• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Range Rover Sport: vernieuwingsdrang

12 april 2023 door Ewoud Hallebeek

Net als de ‘gewone’ Range Rover en de Evoque, is ook de Range Rover Sport aan een nieuwe generatie begonnen. De derde, in dit geval. Advocatie reed met de  P510e, de krachtigste van de twee PHEV-versies.

Voor de beeldvorming: de Sport werd in 2005 geïntroduceerd om het gapende financiële gat tussen de grote Range Rover (inderdaad zonder verdere type-aanduiding) en de Velar te vullen. Bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een vleugje dynamiek in hun automobiele bestaan, maar weigeren concessies te doen op het gebied van comfort en status. De van-alle-walletjes-willen-eters, zeg maar. Waar die sportiviteit hem in zit, behalve in de naamgeving? Wij hebben voorwaar geen enkel idee. Maar wij zijn dan ook niet de doelgroep.

Onmiskenbare elegantie

Het uiterlijk van deze derde generatie Sport ging behoorlijk op de schop. Niet zozeer de hertekende voorkant, want die is even ‘typisch Range Rover’ als voorheen, maar wel aan de achterzijde, die meer in lijn met de Velar is gebracht. Of dat een verbetering is, moet ieder voor zich uitmaken. Wij vinden het resultaat tamelijk non-descript en eigenlijk zelfs het minst sterke punt van de hele auto. Dat gezegd hebbende, moet ook worden vastgesteld dat de nieuwe Sport nog altijd die onmiskenbare elegantie en ingetogen chic heeft waar de Britten patent op lijken te hebben. En die door omstanders direct en zonder uitzondering als duur wordt herkend; een aspect waarvan het belang in deze prijsklasse niet moet worden onderschat.

In tegenstelling tot zijn voorganger staat de nieuwe Sport op hetzelfde platform als de grote Range Rover-zonder-naam. Dat leverde een 8 cm grotere wielbasis op, wat zich vertaalt in een fors ruimer interieur. Geen overbodige luxe, want op dat gebied hield het (zeker achterin) bepaald niet over. Bovendien mocht de Sport zich qua leefruimte wel wat meer distantiëren van de in 2011 geïntroduceerde baby-Range Rover, de Evoque. Opvallend genoeg is de optionele derde zitrij komen te vervallen; de Sport is er uitsluitend nog als vijfzitter – wie met alle geweld zeven zitplaatsen wil, is voortaan aangewezen op de grote Range Rover. Zelfde platform en grotendeels zelfde techniek als grote broer of niet, de Sport is 35% stijver en ligt 20 mm dichter op het asfalt. Daar merk je niks van en dient slechts ter illustratie van de beoogde sportiviteit.

Ijzeren zelfdiscipline

Ook op technisch vlak zijn er – tamelijk grote – wijzigingen. Er zijn nu twee plug-in hybride uitvoeringen beschikbaar, met respectievelijk 440 en 510 pk. Waar je het in de vorige PHEV-Sport moest doen met een tweeliter viercilinder, krijg je nu een drieliter zescilinder. Het lithium-ion accupakket werd vergroot van 13 kWh naar 38,2-kWh, waarmee je in theorie 114 km ver komt en in de praktijk 90-100 km. Tot een snelheid van 140 km/h kun je volledig elektrisch rijden, daarboven neemt de benzinemotor het over.

Overigens vergt volledig elektrisch rijden een zijdezachte rechtervoet en een ijzeren zelfdiscipline. Geef een streepje gas en je ziet de naald van de toerenteller bewegen, ten teken dat de verbrandingsmotor de regie voert (voelen doe je het niet). De reden: de 144 pk elektromotor heeft simpelweg een hele kluif aan de bijna drie ton wegende Sport. Overigens wordt volgend jaar een volledig elektrische variant verwacht.

Fossiele uitvoeringen

Naast de beide plug-in hybrides zijn er ook twee fossiele uitvoeringen. Voor de veelrijders is er een 300 pk sterk zescilinder turbodiesel. Absoluut topmodel is als vanouds een benzine V8. De vorige Sport had een weliswaar heerlijk klinkende, maar milieutechnisch ook achterhaalde vijfliter achtcilinder uit eigen huis, voorzien van een supercharger en 525 pk. De nieuwe über-Sport heeft een hypermoderne, van BMW afkomstige 4,4 liter turbo V8 onder de motorkap. Goed voor 530 pk, het standaardsprintje in 4,5 seconden en een top van 250 km/u.

