• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Onder de loep: acquisitie

13 september 2012 door Advocatie Redactie

Elk advocaten- of notariskantoor, groot en klein, moet eraan geloven: acquisitie. Om voldoende werk te hebben en te houden moeten advocaten en notarissen aan potentiële klanten laten merken dat ze er zijn. Dit ondernemerschap wordt overigens op verschillende manieren bedreven en uitgelegd. Voor de een betekent het netwerken, netwerken, netwerken, voor de ander is het meer een kwestie van het onderhouden van al bestaande relaties. “Wij komen niet aan nieuwe cliënten door de hele maand feestjes en partijen te bezoeken.”

Door Sanne van Brunschot

Lange tijd paste ondernemerschap niet direct bij de juriodische beroepsgroepen. Het werk van de advocaat en notaris bestond uit het beantwoorden van vragen van de cliënt, en die vragen kwamen haast als vanzelf. In de loop der jaren is dat echter sterk veranderd, zegt Erik Geerling, notaris en managing partner bij NautaDutilh. “In de economische crisis is de juridische markt at best gelijk gebleven. De concurrentie van andere grote kantoren is groot. Ondernemerschap is belangrijker dan een aantal jaren geleden; je ziet een verzakelijking optreden.”

De crisis heeft daar volgens hoofd marketing & communicatie Roel Laumans van Nysingh advocaten-notarissen helemaal niets mee te maken. “Wij, advocatenkantoren, worden allemaal steeds slimmer en professioneler. Dat moet ook, dat doen normale bedrijven ook. We komen van wat verder wat betreft acquisitie, maar cliënten vragen ook van ons dat we constant werken aan de kwaliteit van onze contacten. Dat heeft niks met de crisis te maken, het is een normaal businessproces.”

Goed luisteren

Hoe het ook zij, het adagium ‘de klant is koning’ dringt steeds meer door tot het advocatuurlijke landschap. “Advies alleen is niet meer voldoende”, zegt Geerling. “Het opbouwen van een plezierige relatie is onderdeel van het werk. Als advocaat moet je gericht werken, problemen zakelijk oplossen, snel en besluitvaardig optreden. Daarmee win je punten. Cliënten zien je als hun trusted advisor.”

Het intensiveren van de relatie met de cliënt en het verbeteren van de dienstverlening zijn volgens Geerling dan ook de belangrijkste manieren om cliënten aan te trekken of te behouden. Voor cliënten waar Nauta al mee werkt is er intensief accountmanagement. “De top 25-cliënten verdienen extra aandacht, met bijvoorbeeld ook een keer per jaar een gesprek op bestuursniveau. Daarmee laten we zien dat de samenwerking een kwestie van partnership is.”

Volgens managing partner Martijn Snoep van De Brauw Blackstone Westbroek is het kernwoord als het om acquisitie gaat: “Vooral heel goed luisteren naar wat cliënten willen en daar de dienstverlening op aanpassen.” Ook hij merkt dat de verwachtingen van cliënten hoger zijn geworden en dat kantoren door concurrentie op de markt worden gedwongen beter te luisteren naar wat de cliënt wil. Voor De Brauw gaat dat volgens Snoep extra op, omdat het kantoor overwegend langdurige relaties heeft met grote cliënten. “Met sommige al meer dan honderd jaar. Acquisitie is bij ons daarom meer gericht op het onderhoud van de relatie dan op het jagen op nieuwe cliënten.”

Feestjes en partijen

Op de vraag of netwerken voor De Brauw wel een belangrijke manier is om potentiële cliënten aan kantoor te binden, is Snoep helder: “Wij komen niet aan nieuwe cliënten door de hele maand feestjes en partijen te bezoeken.” Netwerken doen ze bij De Brauw voornamelijk binnen de groep van bestaande cliënten. “We zorgen dat zij ons kennen en opnieuw weten te vinden.”

Toch is dat ‘jagen’ een veelgebruikte manier om acquisitie te plegen. “Door actief te zijn in lokale netwerken doen advocaten nieuwe contacten op en daarmee ook nieuwe contracten en dossiers”, zegt Laumans van Nysingh. Volgens hem is netwerken zelfs de belangrijkste manier van acquireren. Bij de Rotary, de Lions, maar ook op sportclubs en tijdens vrijdagmiddagborrels kunnen zakenpartners elkaar ontmoeten. Ook Geerling van NautaDutilh ziet het belang in van het ‘rondlopen’ in netwerken, met name vanuit sectorperspectief. “Je moet een track record opbouwen, zodat ze je weten te vinden. Op congressen ben je bijvoorbeeld aanwezig met het oog op het vergroten van de zichtbaarheid van kantoor, zowel op persoonlijk als op inhoudelijk vlak. We willen uitgenodigd worden om te pitchen.”

Head of Corporate Derk Lemstra van Stibbe zegt dat zijn kantoor ook zelf ‘social events’ organiseert. Wel proberen ze dat altijd te koppelen aan inhoudelijk thema’s. “De cliënt moet al naar zoveel events. Ze moeten er wel iets aan hebben.”

Expert

Netwerken is leuk, maar de beste acquisitie pleeg je door je zaken goed te doen, benadrukt Lemstra. “Dat is het belangrijkste. Cliënten zijn professionele afnemers van juridische diensten. Zij zoeken gewoon de beste man of vrouw of het beste team bij een bepaalde zaak. Zij vragen aan collega’s wie zij daarvoor hebben ingeschakeld. Daarom benadrukken wij de specialistische onderwerpen waar we de expert in zijn.”

