• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Merkbescherming houdt niet op bij registratie

12 oktober 2009 door Advocatie Redactie

Het is tegenwoordig niet eenvoudig je weg te vinden in de schappen van de supermarkt. De layout en de kleuren van de verschillende verpakkingen lijken allemaal erg op elkaar en vooral de huismerken schurken dicht aan tegen de A-merken. Misgrijpen ligt voor de hand. Een opvallende uitzondering geldt echter voor de ‘energy drinks’.

Daar is het onderscheid nog duidelijk aanwezig. Met name marktleider Red Bull is in dit schap zeer herkenbaar met zijn zilverblauwe kleuren. Geen van de concurrenten gebruikt eenzelfde design en de opvallende Red Bull kleurcombinatie zilverblauw kom je al helemaal niet tegen. Misgrijpen in dit schap is dan ook vrijwel uitgesloten.

Hoe hebben die mensen van Red Bull dat toch voor elkaar gekregen? De verklaring is eenvoudig: als er ook maar ergens een verpakking opduikt die enige gelijkenis vertoont met die van Red Bull, treedt de fabrikant onmiddellijk op. Dat begint met een boze brief en als dat niet werkt wordt de ander gewoon via de rechter op de knieën gedwongen. Het zal een paar centen kosten, maar dan heb je ook wat. Zo blijft Red Bull een unieke verschijning onder de ‘energy drinks’. Zou Red Bull dit niet doen, dan was de kleurcombinatie zilver-blauw al lang de categorie-code geworden voor ‘energy drinks’, door iedereen vrij te gebruiken.

De Red Bull-case laat zien dat merkbescherming niet ophoudt bij de registratie van een merk. Wil je je rechten in stand houden dan moet je het merk na registratie goed bewaken en moet je alert blijven op aanhakers. Dat geldt niet alleen voor verpakkingen in de supermarkt, maar in principe voor elk merk. Laat je de concurrentie te dicht in de buurt komen, dan verwateren je rechten en neemt de beschermingsomvang van het merk af.

Op 7 oktober 2009 was het weer eens raak: met de hulp van de Haagse rechtbank liet Red Bull de aanhaker Tornado van de markt verwijderen. Zo houdt Red Bull zijn straatje lekker schoon.

Bas Kist, Partner Shieldmark.Zacco

Filed Under: Business

Vorige artikel
De RenteRekendisk: onmisbaar gereedschap in uw praktijk!
Volgende artikel
Economen publiceren gedragscode voor commissarissen en toezichthouders

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • Advocaat treft gewond slachtoffer aan in kantoor na steekincident in Assen

  • Advocaat van Shukrula eist in kort geding toegang tot haar cliënt

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • NRC: OM blokkeert overdracht dossiers gearresteerde advocaat Shukrula

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×