• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

IE Casus: Over Sonja Bakker, appels en peren

23 juni 2009 door Advocatie Redactie

Sonja Bakker, de bekende Nederlandse dieetgoeroe, kan geen zuivelproducten op de markt brengen onder de merknaam Sonja. De registratie van het merk Sonja is op 7 mei 2009 door het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) tegengehouden. Dat deed het BBIE niet op eigen houtje, maar op verzoek van zuivelgigant Danone, die een zogenaamde oppositieprocedure was gestart. Oppositie is een ambtelijke procedure, buiten de rechter om, waarbij de houder van een merk bij het BBIE bezwaar maakt tegen de registratie van een nieuw gelijkend merk.

Danone blijkt al sinds 2005 in het bezit te zijn van een registratie van het merk Senja. Volgens Danone komt het merk Sonja daarbij te dicht in de buurt. Het BBIE is het daar mee eens en heeft de merkregistratie van Sonja geweigerd, althans voorzover het om zuivelproducten gaat.

Enorme vlucht

Het is een prachtige en effectieve rechtsgang, die oppositie. Het bespaart de ondernemer in ieder geval een, vaak kostbare, gang naar de rechter. Sinds zijn introductie in 2004 maken ondernemers op grote schaal gebruik van deze ambtelijke procedure, waarbij zij zich meestal laten bijstaan door een advocaat of merkengemachtigde. De afgelopen twee jaar, sinds juni 2007, deed het BBIE in meer dan 200 zaken uitspraak. En dat is nog niet alles. Er zitten op dit moment ook nog eens ruim 1200 zaken ‘in de pijplijn’. Het BBIE heeft het er maar druk mee.

Merkbewaking

Een belangrijk aandachtspunt is de termijn die de merkhouder krijgt voor indiening van een oppositie. Oppositie moet binnen twee maanden na publicatie van het merk worden ingesteld, daarna kan het niet meer. Dat betekent dat je als merkhouder dus alert moet zijn. Een interessant hulpmiddel daarbij is de merkbewaking: een abonnement waarmee elke maand het merkenregister via speciale software wordt gescand, om te zien of er geen gelijkende merken worden aangevraagd. Gebeurt dat, dan krijgt de ondernemer een seintje. De meeste commerciële merkenbureaus bieden deze bewakingsdiensten aan.

Appels en peren

Maar is het dan altijd ‘succes verzekerd’ bij die oppositie? Nee hoor, je kunt natuurlijk ook gewoon verliezen. En dat kan de beste overkomen. Op 11 mei 2009, vier dagen na de Sonja-beslissing, leed het grote Apple Inc. een gevoelige nederlaag. Het lukte de producent van de I-phone niet de registratie van een beeldmerk van een peer met een hapje er uit te stoppen. Het beeldmerk was aangevraagd voor de diensten van een reclamebureau, en dat is toch iets anders dan de diensten die Apple aanbiedt, zo oordeelde het BBIE. Oppositie afgewezen.

Bas Kist, Shieldmark.Zacco

Filed Under: Actueel

Vorige artikel
Veel universiteiten matig voorbereid op Varkensgriep
Volgende artikel
Hof: Rechter Westenberg loog

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×