computer, dan klik ik alle tabbladen weg die ik niet nodig heb.” Zijn kersverse passie heeft hem nog iets opgeleverd, namelijk een cliënt. “Ik werd benaderd door een piloot. Hij had op mijn sociale media gezien dat ik vloog. Hij dacht: als jij kunt vliegen, kun je mij vast ook helpen.”

Mick Veldhuijsen is partner bij VSVW Advocaten in Bussum. Hij behandelt huur- en onroerend goedkwesties en is gespecialiseerd in het psychiatrisch patiëntenrecht. Daarnaast is hij thuis in het tuchtrecht voor advocaten. Behalve advocaat en mediator is hij docent beroepsattitude en beroepsethiek en vaardigheden bij de beroepsopleiding van de Nederlandse Orde van Advocaten.

(Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

Lees meer

De passie van Nienke de Bruijn: detoxen met ‘spinning on steroids meets meditation’

Lees meer

(Ex-)patroon & pupil: ‘Door te sparren voorkomen we tunnelvisies’

Lees meer

High heels thuis, ambities mee: Legal Women vieren diversiteit op de snelweg

Lees meer

Marivonne van Kralingen over haar eerste pleidooi: ‘Op verzoek van de rechter stapten we met z’n allen in de auto’

Lees meer

De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Lees meer

Filed Under: Human Interest

Vorige artikel
Christiaan Alberdingk Thijm schetst in zijn nieuwe roman de wereld van zaaddonoren en donorkinderen
Volgende artikel
Vivien Rorsch over haar eerste pleidooi: 'Twee partners kwamen me speciaal succes wensen'

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’

  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds

  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure

  • A lawyer sitting at a desk with legal books, documents, and a newspaper, embodying professionalism. NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk

Recente berichten

  • Prinsjesdag 2025: aandachtspunten voor de advocatuur
  • Advocaat Peter Langstraat stopt met praktijk, maar blijft betrokken bij MH17
  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×