• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De achtbaan van de Incompany ranking

30 september 2009 door Advocatie Redactie

Hoe denken directeuren in het bedrijfsleven over advocatenkantoren? Baker & McKenzie is de nieuwe nummer één van advocatenkantoren in de ranglijst 2009 van het zakenblad Incompany100. Van Doorne, de grote winnaar van vorig jaar, bungelt nu ergens onderaan de lijst. De traditionele machtsverhoudingen verschuiven als gevolg van de economische crisis, stellen de onderzoekers. Advocatenkantoren zijn niet langer onaantastbaar en worden vooral afgerekend op hun prijs. Het grote aantal dalers en stijgers in de lijst is opvallend.

De nummer één van dit jaar, Baker & McKenzie, blijkt het kantoor met de meest tevreden klanten. Met een 7,45 is het bovendien tweede in de overall ranking. Vorig jaar keerde Baker & McKenzie, na een mindere periode tussen 2005 en 2007, al met frisse moed terug. ‘Een knap staaltje turnaround management’, aldus Incompany. Managing partner Mike Jansen zegt dat Baker & McKenzie veel heeft geïnvesteerd in het optimaliseren van de dienstverlening. “Onze pragmatische werkwijze en creatieve oplossingen helpen cliënten kansen te benutten en risico’s te minimaliseren,” zegt hij. Verder verklaart Jansen de overwinning door “zestig jaar internationale ervaring en knowhow”.

Holland Van Gijzen slaagt erin twee jaar achtereen zijn top 3-positie vast te houden. Dit kantoor behoudt de tweede plaats. Deze keer bedraagt het verschil met de nummer één zelfs minder dan eenhonderdste punt. Dat wil zeggen dat Holland van Gijzen even sterk presteert als de nummer één. Een officiële eerste plaats voor dit kantoor kan bijna niet uitblijven, stelt Incompany. Stibbe, de nummer 3, scoort beter dan ooit, en biedt volgens het blad de allerbeste service.

Impact van de crisis
De crisis heeft verrassend veel impact op de bestaande krachtsverhoudingen, constateert Incompany. De ‘vaste pikorde’ die het Incompany 100-onderzoek sinds 2004 kenmerkte, gaat in dit crisisjaar verloren. De crisis betekent voorlopig een einde aan de hegemonie van de advocaten op de overall ranglijst. De sector levert nog steeds de sterkste prestaties, maar wordt nauw op de hielen gezeten door vier andere beroepsgroepen. Dit machtsverlies wordt geïllustreerd door het feit dat de sector advocatuur en notariaat voor het eerst in zes jaar niet de overall winnaar levert. De eerste prijs gaat in plaats daarvan naar een private bank: Schretlen & Co. Advocatenkantoor Van Doorne, de nummer één van vorig jaar, daalt maar liefst twintig plaatsen in de ranking.

Koel
De oorzaak van de bekoelde relatie tussen klanten en hun advocaat of notaris is de prijs-kwaliteitverhouding, waar men tijdens de recessie met een extra kritisch oog naar kijkt. Dat algemene cijfer daalt voor advocaten en notarissen behoorlijk, met bijna een kwart punt.

In de top tien met snelste dalers op prijs-kwaliteitverhouding staan zes advocatenkantoren. De winnaar van 2008, Van Doorne (-2,02), verliest het meest. Ook NautaDutilh, dat zakt van plaats 8 in 2008 naar plaats 25 in 2009, wordt flink afgestraft. En dat zijn slechts twee voorbeelden uit een hele reeks. Klanten die ontevreden zijn over de facturering, zijn vaak ook op andere aspecten extra kritisch, meldt Incompany. Prijs bepaalt daarom steeds vaker het algemene oordeel dat klanten vellen over de dienstverlening van advocatenkantoren.

Achtbaan
Wanneer men de cijfers over de afgelopen jaren vergelijkt, blijken die grillig. Dat kan worden geïllustreerd aan de hand van een willekeurig nummer, bijvoorbeeld nummer 4. Holla Poelman stond vorig jaar nog helemaal onderaan, op nummer 29. Allen & Overy stond in 2007 op de vierde plaats; het jaar daarop tuimelde het kantoor naar een bedroevende plaats 28. Dit jaar klimt Allen & Overy met een eindcijfer van 7,03 terug naar het midden van de lijst, de zestiende plaats.

Damsté is nog zo’n extreme schommelaar. Dit kantoor bekleedde in 2008 de vierde plaats en zakt dit jaar maar liefst zestien treden tot plaats twintig. Klanten zijn nog steeds tevreden over de prijs, maar rekenen het kantoor af op een gebrek aan ‘knowhow’, ‘service’ en ‘resultaat’. Kortom: de lijst laat door de jaren heen een hoog achtbaangehalte zien. Een Incompany-woordvoerder verklaart dat mede door het feit dat een zeer klein verschil in waardering een relatief grote verschuiving op de ranglijst teweeg kan brengen.

Extreme dalers
Bij die achtbaan horen ook extreme dalers. Veldhuizen Beens Van de Castel zakt van plaats 5 in 2008 met een 6,84 flink terug naar plaats 24. NautaDutilh stond vorig jaar op plaats 8, nu op een betreurenswaardige plaats 25. De oorzaak volgens de klanten: een gebrek aan ‘knowhow’.

Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn staat dit jaar op nummer 26, de laagste plek die het kantoor tot nu toe haalde. In 2008 stond het kantoor nog middenin de ranglijst, op nummer 17. Net als vorig jaar plaatsen klanten een kritische noot bij de ‘prijs-kwaliteitverhouding’ van het kantoor. Loyens & Loeff zakt maar liefst 18 plaatsen, van plaats 10 in 2008 naar plaats 28 in 2009. Dit kantoor krijgt kritiek op de prijs-kwaliteitverhouding, helderheid van facturering en het bereikte resultaat. Simmons & Simmons daalt van plaats 13 vorig jaar naar plaats 30 in 2009. Daarmee valt het kantoor terug naar het niveau van 2007.

Ex-winnaar Van Doorne
De opvallendste daler is natuurlijk Van Doorne. Na de spetterende overwinning van vorig jaar zakt dit kantoor keihard terug naar de 21e plaats. Een daling van twintig plaatsen binnen een jaar, dat is nogal wat. Maar volgens Incompany betreft dit gewoon ‘een normalisatie richting het prima oude zevenniveau van vóór 2006’.

Incompany legt dit als volgt uit. In 2004 en 2005 presteerde het kantoor goed; daarna begonnen de extreme schommelingen. In 2006 schopte Van Doorne het plots tot plaats acht met een krappe 7,5 als eindcijfer, maar binnen één jaar ging daar weer een vol punt vanaf. Vorig jaar kwamen daar ineens bijna twee punten bij. ‘Waarschijnlijk was hier sprake van enige overcompensatie’, meldt Incompany. ‘De klanten die in 2007 juist erg teleurgesteld waren, stelden hun verwachtingspatroon flink naar beneden bij, terwijl Van Doorne vol gas gaf en er alles aan deed om de beste dienstverlening van Nederland te bieden. De lage verwachtingen en uitstekende dienstverlening resulteerden in een 8,11. Na de ongelooflijk sterke acht van vorig jaar is het moeilijk om zo’n huzarenstukje te herhalen; het verwachtingspatroon van klanten is inmiddels weer sky-high.” De kritiek concentreert zich op het aspect ‘prijs-kwaliteitverhouding’. Op andere punten scoort het kantoor juist erg goed.

Woordvoerder Kitty Krielen van Van Doorne vindt het resultaat “verrassend”. “We herkennen dit beeld niet, afgaande op de reacties van cliënten.” Toch neemt haar kantoor het onderzoek zeer serieus. “Het is een contentieus uitgevoerd onderzoek, met een goede methodiek. Hier gaan we serieus mee aan de slag. We gaan bijvoorbeeld nog meer en pro-actief aansturen op communicatie over dit onderwerp.” Krielen vindt het “lastig” een verklaring te vinden voor de onderzoeksresultaten. “Deel van de verklaring zou kunnen zijn dat het een vrij kleine steekproef betreft, waarin een beperkt aantal sectoren vertegenwoordigd is. Bovendien zijn de verschillen heel erg klein dit jaar. Wij staan bijvoorbeeld maar drie tiende punt lager dan de nummer vier. En het niveau bij alle advocatenkantoren is gedaald. Achten komen bijvoorbeeld bijna niet meer voor.”

De grote verliezer
Van Diepen Van der Kroef bungelt helemaal onderaan de lijst, op nummer 33. Na twee prima jaren staan alle cijfers van Van Diepen Van der Kroef in de min. Zelfs de vorig jaar nog uitstekende ‘service’ gaat volledig onderuit. “Klanten zijn ongekend fel en slaan misschien wel een beetje door in hun kritiek,” stelt Incompany, “want een kantoor dat twee jaar geleden nog stabiel presteerde met een 7 min, kan niet ineens op alle fronten falen.”

Voor bestuursvoorzitter Axel Hagedorn gaat is het verlies “compleet onverwacht”. “Dit hadden we niet zien aankomen. Normaal gesproken hoor je in zo’n geval klachten van cliënten. Dat constateren we hier niet. Daarom vragen we ons af: wat zit hier eigenlijk achter? Als je het artikel leest, zie je dat Incompany zelf ook de vraag stelt hoe representatief de cijfers zijn. De respons bleek relatief laag, net genoeg om een rapport over te schrijven. Het kan zijn dat daar bijvoorbeeld twee mensen tussen zaten die een extreem laag cijfer gaven.”

Onverklaarbaar vindt Hagedorn de uitkomst niet. “Nee. De economische crisis zet advocatenkantoren onder druk. En door persoonlijke omstandigheden raken mensen sneller geëmotioneerd. Maar aan onze tarieven kan het niet liggen, die zijn juist heel schappelijk.” Het kantoor gaat de tegenvallende ranking “serieus oppakken”. “Natuurlijk. We willen elke negatieve connotatie vermijden. Onze kwaliteitscommissie gaat hier meteen mee aan de slag. Dit is niet leuk. Wij vinden iedere cliënt waardevol en willen geen enkele keer dat hij of zij ontevreden is.”

Dit artikel is in iets andere vorm eerder gepubliceerd op Advocatie.nl

Filed Under: Bedrijfsjurist en advocaat

Vorige artikel
Column: prijsdruk op de advocatuur blijft, ook na de crisis
Volgende artikel
De bedrijfsjurist: "Advies van advocaat moet op een A4'tje passen"

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Column – Je werktijd is waardeloos

  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente berichten

  • Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden
  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh
  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×