• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

In-House bij… Dockwise

20 januari 2011 door Advocatie Redactie

Dockwise is gespecialiseerd in zwaar transport over zee. En dat wordt de bezoeker van het hoofdkantoor in Breda meteen duidelijk zodra hij het gebouw binnenstapt. Daar stuit hij op een model van het paradepaardje van de Dockwise-vloot: de in werkelijkheid 224 meter lange en 63 meter brede schip Blue Marlin, die op haar dek het immense boorplatform Thunder Horse van oliemaatschappij BP torst. Peter Koets, Manager Legal & Insurance, vertelt met enige trots dat het schip voor dit transport speciaal werd omgebouwd en verbreed.

Door Peter Milders, Voxius

Dockwise Ltd. is de vrucht van een aantal fusies en overnames. Na de overname van een Noorse concurrent enige jaren geleden, kreeg het bedrijf een beursnotering in Oslo. In 2009 werd daar een notering aan Euronext in Amsterdam aan toegevoegd.

Naast zware ladingtransport over zee houdt Dockwise zich bezig met de gecombineerde offshoredienst transport & installatie, met engineering (die vanuit het kantoor in Houston aan derden wordt aangeboden) en met het transport van luxe jachten tussen de VS, het Caribische gebied en de Middellandse Zee. Dit laatste wordt gecoördineerd vanuit het kantoor in Fort Lauderdale, Florida. De bijzondere vloot van Dockwise bestaat uit 19 deels afzinkbare (semi-submersible) schepen. Dit maakt het mogelijk een zware lading drijvend boven het deels afgezonken schip te plaatsen en het schip vervolgens weer omhoog te laten komen, het zogenaamde ‘float on-float off’-systeem.

De afdeling Legal & Insurance

De afdeling wordt geleid door Peter Koets, die sinds drie jaar bij Dockwise werkt en door eerdere werkervaring bij scheepswerf IHC en rederij Jaczon ruime ervaring in de maritieme sector meenam.

Koets is allereerst eindverantwoordelijk voor de afdeling Legal & Insurance en rapporteert in die hoedanigheid aan CFO Peter Wit. Daarnaast ontfermt hij zich over meer complexe contracten zoals samenwerkingsverbanden, joint venture- en overnamecontracten en scheepsbouwcontracten; te denken valt ook aan bijvoorbeeld de verkoop van schepen of de aanbesteding van een nieuw te bouwen schip.

Daarnaast bepaalt Koets het beleid ten aanzien van de maritieme verzekeringsportefeuille van Dockwise en alle juridische zaken. Zo heeft hij samen met senior jurist Eelco Vanlerberghe een uit zestien punten bestaande richtlijn ontworpen waaraan de te sluiten contracten tenminste dienen te voldoen.

Eelco Vanlerberghe begon zijn loopbaan in de advocatuur en was enige tijd bedrijfsjurist voordat hij 2 1/2 jaar geleden bij Dockwise kwam. Hij is goed thuis in het maritieme recht en de juridische aspecten van ‘off shore construction’-contracten en houdt zich daarom vooral bezig met complexe transport & installatiecontracten wereldwijd. Dat betekent dat hij regelmatig op reis is, in het Verre Oosten en in Noord- en Midden-Amerika van waaruit veel oliemaatschappijen opereren.

Over de contracten voor deze risicovolle werkzaamheden wordt vaak langdurig en stevig onderhandeld, volgens Koets. Dit geldt ook voor de voorwaarden van de op deze projecten afgesloten assurantiepolis, de zogenaamde CAR-polis (Construction all Risks).

De derde jurist, Ivo Dontje, heeft drie jaar werkervaring en ontfermt zich over het meer traditionele zware ladingtransport. Deels geschiedt dit op basis van standaardcontracten van BIMCO (Baltic and International Maritime Council). Hij begeleidt de commerciële medewerkers in de aanbiedingsfase tot en met het afsluiten van de contracten, en ook de operationele afdeling waar nodig tijdens de uitvoering. Daarnaast behandelt hij betalingsdisputen en claims van ladingeigenaren met betrekking tot schade of vertragingen. Dontje wordt bijgestaan door junior jurist Tommy Kreunen die sinds een jaar bij Dockwise werkt.

En ten slotte is daar corporate legal counsel Liesbeth Panen, die met vier jaar werkervaring de vennootschapsrechtelijke zaken van de werkmaatschappijen behandelt. Koets geeft aan dat dit door de geschiedenis van het bedrijf en de vele, vaak recent opgerichte buitenlandse vennootschappen een uitgebreide taak is.

Panen assisteert ook Company Secretary/Investor Relations Manager Fons van Lith, die onder andere verantwoordelijk is voor alle vennootschapsrechtelijke zaken van de Limited. Koets: “De Legal & Insurance afdeling heeft binnen Dockwise een gelijkwaardige positie met de technische, inkoop- en commerciële afdelingen. De juristen worden overal tijdig bij betrokken, zodat wij vanaf het begin mee kunnen denken en de deals mede vorm kunnen geven.”

Kennisontwikkeling

Koets geeft aan dat kennisontwikkeling onder de juristen hoog in het vaandel staat en wordt gestimuleerd. Zelf volgde hij onlangs een cursus leadership development. Liesbeth Panen deed de Grotius opleiding Vennootschaps- en Ondernemingsrecht en Ivo Dontje volgt op dit moment een opleiding maritiem recht in Londen. Eelco Vanlerberghe voltooide tijdens zijn vorige baan al de Grotius opleiding Vervoerrecht.

