
Margot Span van Spargo Legal in Haarlem staat bekend als ‘advocaat voor de modewereld’. Ze was onlangs nog bij de Amsterdam Fashion Week en struint mode-exposities af. Als kind had ze al iets met mode. “Met mode geef je kleur aan je identiteit.”
Als Margot Span in het buitenland is, kijkt ze altijd of er een expositie over mode is. In Parijs bezocht ze de musea van Christian Dior en Yves Saint Laurent. Ook ging ze naar het Muséé des Arts Decoratifs voor een expo over Iris van Herpen: ‘Sculpting the Senses’.
Dezelfde overzichtstentoonstelling is nu te zien bij de Kunsthal in Rotterdam. De IE-advocaat ging er weer heen, ditmaal met haar moeder. “Ondanks dat ik de expo al had gezien werd ik weer verrast, door haar vertaling van organische vormen uit de natuur, techniek en dans in experimentele haute couture. Echt een aanrader, adembenemend.”

Span is overduidelijk enthousiast over de Nederlandse modeontwerpster die in 2011 toetrad tot het prestigieuze Chambre Syndicale de la Haute Couture. “Wat Iris maakt, is kunst.”
Identiteit
Span heeft iets met mode. En dat is eigenlijk altijd zo geweest. “Mijn oma en haar zus waren altijd heel mooi gekleed. Het fascineerde me hoe ze eruitzagen: verzorgd, oog voor detail, fraaie stoffen. Ze wilden écht iets neerzetten.”
Voor Span is mode veel meer dan ‘slechts’ wat kledingstukken. “Met mode geef je kleur aan wat je wilt uitstralen, aan je identiteit. Mode is een uitdrukkingsvorm, een krachtig communicatiemiddel.”
Advocaat voor de modewereld
Je zult Span niet zien in drukke prints en schreeuwerige kleuren à la Gucci en Dolce & Gabbana. Zij prefereert ‘een Scandinavische look’ – mooie snit, cleane stijl. In deze outfits werkt ze als ‘advocaat voor de modewereld’.
60 tot 70 procent van haar cliënten komt uit de modebranche: ontwerpers, kleding- en sportmerken uit het midden en hogere segment, sieraden- en schoenenbrands. Modeontwerpster Tess van Zalinge heeft haar nummer, evenals de ceo’s van Studio Anneloes (vrouwenkleding) en A Beautiful Story.
Volgens Span is Van Zalinge goed ‘in de vertaalslag van haar inspiratie naar wat ze wil uitdrukken’. Zo liet ze zich bij een collectie inspireren door het Nederlandse landschap en erfgoed, zoals de Porceleyne Fles, korsetten en klompen. “Tess maakt duurzame couture. Van haar werk spat het vakmanschap af. Overigens is het niet zo dat ik per definitie haar kleding draag, maar ik vind haar erg goed.”
A Beautiful Story is een Amsterdams sieradenmerk. “Het bedrijf creëert banen door de sieraden in Nepal, India en Tanzania te laten maken. De edelstenen die de smeden gebruiken, hebben allemaal een betekenis én zijn op een eerlijke manier verkregen.”
Mexx
Dat cliënten uit de modebranche haar liggen, ontdekte ze bij het eerste advocatenkantoor waar ze werkte, Köster Advocaten in Haarlem. “Omdat er een klik was met de modeklanten, besloot ik me in hun branche te verdiepen.”

Toen ze in 2004 als interim legal counsel bij kantoorcliënt Mexx kon werken, pakte ze de kans om ‘een kijkje in de keuken te nemen’. Span zou alleen een zwangerschapsverlof overbruggen, maar bleef uiteindelijk drie jaar.
Ze schoof onder meer aan bij collectiemeetings en zat tussen de moodboards en designers. “Mode draait erg om inspiratie. Ontwerpen ontstaan nooit uit het niets. Er worden veel shoppingtrips gemaakt – naar de VS, naar Azië – om inspiratiestukken te vinden. Als er uiteindelijk een ontwerp komt, is het altijd de vraag waar de grens ligt tussen inspiratie en imitatie.”
