• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Lexus NX 300h Hybrid overtuigt niet

15 december 2015 door Advocatie Redactie

Een kwart eeuw geleden betrad Lexus – de luxedivisie van Toyota – de Nederlandse markt. De ambities waren torenhoog, de Europese premiummerken konden hun borst nat maken. Dat bleek in werkelijkheid nogal mee te vallen. Het zelfvertrouwen van de Japanners heeft er echter niet onder te lijden gehad: volgens hen is de vorig jaar geïntroduceerde NX 300h Hybrid een serieus alternatief voor de Audi Q5, de BMW X3, de Mercedes GLK en de Range Rover Evoque.

Door Ewoud Hallebeek

Het uiterlijk van deze medium-SUV is in ieder geval anders dan anders. Lexus noemt de vormgeving ‘Amazing Urban Design in Motion’, wij zouden het vooral ‘tja, je moet er van houden’ willen noemen. Het ontwerp is verre van evenwichtig, met een overdaad aan vouwen, lijnen en bollingen. Typisch Aziatisch, maar ook – denken wij – nogal beperkt houdbaar, zoals l‘art pour l‘art nu eenmaal per definitie is. Dat de NX standaard op ielige 17-inch wielen wordt afgeleverd, helpt ook niet echt. Onze testauto stond op het optionele 18-inch (groter gaat Lexus niet), maar zelfs die maat gaat volledig ten onder in het visuele geweld van de carrosserie. Een gemiste kans, wat ons betreft.

Maken veel merken de motorenkeuze welhaast onmogelijk vanwege de talloze mogelijkheden, bij de NX hoeft u daar niet bevreesd voor te zijn. Er is namelijk maar één krachtbron beschikbaar: een 155 pk sterke 2.5 liter viercilinder benzine. Meer smaken zijn er niet (geen diesels dus), ofschoon Lexus nog wel de optie biedt de achteras te voorzien van een elektromotor die het vermogen opstuwt naar 197 pk. En dan krijgt u er meteen vierwielaandrijving bij.

Bijna 200 pk mag dan niet onaardig klinken, aansprekende prestaties hoeft u er niet van te verwachten. Van 0 tot 100 in 9,3 seconden en een topsnelheid van 180 km/u kun je, in een Zen-achtige gemoedstoestand van welwillend mededogen, misschien nog als ‘toereikend’ kwalificeren, in de dagelijkse ratrace is het vooral een kwestie van ‘godallemachtig, wat is dat ding traag’. Met dank aan de CVT (Continu Variabele Transmissie – een verre nazaat van de Daf Variomatic), die met chirurgische precisie ieder greintje sportiviteit weet te elimineren.

Maar is de NX 300h Hybride dan wellicht enorm zuinig?, vraagt u nu. Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Lexus belooft een gemiddelde dorst van 1:20. In de (ijdele) hoop een sprankje levendigheid aan de verder zo lethargische NX te ontlokken, hadden wij de versnellingsbak permanent in de Sport-stand en dat doet het verbruik natuurlijk geen goed. Wij kwamen uit op zo’n 1:13, maar geven meteen toe dat met een iets minder zware rechtervoet 1 op 15 waarschijnlijk eenvoudig haalbaar is. En dat is best een keurige waarde voor een 1.760 kg wegende auto van dit formaat. Anderzijds, als u dacht dat de woorden ‘hybride’ en ‘elektromotor’ synoniem zijn aan een lage bijtelling, dan komt u bij de NX van een koude kermis thuis. Die is gewoon 25%.

Comfortabel is de NX 300h dan weer wel. Eenmaal op snelheid, als de loeiende CVT zich auditief eindelijk op de achtergrond heeft teruggetrokken, overheersen rust en kalmte. Het interieur is ruim en heerlijk stil, met prima meubilair. Waarbij we dan wel aantekenen dat de achterbank voor drie volwassenen wat aan de smalle kant is, en dat de voorstoelen nogal hoog zijn. En niet elektrisch verstelbaar, hetgeen wij een onbegrijpelijke omissie vinden voor een auto in deze prijsklasse.

Navigatie staat in de prijslijst voor € 1.015, maar die zouden wij zonder meer achterwege laten. Beter installeert u Waze op uw smartphone (die u trouwens draadloos oplaadt in de middenconsole). Die gratis app is sneller, beter en vooral gebruiksvriendelijker dan het kaartleessysteem uit de Lexus-catalogus.

Dat gezegd hebbende, moet worden vastgesteld dat de afwerking van het interieur onberispelijk is. En er is genoeg om naar te kijken of om aan te voelen. Leer, hout, aluminium, goedkoop plastic, u komt het allemaal tegen. Mooi of niet (beauty is in the eye of the beholder), met de ergonomie is niks mis. Kortom, een prima plek om langdurig te vertoeven.

Mits de ondergrond zo glad als een biljartlaken is. De soepele vering en softe demping filteren oneffenheden voorbeeldig weg, maar geven de auto tegelijkertijd een welhaast ouderwets-Amerikaans karakter. Op het deinerige af, en dat is bepaald geen compliment. Spijtig, want dat doet de prima – zij het enigszins ongevoelige – stuurinrichting geen recht.

De Lexus NX 300h Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 49.390 (de 2016-prijzen waren op het moment van schrijven nog niet bekend) en is daarmee 3 mille goedkoper dan de BMW X3 en Audi Q5. Dat zal, samen met zijn extravagante uiterlijk, voor een enkeling voldoende zijn om de Lexus-showroom binnen te wandelen. Exclusiviteit verzekerd.

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Kerstcadeaus: go Dutch design!
Volgende artikel
Column ZoZuidas: Jonge vaders trekken eindelijk aan de bel

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×