Ook volgen de juristen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) de praktijkleergang Zeeverzekering onder leiding van Prof. mr Frank Smeele (Handels- en Maritiem Recht). Deze leergang wordt aangeboden door het Dutch Legal Network for Shipping and Transport, een verband dat is opgericht door Smeele en de juristen van Havenbedrijf Rotterdam.

Ten slotte volgen de juristen ook cursussen bij ‘hun’ P&I Club (Protection & Indemnity), de onderlinge verzekeringsmaatschappij waarbij Dockwise met vele andere rederijen is aangesloten.

Huisadvocaten

In Nederland werkt Dockwise met verschillende kantoren. Geert van der Klis en Jeroen Koster van Clifford Chance adviseren Dockwise in zaken met betrekking tot het mededingingsrecht, internationale joint ventures en financieringszaken. Koets benadrukt dat vooral het mededingingsrecht altijd bijzondere aandacht krijgt, omdat Dockwise één van de grootste speler is in de branche.

Bij NautaDutilh wordt gewerkt met Erik Geerling en Amrith Jagesar voor het corporate werk van de werkmaatschappijen en met Joost den Engelsman voor acquisities. Harm Uittien van Van Doorne adviseert de directie van Dockwise Ltd. Arbeidsrechtelijke zaken worden niet door Legal behandeld, maar door de afdeling Human Capital die voor deze zaken samenwerkt met Ploum Lodder Princen in Rotterdam.

Op vrijwel alle contracten die Dockwise afsluit is Engels recht van toepassing, vandaar dat regelmatig adviezen worden ingewonnen bij Londense advocatenkantoren. Zo wordt Patrick Foss van Barlow Lyde & Gilbert ingeschakeld bij bijzondere assurantiezaken en Jeremy Farr van het kantoor Ince & Co. adviseert Dockwise wanneer er bijzondere contractclausules in het geding zijn.

In de VS ten slotte wordt voor zowel corporate zaken als contracten gewerkt met Garney Griggs van het kantoor Strasburger in Houston. Griggs is vooral actief in de energie- en maritieme sector. Koets: “De recente US en EU-sanctieregelgevingen inzake Iran hebben Griggs en de juridische afdeling veel werk bezorgd. Wij screenen diverse aanbiedingen op risico’s inzake eventuele strijdigheid met de sanctieregels tegen Iran.”

Breed en wereldomspannend werkterrein

Het varend personeel van de Dockwise schepen bestaat vrijwel helemaal uit Russen, Oekraïners en Balten. Het personeelsmanagement en het technisch management van de schepen is uitbesteed aan een in Engeland gevestigd gespecialiseerd ship managementbedrijf.

Dit betekent dat de binding tussen het varend personeel en Dockwise extra aandacht verdient. Koets vertelt dat de directie van Dockwise daarom heeft besloten om elk lid van het management team aan één van de schepen te koppelen. Dit betekent dat deze contact legt met de bemanning en het schip bezoekt, bijvoorbeeld om de strikte veiligheidsregels binnen Dockwise nog eens goed onder de aandacht te brengen en de laatste ontwikkelingen op dit gebied te bespreken. De argeloze bezoeker van het hoofdkantoor van Dockwise wordt trouwens meteen bij binnenkomst al met de veiligheidsregels geconfronteerd: hij krijgt bij de receptie een tweetalige folder met het ontruimingsplan overhandigd met daarop het motto “Safety is Everyone’s Responsibility”.

Ook het hoge veiligheidsbewustzijn kan ongelukken echter niet altijd voorkomen: het schip waaraan Peter Koets is gekoppeld, de Mighty Servant 3, zonk eind 2006 voor de kust van Angola na het lossen van een boorplatform. Geluk bij een ongeluk was dat er geen doden of gewonden vielen. Het schip werd geborgen en kwam na een stevige reconstructie in 2009 weer in de vaart. In 2010 verrichtte het schip goede diensten bij de bestrijding van de olieramp in de Golf van Mexico. Koets vertelt dat de Mighty Servant 3 als één van de weinige niet-Amerikaanse schepen werkzaamheden mocht uitvoeren onder de kust van de VS. Het verkreeg daartoe een speciale uitzondering onder de Jones Act.

Ten slotte wordt de diversiteit van het juridische werk door Koets enthousiast geïllustreerd aan de hand van een bijzondere kwestie. “De afdeling Legal is met een aantal medewerkers zeer nauw betrokken geweest bij een recente aandelenemissie waarmee Dockwise haar investering in een nieuw schip gaat financieren. Ook bij de contractonderhandelingen met een bekende oliemaatschappij – tevens een gerespecteerde ladingklant van Dockwise – over ladingvervoer met het nieuw te bouwen schip, zijn de juristen van het Legal team continue en op diverse locaties in de wereld zeer actief betrokken.”

Het zogenaamde Type 0 schip – dat in 2012 opgeleverd zal worden – wordt het grootste zware ladingschip ter wereld en zal de olie & gas-industrie in staat stellen om nog grotere modules te ontwerpen, te bouwen en door Dockwise te laten vervoeren.

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Millennials in Duitse advocatenkantoren willen ook anders werken
Volgende artikel
"Monopolie koopakte voor notaris onnodig"

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×