• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

In-house bij… DAF Trucks

15 december 2010 door Advocatie Redactie

In vier talen wordt de bezoeker van het immense terrein van DAF Trucks aan de oostzijde van Eindhoven welkom geheten. Na een korte rit over het terrein bereikt hij het hoofdkantoor waar hij bij het betreden van de ontvangsthal onmiddellijk oog in oog staat met de knalgele modellen van de drie grootste trucks die DAF produceert, met de imposante XF105 als grootste. “Het bijzondere van dit bedrijf is dat het producten maakt die iedereen kent, waar je ook bent”, zegt Duco Zoomer, General Counsel en Company Secretary van DAF Trucks.

Door Peter Milders, Voxius

“Overal zie je onze vrachtwagens rijden, in Europa zijn wij met 20% marktaandeel in het segment van de grootste trucks zelfs marktleider.” Het is een opmerkelijk succesverhaal. In 1993 werd DAF als gevolg van het instorten van de grote Britse afzetmarkt failliet verklaard. Maar al snel daarna werd DAF Trucks opgericht en werd een nieuw model geïntroduceerd. In 1996 werd het bedrijf gekocht door de Amerikaanse vrachtwagenfabrikant PACCAR uit Bellevue bij Seattle, en begon een gestage opmars die tot de dag van vandaag voortduurt.

Het legal team

Dit team van vijf juristen behandelt alle voorkomende juridische zaken van DAF Trucks wereldwijd. Wereldwijd wil in dit geval zeggen: uitgezonderd Noord-Amerika. De Noord-Amerikaanse markt wordt door PACCAR bediend.

Het team wordt aangevoerd door Duco Zoomer die twaalf jaar bij DAF werkt. Zoomer begon zijn loopbaan in de advocatuur in Amsterdam en werkte daarna ondermeer bij OPG (nu Mediq). Naast zijn eindverantwoordelijkheid voor de juridische afdeling, is Zoomer als Company Secretary verantwoordelijk voor de verslaglegging van de directievergaderingen en de vergaderingen van de Raad van Commissarissen. Hij rapporteert aan president-directeur Harrie Schippers. Er is geen hiërarchische lijn met de General Counsel van PACCAR in de VS, maar Zoomer heeft uiteraard wel regelmatig contact met hem.

Naast Duco Zoomer wordt de afdeling bemand door Guillaume van Kampen (ex-Heineken), Remco van der Veer (ex-NautaDutilh en ex-ASML), Floortje Jansen (ex-Veolia) en Marjon IJpelaar (ex-Grontmij). De laatste drie juristen werken nog maar kort bij DAF. Dit heeft tot gevolg dat op dit moment nog relatief veel zaken worden uitbesteed. Zoomer geeft aan dat dit op termijn zal veranderen en dat hij streeft naar een geografische werkverdeling; iedere jurist krijgt dan een of meer landen onder zich en behandelt voor die landen alle juridische aangelegenheden. De talenkennis van de verschillende juristen kan dan een rol spelen bij die verdeling.

De juristen krijgen zeer diverse zaken op hun bordje zoals joint ventures met toeleveranciers, distributie-overeenkomsten met dealers (alleen al in Europa heeft DAF er 1.000, inclusief werkplaatsen), aanbestedingen (het gaat soms om tenders voor wel 1.200 trucks), financieringen, IT-zaken, onroerend goedzaken, milieurechtelijke zaken en natuurlijk de bescherming van het merk DAF en andere merken. Zoomer vertelt dat DAF voor het gehele PACCAR-concern de motoren ontwikkelt, maar dat dit weinig IE-werk in de vorm van patenten oplevert. Zoomer: “Het gaat meestal niet om geheel nieuwe vindingen, maar om slimmere combinatie van bestaande systemen.”

Het arbeidsrecht wordt doorgaans door de personeelsafdeling behandeld. Uitzonderingen zijn escalaties binnen het medezeggenschapsrecht en ontslagzaken op de hoogste senior management niveau’s: die zaken worden door Zoomer behandeld.

Om op de financieringen terug te komen: Zoomer geeft aan dat DAF ook een in verschillende landen leasemaatschappijen heeft waar zo’n 1,7 miljard euro uitstaat. Met de Wet Financieel Toezicht en soortgelijke buitenlandse wetten heeft men dus ook te maken. Een zeer belangrijk onderwerp voor de juristen is volgens Zoomer altijd het mededingingsrecht en in het bijzonder de Europese richtlijnen ten aanzien van distributie in de automotive industry, richtlijnen die soms heel ingrijpend zijn. Zo moet DAF bijvoorbeeld onder de Europese regels ook niet-officiële DAF-dealers en -werkplaatsen van alle technische informatie voorzien die nodig is om DAF vrachtauto’s te kunnen onderhouden en repareren. Alle dealercontracten worden overigens onder Nederlands recht gesloten.

