• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

CLO Heineken: reputatie is ook zaak van de juridische afdeling

27 oktober 2011 door Advocatie Redactie

Niet alleen de afdelingen public relations en marketing moeten de reputatie van een bedrijf hoog zien te houden, ook de juridische afdeling heeft daarin een rol, zegt chief legal officer van Heineken USA Julie Kinch op de website van Corporate Counsel.

In 2003 maakte Heineken een advertentie in samenwerking met Nintendo, waarop een gamecontroller te zien was met aan elke zijkant een bierflesje getapet. De printcampagne was geheel in lijn met de geldende standaard en was nog maar een paar keer gepubliceerd. Voor een senator in Connecticut was de foto echter een mooi voorbeeld om tijdens een hoorzitting te benadrukken dat er meer regulering zou moeten komen ter preventie van alcoholgebruik onder minderjarigen.

CLO Julie Kinch herinnert zich nog dat de senator de poster met hun advertentie omhoog hield. Rond die tijd kreeg Heineken in Amerika te maken met negen class actions in verband met alcoholgebruik door minderjarigen. Reputatierisicomanagement is waar het hier volgens Kinch om gaat. Dat is niet alleen het domein van pr en marketing, zegt ze. De reputatie van een bedrijf of merk is zeker ook een zaak van legal. Van ongewenste media-aandacht tot overheidsonderzoek, de roep om nieuwe regulering en wetten en zelfs procesvoering. Kinch: “Voor mij zijn juridische risico’s een bijproduct van reputatierisico.”

Proactief denken

Terwijl traditioneel crisismanagement reactief is, moet je bij reputatierisicomanagement proactief denken. Kinch’s advies is dat juristen moeten anticiperen op situaties die de beeldvorming van het bedrijf kunnen beïnvloeden en die situaties ook moeten zien te voorkomen. De snelheid en alomtegenwoordigheid van online en sociale media hebben de bedrijfsrisicofactoren bovendien ook veranderd. Voor je het weet staat er iets over je merk op internet. Dat maakt de traditionele manier van crisismanagement nogal verouderd, zegt Kinch.

Door het gebruik van Twitter, Facebook of YouTube in combinatie met een marketingteam kun je op een authentieke manier met je klanten praten, zegt de CLO. Het vergt echter wel dat je vooruit denkt. “Je kunt niet middenin een crisis pas leren hoe om te gaan met sociale media.”

Kinch raadt bedrijfsjuristen aan om klachten van klanten te lezen, om zicht te krijgen op (potentiële) kwesties die een punt kunnen worden. Ook zouden ze op de hoogte moeten blijven van wat er speelt in de industrie in zijn geheel, zodat je niet wordt besmet met de daden van anderen uit de sector. Een praktische maatregel die Kinch zelf altijd neemt, is om meerdere versies van een advertentie te laten schieten, zodat je altijd een alternatief bij de hand hebt. “Reputatie is perceptie,” aldus Kinch. “Het begrijpen van je eigen reputatie kan enorm voordelig zijn voor juristen in de omgang met mensen uit het bedrijfsleven.”

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Nederlands-Amerikaanse advocaten strijden voor Nederlanderschap
Volgende artikel
Rechtenstudenten VK: face-to-face colleges essentieel

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×