• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Nysingh: een kantoor in beweging

1 december 2010 door Advocatie Redactie

In deel vijf van onze serie over middelgrote regionale kantoren is deze week Nysingh advocaten-notarissen aan de beurt. Roel Laumans, Nysinghs marketing & communicatie manager kwam drieënhalf jaar geleden van ING over naar Nysingh. Sindsdien is de transitie naar het nieuwe Nysingh nog verder doorgezet. “Wat miste, was focus.”

”Ik ben soms iets te ongeduldig,” antwoordt Roel Laumans, gevraagd naar hoe het staat met de vormgeving van het Nysingh van morgen. Laumans is misschien ongeduldig, maar Nysingh is inmiddels al een eind op weg in haar professionaliseringslag. Het kantoor telt momenteel meer dan 130 advocaten en notarissen, heeft 38 compagnons en is met drie locaties in Apeldoorn, Arnhem en Zwolle naar eigen zeggen marktleider in het Oosten van Nederland. Er is veel veranderd de afgelopen jaren.

Laumans: “Vroeger was er bij Nysingh voor iedereen plaats en werd bijvoorbeeld iedere particulier geholpen. De bakker op de hoek, er was nog een inloopspreekuur voor letselschadezaken. Er was veel gevoel voor service en kwaliteit waarvoor de klanten ons ook hoog waardeerden. Het kantoor was erg op de directe omgeving van de locaties gericht.”

”Wat miste, was focus,” volgens Laumans. Ook in de communicatie moest Nysingh beter op de kaart worden gezet. “De klanten wisten soms niet eens dat we meerdere locaties hadden. Het kantoor bestond eigenlijk uit mooie stadskantoren, en werd met name juridisch gedreven met een hoge mate van zelfstandigheid. Daarnaast waren er geloof ik wel dertien sectievoorzitters.”

De taak die het kantoor voor zich zag was tweeledig. Het aanpassen van de kantoorstructuur aan de markt en diens vraag enerzijds, en anderzijds de uitdaging de mensen binnen het kantoor nog meer klantgericht te laten opereren. Daarnaast was focus het adagium. “Het was teveel voor ieder wat wils. Als je alles voor iedereen doet, dan kun je in de toekomst niet iedereen op hoog niveau blijven bedienen en valt er ook moeilijk te plannen en beleid te maken. Als je blik locatiegericht is kom je er bijvoorbeeld niet achter dat je misschien wel vijftig food-bedrijven en dus geweldige expertise in huis hebt. We moesten dus kiezen.”

Bundelen

Laumans organiseerde met de compagnons en medewerkers rondetafelgesprekken om te inventariseren wie nou welk soort klanten bediende, om zo de kennis over de klanten en de sectoren te bundelen. Het aantal secties is inmiddels teruggebracht naar zeven en er wordt gewerkt met branchegroepen als Food, Familiebedrijven, Zorg, Onderwijs en Overheid, die over de secties heen liggen. Iedere branchegroep werkt met specialisten uit verschillende disciplines die gezamenlijk ontdekken welke juridische behoeften deze sectoren hebben. En daar vervolgens marketing en communicatiebeleid op loslaten. Dat is eigenlijk een voortdurend proces, zegt Laumans.

“Het is een geleidelijk zoeken naar de balans geweest. Kennis wordt nu beter gedeeld, we leren veel van elkaar en van elkaars cliënten. Er zijn koppels gevormd die elkaar bij de klant introduceren. Het bewustzijn om de markt te volgen is nu ook beter ontwikkeld. Het idee dat advocaten en notarissen als verkoper moeten fungeren, wekte veel weerstand. Maar als je dat vertaalt naar het begeleiden van de klant in het krijgen van inzicht in juridische uitdagingen of valkuilen, is het een heel andere insteek. Dat bedoel ik met een nog meer klantgerichte houding. Niet wachten tot het contract nodig is of het conflict al daar is. Het is een beetje een eng woord, maar ja: pro-actief.”

”Toch zijn we er nog niet. De volledige overgang van een sectiegerichte structuur naar een marktgerichte organisatie ligt nog voor ons. Die stap willen we ook niet te vroeg zetten. Uiteindelijk willen we de klanten vanuit hun eigen belevingswereld bedienen, passend bij de fase waarin men verkeert. En dat kan veel beter als je de markt vanuit een branchebenadering tegemoet treedt.”