Ook bij het organiseren van seminars brengt Stibbe duidelijk over het voetlicht waar de specialismen liggen. De nieuwsbrieven die het kantoor stuurt zijn bovendien met zorg en aandacht samengesteld. Lemstra: “Ze zijn toegankelijk, to the point en gaan over relevante onderwerpen.”

Nieuwsbrieven worden door vrijwel elk groot advocatenkantoor verstuurd. Nysingh zoekt daarmee volgens Laumans echter altijd de interactie met de lezer. Hetzelfde geldt voor de white papers, die te downloaden zijn op de website van het kantoor. “Als mensen een white paper downloaden, laten ze hun naam en telefoonnummer achter. Vervolgens bellen we hen met de vraag wat ze ervan vonden en of we wellicht nog meer voor hem of haar kunnen betekenen.”

Live vanuit de studio

Het allernieuwste waar Nysingh mee bezig is, zijn de online seminars, die vanuit een studio in Zwolle worden uitgezonden. Daarmee slaat het kantoor twee vliegen in een klap. Klanten hebben behoefte aan juridische informatie, maar hebben niet altijd tijd om op locatie naar een presentatie te komen. “Op deze manier kunnen ze er vanachter hun bureau naar kijken en het weer uitzetten wanneer zij willen. Voor ons is het een mogelijkheid om aan nieuwe contacten te komen.” Laumans benadrukt nog maar eens dat de interactie met de doelgroep essentieel is. “Het zijn allemaal manieren om contact te zoeken en te houden. Want de relatie met grote cliënten is vrij continu, maar veel kleine en middelgrote bedrijven zie je maar een keer per jaar. Op deze manier proberen we ook die contacten warm te houden.”

Ook NautaDutilh heeft, om zich bij potentiële opdrachtgevers nog meer in de kijker te spelen, een vernieuwing doorgevoerd. “We hebben er heel duidelijk voor gekozen zichtbaar in de markt aanwezig te zijn. Daarom hebben we gespecialiseerde sectorteams ingericht, die niet zijn terug te voeren op één rechtsgebied,” zegt managing partner Geerling. “Dat is onder andere een manier om aan de bal te komen en uitgenodigd te worden om te pitchen.”

Wat Nysingh een tijdje terug bovendien heeft gedaan is een project met het zogenaamde ‘koud bellen’: het uit het niets bellen van potentiële klanten en hopen dat zij inzien dat het advocatenkantoor iets voor ze kan betekenen. Niet partners of medewerkers zelf, maar professionals van een extern bureau pleegden de telefoontjes. Laumans: “Dat zijn niet zomaar een paar studenten. Het zijn mensen die zelf ook ondernemer zijn, die heel goed kunnen bellen en praten, en die weten wanneer hun expertise ophoudt.” Het project loopt echter niet constant door. “Het is succesvol, maar je moet het wel heel gericht doen. Op dit moment hebben we geen projecten lopen, maar dat gaan we wel weer doen. Nu zijn we veel meer bezig online van alles te ontwikkelen.”

Verantwoordelijkheid van iedereen

Over het algemeen zijn het toch de advocaten zelf die aan acquisitie of relatiemanagement moeten doen. Martijn Snoep van De Brauw: “Het onderhouden van relaties is de verantwoordelijkheid van de partners, maar zij krijgen ondersteuning van de cliënt relationship manager en zijn team. Die houdt toezicht op de implementatie en zorgt ervoor dat we met regelmaat gesprekken hebben met onze cliënten.” Hij constateert dat het relatiemanagement bij De Brauw nu veel centraler is geregeld dan voorheen en dat er structuur in is aangebracht. “Vroeger was het een beetje hapsnap. Nu is het minder de verantwoordelijkheid van de individuele compagnons, en meer van het hele cliënt team.”

Ook worden medewerkers van De Brauw er nu veel meer bij betrokken. “Dat zijn de partners van de toekomst, dus we willen dat ze al vroeg begrijpen dat ze in de dienstverlening zitten. We leren ze dat ze goed moeten luisteren wat cliënten willen en dat ze daar hun dienstverlening aan moeten aanpassen.” Snoep wil daarover verder graag kwijt dat zowel partners als medewerkers het heel leuk vinden. “Leuker dan ze ooit hadden gedacht. In de advocatuur heeft acquisitie een negatieve connotatie, maar bij het onderhouden van relaties is dat helemaal niet het geval.”

Bij Stibbe ligt de verantwoordelijkheid nadrukkelijk bij iedereen. Lemstra: “Dat stimuleren we ook. Regelmatig organiseren we events waarbij we de junioren nadrukkelijk betrekken.”

Ook bij Nauta moeten alle advocaten aan acquisitie doen. Geerling: “De fee-earners en partners zijn primair verantwoordelijk, want daar zit toch de kennis en kunde, zij kennen de business. De afdeling marketing ondersteunt hen daar bij op een proactieve en intelligente manier. Wel zie je dat de een het gemakkelijker doet dan de ander, en in verschillende mate. Maar iedereen heeft wel op een bepaald vlak een klik met acquisitie.”

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
VoskampLawyers strijkt neer in Maleisië
Volgende artikel
Dader vernielde ruiten advocatenkantoor meldt zich

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×