Span investeerde veel tijd in kenniseducatie: waar ga je als designer de grens van inspiratie over? Ze gaf workshops over de do’s en don’ts en strooide met voorbeelden over wat wél en niét kan. “De zeven-verschillen-fabel is helaas nog steeds hardnekkig onder designers. Ik vertelde ook wat nodig is om je creatie te beschermen. Het is bijvoorbeeld essentieel om het ontwerpproces goed te documenteren.”
Voorkant
Door haar werk bij Mexx heeft ze ‘de hele levenscyclus van een kledingstuk meegekregen’; van een idee naar een ontwerp, van een schets naar een sample, van een monster tot een stuk dat in productie gaat en uiteindelijk in de winkels komt. “Ook heb ik ervaren hoe je als advocaat bij elke stap waarde kan toevoegen.”
De kennis die ze opdeed, past ze toe in haar huidige praktijk bij Spargo Legal. Ze vertegenwoordigt cliënten bij een inbreuk op hun design of merk en komt voor hen op wanneer ze zelf worden aangesproken. Daarnaast stelt ze allerhande contracten op, waaronder distributie-, agentuur- en franchiseovereenkomsten en licenties.
“Meestal komen advocaten pas in beeld als er problemen zijn, maar ik zit erg aan de voorkant. Mijn cliënten raadplegen mij om problemen te voorkomen. Vandaar dat ik geregeld aanschuif bij besprekingen met designafdelingen en bij collectiemeetings. We hebben het dan bijvoorbeeld over de creatieve vertaling van inspiratie, IE-registraties, licenties en marktpositionering.”
Unieke branche
Wat de modebranche voor haar uniek maakt is, is de ‘voortdurende creativiteit die nodig is om als merk in trek te blijven’. Daarnaast prijst ze de ambachtelijke kant van de sector. “Hoewel er veel is geautomatiseerd, kun je er niet omheen dat het een ambacht is om kleding te maken.”
Ook is het volgens haar een dynamische sector. Merken spelen in op trends en wisselen van stijl. Binnen de branche zijn er ook voortdurend veranderingen. “Tegenwoordig zetten designers AI in bij het ontwerpen. Upcycling, zoals gebruik van deadstock-stoffen van bekende couturehuizen en van oude ontwerpen nieuwe maken, is in. Van de sector wordt steeds meer transparantie verwacht. Bedrijven worden geacht steeds duurzamer te werken. Veel merken waarvoor ik werk zijn B-corp gecertificeerd. Een goede ontwikkeling!”
Nevenactiviteiten
Span volgt deze ontwikkelingen op de voet en informeert haar cliënten: wat betekent dit voor hun praktijk? Al twintig jaar schrijft ze voor FashionUnited en voor Textilia. Behalve dat ze in deze media actualiteiten bespreekt, gaat ze ook in op vragen van lezers. “Laatst vroeg iemand of het is toegestaan om voetbalshirts van champions league clubs te borduren met bloemen- en plantenmotieven en deze te commercialiseren.”
Tot voor kort had ze nog een andere nevenactiviteit en zat ze in het bestuur van House of Denim, een platform dat de denimindustrie duurzaam wil veranderen volgens het motto ‘advocate the good, collaborate for the better and educate the best’. Hoewel ze geen bestuurslid meer is, is ze nog wel als jurist betrokken bij de stichting die de denimindustrie schoner en eerlijker wil maken. De organisatie zit in Denim City in de Hallen in Amsterdam, een stad waar ze regelmatig is. Laatst nog voor de Amsterdam Fashion Week.
Creatie
Mode is de focus in haar praktijk, aldus Span. Maar haar werkterrein is breder dan dat. “Ik sta ook de meubelontwerper bij of iemand die een huidverzorgingsproduct heeft ontwikkeld. Alles waar creatie bij komt kijken, heeft mijn interesse. Ik kom uit een familie waar creëren in het bloed zit.”
Haar opa was architect en heeft na de oorlog meegewerkt aan de wederopbouw. In Gelderland staan veel gebouwen van zijn hand, zoals de Heinz-fabriek in Elst. “Hij maakte ook altijd speelgoed voor ons, poppenhuizen en zelfs een draaimolen met paardjes voor in de tuin.”
Zelf fotografeert Span graag. Haar moeder maakte ooit kleding voor Span en haar zus. “Wij vonden het toen niet cool om zelfgemaakte kleding te dragen”, lacht ze. “Nu ik volwassen ben, denk ik heel anders over zulke creaties: ze zijn uniek.”