Mochten die specificaties u bekend in de oren klinken: ja, dat is inderdaad hetzelfde motorblok als in de duurste grote Range Rover. De prijs is er dan ook naar: € 207.000. Dat is 60 mille meer dan de door ons gereden, vergelijkbaar presterende P510e PHEV. Of even duur als een grote Range Rover met dezelfde motor. Je zou bijna denken dat de Nederlandse importeur niet wil dat deze top-Sport verkocht wordt.

Onwerkelijke stilte

De uitrusting is zoals je in dit segment mag verwachten, en zelfs meer dan dat. Vierwielaandrijving is standaard, evenals luchtvering, meesturende achterwielen en een achttraps ZF automatische versnellingsbak. Het digitale dashboard meet 13,7-inch en centraal op de middenconsole huist een 13,1-inch aanraakscherm, waarachter alle hedendaagse functies – inclusief de laatste versie van het Pivi Pro infotainment en een voortreffelijk 400 Watt Meridian audiosysteem met 14 speakers, Bluetooth, DAB+, Android Auto en Apple CarPlay – verborgen zitten. Alle moderne veiligheidsassistenten zijn aanwezig en ook de voor een Range Rover onontbeerlijk geachte off road hard- en software.

Wij reden, zoals gezegd, de P510e PHEV (510 pk, 5,4 sec, 242 km/u) en die stelde in geen enkel opzicht teleur. We genoten van de welhaast onwerkelijke stilte in het interieur en de vorstelijke rij-ervaring. De besturing is prettig communicatief, de wegligging is onder alle omstandigheden vertrouwenwekkend en het comfort staat op eenzame hoogte. Helemaal niks te klagen dus? Zeker wel. De Range Rover Sport is groot. En laat niet na je dat elke seconde duidelijk te maken, al was het maar vanwege de gebrekkige overzichtelijkheid van de carrosserie.

Parkeren in stedelijk gebied is zonder meer een uitdaging, ondanks de opmerkelijk kleine draaicirkel. Wij betrapten onszelf erop blij te zijn dat we hem legaal konden neerzetten op parkeerplaatsen-met-laadpaal, om de doodeenvoudige reden dat die vaak ruimer zijn opgezet. En dat overkomt ons hoogstzelden. Verder zouden de veiligheidssystemen wel een tandje minder assertief mogen worden afgesteld. Met enige regelmaat keken wij met verhoogde hartslag en wijd opengesperde ogen verwilderd om ons heen, om te ontdekken waar dat hysterische gepiep nú weer voor nodig was.

Fantastische all rounder

De nieuwe Range Rover Sport is een fantastische all rounder, waar de kwaliteit en exclusiviteit vanaf spat. Dat daar een pittig prijskaartje aan hangt, zal u niet verbazen. Sporten is mogelijk vanaf € 104.900. Voor dat bedrag krijgt u de P440e PHEV. De door ons gereden P510e PHEV kost minimaal € 143.869. Serieus geld. En eerlijk gezegd begon het daar voor ons toch een beetje te wringen. Want Jaguar Land Rover heeft in eigen huis een auto die er geen spat voor onder doet, ongeveer de helft kost en – in onze ogen – ook nog eens mooier is: de Land Rover Discovery Sport. Als een week Range Rover Sport rijden één ding duidelijk maakte, is het wel hoe goed die Disco Sport eigenlijk is.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Porsche 911 Carrera: eenvoud als kenmerk van het ware

Lees meer

Lotus Eletre: you get what you need

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
CvT pleit voor niet-advocaten als toezichthouders
Volgende artikel
'De Gouden Zandlopers geven een mooi overzicht van de ontwikkelingen in de legal sector'

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Advocaten overspoeld met vragen na nieuw EU-VS handelsakkoord

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

  • Column – Je werktijd is waardeloos

Recente berichten

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam
  • Hoe houd jij jezelf scherp?
  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×