Over de grenzen

Laumans noemt Onderwijs als een branche waarvan hij merkt dat er behoefte is aan Nysinghs diensten, naast de bestaande onderwijsadviesbureaus. Nysingh heeft verder een sterke overheidspraktijk en zorgpraktijk. Groei ziet Nysingh in zakelijk advies voor het bedrijfsleven dat bijvoorbeeld steeds vaker over de grenzen opereert en zoekt naar een alternatief voor de Zuidas kantoren. Nysingh ziet kansen door met deze groep bestaande klanten mee te groeien en tegelijkertijd nieuwe bedrijven voor zich te winnen.

“Want die willen vaak niet naar de hoge torens in Amsterdam,” zegt Laumans. Hij geeft een voorbeeld van een familiebedrijf waarvan de zoon het stokje heeft overgenomen van de vader, die al tientallen jaren zaken met Nysingh deed. Het bedrijf dat inmiddels meer dan €100 miljoen omzet maakt, herstructureert, doet acquisities, investeert in onroerend goed, schermt familievermogen af en sluit contracten door heel Europa. Zo’n klant zou Nysingh kunnen ontgroeien. “Maar die klant wil bij ons blijven en wij willen hem niet kwijt.” Dus groeit Nysingh mee en blijft investeren in expertise. “We lijken een middenkantoor, maar ons dienstenpalet is meestal breder dan wat de kantoren op de Zuidas aanbieden. Dus die klant hoeft ook helemaal niet weg.”

Dat investeren in brede en diepe kwaliteit blijft een continu proces en brengt nieuwe vragen en organisatorische kwesties met zich mee op het gebied van bijvoorbeeld de prijzen. Wanneer wordt welke waarde toegevoegd voor welke klantgroepen? Laumans: “Er volgt dan een discussie. Maken we onderscheid in uurtarief of declaratie voor complexe overnames of meer eenvoudige incassozaken, en hoe communiceren we dat dan aan de klant? We moeten telkens duidelijk maken wat onze waarde is, als kantoor én als individuele advocaat of notaris. Dat is nu nog niet altijd even helder. Dat heeft een hoge prioriteit, het nog slimmer vermarkten van onze verschillende diensten.”

Management

De compagnons van Nysingh hebben intensieve trainingsprogramma’s gevolgd, in lijn met de strategische visie voor het kantoor van morgen. Niet alleen naar de klanten toe, maar nieuwe vaardigheden worden ook naar binnen toe steeds belangrijker. “We bouwen verder aan het kantoor, óók voor de jonge garde. Het is daarom belangrijk dat onze compagnons ook op het gebied van managementkwaliteiten een ontwikkeling doormaken.”

Ook commerciële vaardigheden op het gebied van account management en acquisitie hebben aandacht. “De advocaten en notarissen leren om vaker buiten de eigen kolom te denken en ontdekken zo wat er nog meer speelt. Binnen het kantoor en, belangrijker nog, bij de klant. Leren op de juiste manier vragen te stellen om zo op een hoger abstractieniveau te komen met de klant, waardoor we onze diensten in een breder spectrum kunnen presenteren. De klant zelf aan het denken zetten over de juridische consequenties van de ondernemingstrategie, de bedrijfsvoering en de risico’s. Dat gaat best ver.”

“De investering zit hem dus eigenlijk vooral in de mensen. Daarnaast is het uiteraard van belang dat systemen en processen op het gebied van CRM, HR, Finance & Control en Kennismangement in gelijke pas meegroeien. Ook daar zijn we volop mee bezig. We zijn gewoon een heel goed kantoor, en we doen er alles aan om dat te blijven.”

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Maatschap poll legt generatieconflict genadeloos bloot
Volgende artikel
Recensie Zo Zuidas: overwerk & achterklap in de Amsterdamse kantoorjungle

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Column – Je werktijd is waardeloos

  • Advocaten overspoeld met vragen na nieuw EU-VS handelsakkoord

Recente berichten

  • Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden
  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh
  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×