De juristen zijn ook betrokken bij nieuwe activiteiten die DAF in bijvoorbeeld in China, Zuid-Korea en Brazilië ontwikkelt. Dit kan gaan om de eenvoudige verkoop van motoren tot de bouw van een nieuwe fabriek, zoals op dit moment in Brazilië. Ten slotte behandelen de juristen zaken met betrekking tot productaansprakelijkheid. “Maar”, lacht Zoomer, “dat komt natuurlijk maar heel zelden voor. Een miljoen kilometer probleemloos rijden, dat is wat de afnemers van DAF verwachten en het komt eigenlijk niet voor dat de techniek in onze voertuigen de oorzaak van verkeersongelukken is.”

Preferred suppliers

Zoomer: “Met deze relatief nieuwe ploeg juristen moet er tijdelijk iets meer werk uitbesteed worden, maar gewoonlijk behandelen wij de meeste zaken binnenshuis en doen wij maar een beperkt beroep op advocaten.” In Nederland wordt vooral gewerkt met De Brauw Blackstone Westbroek. Dat zijn Evert-Jan Henrichs voor medezeggenschapszaken, Martijn Snoep en Joling de Pree voor mededingingsrecht, Richard van Staden ten Brink voor data-protectie, Lokke Moerel voor IE-zaken en notaris Martin van Olffen voor notariële zaken.

Daarnaast wordt een beroep gedaan op Walter van Overbeek van Houthoff Buruma die gespecialiseerd is in het distributierecht de automotive-branche, met milieurechtspecialist Aaldert ten Veen van Stibbe en met Bert Fibbe van NautaDutilh voor economische delicten.

Maar de meeste zaken doet DAF natuurlijk buiten Nederland, zodat daar in het overgrote deel van de gevallen de juridische ondersteuning wordt gezocht. In Duitsland wordt regelmatig gewerkt met Lothar Vahsen van het kantoor Ehle & Schiller in Keulen, in Frankrijk laat men zich bijstaan door het in mededingingsrecht gespecialiseerde Parijse kantoor Vogel & Vogel.

Zoomer: “Wij zoeken altijd naar middelgrote kantoren die enerzijds de kwaliteit bieden van grote internationale kantoren die gewend zijn over de grens en dus in het Engels te werken, en die anderzijds de wat lagere tarieven vragen die we bij grote kantoren zien. Wij besteden meestal per kantoor en per land te weinig werk uit om hard over tarieven te kunnen onderhandelen.” Ook met een betere efficiency kan worden bespaard: zo worden adviezen vaak telefonisch met de advocaten besproken, zodat papieren advisering niet meer nodig is.

Kennis en netwerk

In deze economisch wat zwakkere tijden zijn de opleidingsbudgetten teruggeschroefd, maar gewoonlijk hanteert men voor de juristen hetzelfde opleidingssysteem als voor advocaten geldt: men dient jaarlijks zijn punten te halen. Daarnaast zijn alle juristen lid van het Nederlands Genotschap van Bedrijfsjuristen. Zoomer: “Maar wij voelen ons ten zuiden van de grote rivieren soms een vergeten groep, alles lijkt te draaien om de Randstad.” Daarom zette Zoomer met zijn collega’s Guido Dierick van NXP en Robert Roelofs van ASML een regionaal netwerk van bedrijfsjuristen op voor Noord-Brabant en Limburg. Dit bleek meteen aan te slaan. “De eerste keer kwamen wij als General Counsels bij elkaar”, aldus Zoomer, “en onlangs ontvingen wij bij DAF circa vijftig bedrijfsjuristen, allen werkzaam in het zuiden. Duidelijk is dat dit in een grote behoefte voorziet.”

Veiligheid

Wie de reusachtige productiehallen van DAF bezoekt begrijpt meteen dat zeer strikte veiligheidsprocedures onontbeerlijk zijn: de bezoeker wordt omgeven door computergestuurde transportwagentjes, woest bewegende robotarmen, branders, sissende spuitcabines en gigantische drukpersen. En daar tussendoor lopen monteurs die het stalen chassis voorzien van assen, schokbrekers, een brandstoftank, bedrading, een motor en ten slotte de carrosserie. Wat begint met een paar stalen chassisbalken rijdt uiteindelijk op eigen kracht als een volwaardige truck de fabriekshal uit. En dit kan in hoogtijdagen oplopen tot meer dan 230 trucks per dag.

Zoomer vertelt dat hij zich naar aanleiding van een ernstig incident binnen de fabriek intensief heeft bezighouden met de herziening van het veiligheidsprotocol, er is een ‘over all’ veiligheidssysteem ontwikkeld. Legal heeft de organisatie een extra duwtje gegeven om het bestaande systeem nog eens integraal tegen het licht te houden.

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Simmons & Simmons laat trouwe kantoorplanten aan hun lot over
Volgende artikel
De Gaay Fortman in Raad van Commissarissen van Univé-VGZ-IZA-Trias

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×