• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Proef met digitaal aktenverkeer

2 april 2008 door Advocatie Redactie

De Belastingdienst is op 31 maart in de regio’s Haaglanden en Limburg gestart met een proef waarbij de aanlevering van akten door notarissen wordt gedigitaliseerd. Op 1 januari 2009 wordt de digitale aanlevering van akten landelijk ingevoerd. Dat heeft de Belastingdienst bekendgemaakt.

In 2006 ontving de Belastingdienst ruim 2 miljoen akten ter registratie. Bij de verwerking daarvan bleken verbeteringen mogelijk. Het is de bedoeling deze door te voeren zonder de administratieve lasten voor notarissen te verhogen. Bij de digitale aanlevering versturen notarissen een digitaal afschrift van de akte (een pdf-bestand), samen met een digitaal voorblad waarop de gegevens voor de overdrachtsbelasting worden vermeld. Parallel aan de toekomstige invoering van digitaal aktenverkeer, heft de Belastingdienst het registratierecht op.

Notarissen die meedoen aan de proef, kunnen de akten via e-mail aanleveren. In 2009 zal dit gebeuren via de internetsite van de Belastingdienst. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan om de akte op papier aan te bieden. In dat geval blijft de voetverklaring als aangifte van de overdrachtsbelasting bestaan. Als er geen akte wordt aangeboden, dan vindt de overdrachtsbelasting plaats via de aanvullende aangifte OvB. Onderhandse akten worden in de toekomst niet digitaal geregistreerd.

Hoewel het aanbieden van akten één van de belangrijkste contacten is tussen notarissen en Belastingdienst, zijn ook op andere punten afspraken gemaakt. Er komt periodiek overleg tussen Belastingdienst en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), zowel op bestuurlijk als op technisch niveau. Een derde afspraak is dat op elk registratiekantoor van de Belastingdienst een aanspreekpunt komt voor notarissen.

Filed Under: Actueel

Vorige artikel
Notaris Van Agt vorderde anonimiteit
Volgende artikel
'Vliegende brigade' voor notariaat op komst

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… EntzingerScheltinga Arbeidsrechtadvocaten, Wille Donker en Florent

  • Wie zit er straks aan de knoppen? AI als ruggengraat: deel II

  • Britse advocaat geschrapt na werken en declareren voor drie werkgevers tegelijk

  • Vlaamse advocaat voor rechter na het met zijn BMW inrijden op een terras

  • De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×