• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Range Rover Velar: prachtig positiespel

15 januari 2018 door Advocatie Redactie

Voor wie My First Range Rover (de Evoque) is ontgroeid, maar de stap naar de veel grotere en vooral ook veel duurdere Sport te groot vindt, heeft Land Rover sinds vorig jaar de Range Rover Velar. Advocatie onderzocht hoe passend die oplossing is.

 

Door Ewoud Hallebeek

Autofabrikanten zijn nooit te beroerd de – al dan niet vermeende – white spots in hun modellenportfolio in te vullen, maar eerlijk is eerlijk: het gat tussen de Range Rover Evoque (vanaf € 46.900) en de Sport  (vanaf € 93.975) viel niet te ontkennen. De nieuwe Velar, met een vanafprijs van € 74.200, positioneert zich keurig in het midden en heeft alleen al op grond van die vaststelling bestaansrecht. Dat hij in alle opzichten volwassener aanvoelt dan de in 2011 geïntroduceerde Evoque, waarvan de vormgeving in onze ogen de uiterste houdbaarheidsdatum wel zo’n beetje heeft bereikt, volgt uit de aard der zaak.

Het ligt voor de hand om de concurrentie te zoeken in de SUV-hoek (Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC), maar Land Rover zegt vooral bezitters van stationwagens uit het hogere segment (denk Audi A6, Volvo V90 en BMW 5 Touring) op het oog te hebben, die – letterlijk – een stapje hogerop willen. Vandaar het lage, gestrekte silhouet, om de beoogde doelgroep niet bij voorbaat af te schrikken. En de Porsche Macan dan?, horen wij u denken.

Daarvoor heeft Land Rover dan weer de Jaguar F-Pace, die een nadrukkelijk sportiever karakter heeft dan de meer op comfort gerichte Velar. Overigens delen de Velar en de F-Pace het zelfde platform, maar dat geheel terzijde. Nog een terzijde (omdat een mens nu eenmaal nooit te veel triviale kennis kan hebben): de naam Velar – afgeleid van het Italiaanse ‘Velare’, wat ‘verbergen’ betekent – werd in 1969 achterop de allereerste Range Rover-prototypes geplakt in een poging hun ware identiteit te verhullen.

Over het uiterlijk kunnen we kort zijn: de Velar is simpelweg prachtig, met strakke, vloeiende lijnen en moderne details als elektrisch uitschuifbare deurgrepen en LED-verlichting. De auto projecteert zich groter op het netvlies dan hij daadwerkelijk is (4,8 meter; even lang als een Ford Mondeo, om maar eens wat te noemen, en 10 cm korter dan een BMW 5-serie) en is, met zijn hoge, brede neus, bepaald een indrukwekkende verschijning. Omstanders herkennen hem onmiddellijk als ‘duur’, maar dat is vooral een Range Rover-dingetje.

Over het algemeen zijn Range Rovers een toonbeeld van distinctie en goede smaak, maar de Velar gooit het over een iets andere boeg. Wij weten natuurlijk niet hoe uw badkamer eruit ziet, maar de koperen (!) exterieuraccenten riepen bij ons vooral het beeld op van manshoge witte porseleinen Deense doggen en andere Trump Tower-chic. Wij zouden dan ook altijd opteren voor één van de Exterior Packs (rond de € 1.000) en de boel in aluminium of zwart laten uitvoeren. Het zelfde geldt voor het interieur. Onze testauto was een orgie van wit leer en daar moet je van houden. Waarmee we maar willen zeggen dat het op de details aankomt.

Over de leefruimte gesproken: het ‘normale’ dashboard bestaat uit een TFT-scherm, terwijl de middenconsole is gemodelleerd rond twee 10-inch HD touch screens. En dan zijn er ook nog twee iPod-achtige bedieningselementen op het stuur, die aanrakingsgevoelig zijn en die je dus vaak onbedoeld met je duim activeert. Het ziet er bijzonder futuristisch uit en de graphics zijn werkelijk oogstrelend, maar erg overzichtelijk is het allemaal niet.

