• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2024
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Beursgenoteerd Nederland gematigd actief op social media

24 februari 2011 door Advocatie Redactie

Het aantal ondernemingen en organisaties dat aanwezig is op social media en sociale netwerken als Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter is weliswaar groeiende, maar grote en middelgrote beursgenoteerde ondernemingen in Nederland zijn nog altijd “gematigd actief”. Dat blijkt uit onderzoek door corporate communicatiebureau Citigate First Financial. Ondernemingen willen graag meegaan in de social media-ontwikkelingen, maar worstelen met het bepalen van een geschikte strategische aanpak.

Overwegingen op het gebied van ‘legal’ en ‘liability’ spelen een grote rol als het gaat om het wel of niet inzetten van social media, en Twitter in het bijzonder. Naast de kansen die Twitter biedt, vreest men ook impact op de eenheid van communicatie en het voortijdig vrijkomen van gevoelige informatie, als het personeel zich gaat bezighouden met het publiceren van korte berichten op het internet.

Citigate First Financial benadrukt dan ook het belang van goede compliance?afspraken en bewuste strategische keuzes voordat beursgenoteerde ondernemingen echt actief worden. Voorafgaand aan die stap zou iedere onderneming nú moeten beginnen met het ‘monitoren’ van social media, om goed op de hoogte te zijn van wat en hoe er over het bedrijf ‘getweet’ en ‘gefacebookt’ wordt en een helder en compleet beeld te blijven houden van de reputatie van de onderneming.

Het onderzoek

Citigate First Financial onderzocht in hoeverre beursgenoteerde bedrijven Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en Hyves gebruiken voor corporate communicatie-doeleinden. 25 AEX- en 25 AMX-bedrijven werden onder de loep genomen. Het blijkt dat de mate van dat gebruik nog altijd bescheiden is, waarbij Midkapondernemingen zich over het algemeen terughoudender tonen dan large caps.

Onderstaand figuur geeft weer hoeveel procent van de beursgenoteerde bedrijven gebruik maakt van de verschillende vormen van social media. Uit de figuur valt op te maken dat de meeste ondernemingen actief zijn op LinkedIn (88%? 92%) en dat ook een substantieel aantal ondernemingen actief is op Facebook of een YouTube-kanaal heeft. Slechts een gering aantal ondernemingen maakt gebruik van het op Nederland gerichte Hyves.

In de grafiek hieronder (links AEX, rechts AMX) is te zien hoeveel ondernemingen Twitter-berichtgeving over de organisatie verzamelen (monitoring), één of enkele malen per week ´tweets´ publiceren (engaging) en actief de online relatie onderhouden (networking). Het wordt duidelijk dat AEX-genoteerde ondernemingen actiever zijn met het inzetten van Twitter dan AMX-genoteerde bedrijven en dat een vijfde van de Nederlandse blue chips en de helft van de Midkap-ondernemingen helemaal niet actief is op Twitter.

De vraag is of straks alle beursgenoteerde Nederland via Twitter met haar stakeholders zullen communiceren. Bezinnen alvorens te beginnen is volgens Citigate raadzaam, maar het verdient aanbeveling nu met dat bezinnen te beginnen, onder meer door social media te monitoren. Tot nu toe is het corporate gekwetter in ieder geval nog niet oorverdovend, concludeert Citigate First Financial.

Volgen of actief gebruiken

Filed Under: Business

Vorige artikel
De Vries: voorzitterschap Streppel commissie governance is 'blamage'
Volgende artikel
Dealtalk: Oxxio, Virgin Atlantic, Crucell en Grolsch

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe uitdaging bij HabrakenRutten, Clairfort, Windt Le Grand Leeuwenburgh e.a.

  • Nieuwe advocaat van Diddy was zelf slachtoffer seksueel geweld

  • AI als ruggengraat van de advocatuur

  • Fleur en Michelle starten damespakkenlijn: ‘Voor mannen? Oger, Suitsupply, The Society Shop. Voor vrouwen? Niks’

  • Rechter beslist over 57 miljoen euro: Parlevliet moet binnen tien dagen handelen

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×