Het systeem vervangt alle (!) gebruikelijke drukknoppen en dat betekent dat je je constant een weg moet banen door het imposante menu (een vanzelfsprekend gevolg van de waslijst aan functies) en de weliswaar logische, maar weinig intuïtieve bediening. Hoe mooi en indrukwekkend ook, daarmee schiet het wat ons betreft toch een beetje zijn doel voorbij. Het toont eigenlijk vooral aan dat de grens is bereikt van wat je, al rijdend, op de tast kunt en wilt doen. Het slokt simpelweg te veel van je aandacht op.

De Velar is leverbaar met vijf motoren, in alle gevallen voorzien van een 8-traps automaat. Voor benzinerijders is er een 2.0 viercilinder turbo met 250 pk en een 380 pk sterke 3.0 V6 Supercharged. Kilometervreters en/of paardentrailertrekkers hebben de keuze uit twee 2.0 viercilinder turbodiesels (180 of 240 pk) of de begerenswaardige 3.0 V6 twinturbo met 300 pk en niet minder dan 700 Nm.

Wij reden de tweeliter diesel met 240 pk. Die deed keurig zijn werk en leverde idem prestaties (0-100 km/u in 7,3 seconden, topsnelheid 217 km/u), maar erg weldadig wilde het niet worden. Van behelpen was geen sprake, in tegendeel, maar een Range Rover koop je nu eenmaal niet alleen omdat hij zo leuk matcht met de Johnny Loco-bakfiets. Je koopt hem vooral om jezelf te verwennen. En daar hoort dan gewoon een V6 bij, ofschoon wij de eersten zijn om te erkennen dat dat vooral ook een budgetkwestie is.

Land Rover belooft voor de D240 een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2. Wij kwamen uit op 1:12,4 en dat is alleszins acceptabel voor een ruim 1.800 kg wegende auto van dit formaat.

De Velar heeft standaard een adaptief onderstel (de zescilinders hebben daarnaast ook luchtvering) en dat betekent dat je uit diverse rij-modi kunt kiezen. Onze autojournalistieke reflex was direct de Sport-instelling te activeren, maar daar kwamen we al snel weer van terug. Hoge bochtsnelheden zijn niet echt zijn ding. Hij is er wel toe in staat, maar zijn karakter past veel meer bij de Comfort-stand. Daarin beweegt de Velar zich majesteitelijk voort en geniet u van de rust en de ruimte, de royale uitrusting en het (optionele) 1.600 Watt Meridian audiosysteem met 22 speakers.

Zoals het een ware Range Rover betaamt, is de Velar een volwaardige terreinauto. Dankzij de diverse off road-instellingen en elektronische hulpmiddelen als Terrein Response (op het beeldscherm selecteert u het type terrein dat moet worden overwonnen, de computer doet de rest) en All Terrain Progress Control (een soort terrein-cruise control) zult u zelden tot nooit voor verrassingen komen te staan.

Zoals gezegd is de Velar verkrijgbaar vanaf € 74.200. Daarvoor krijgt u heel veel auto en een hele echte Range Rover bovendien. Maar er zit wel een addertje onder het gras. Niet alleen de opties, die het leven aan boord ontegenzeggelijk veraangenamen, maar er ook voor zorgen dat de 100K-grens met stuitend gemak doorbroken wordt.

Punt is: dat in ogenschouw nemende, bevindt u zich al snel in Range Rover Sport-gebied. Die in alle opzichten toch net een stapje hoger op de maatschappelijke ladder staat. En bovendien maar 5 cm langer, 4 cm breder en 1 cm hoger is. Kleine verschillen, net wat u zegt. Wij wensen u veel wijsheid toe.

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Van Riessen Advocaten in Gouda wordt Bos Van Eck Advocaten Mediators
Volgende artikel
Rechtbank: KNB niet aansprakelijk voor schade door sjoemelende notarissen

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×