• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

#SvdA2014: ‘Advocatenkantoren moeten op zoek naar hun DNA-streng’

26 februari 2014 door Advocatie Redactie

Vlak voordat op vrijdag 21 maart de Stand van de Advocatuur en het Notariaat 2014 wordt onthuld, trapt keynote speaker Mark van Eck de bijeenkomst in Amsterdam af met zijn visie op de positionering van advocatenkantoren anno 2014. Zijn motto: bedrijven, en dus ook advocatenkantoren, zijn succesvoller als ze werken vanuit dát wat ze uniek maakt: hun identiteit en overtuiging. Ofwel: hun merk.

Door Joris Rietbroek

Van Eck is ondernemer sinds 2001, het jaar dat hij Business Openers mede oprichtte. Eerder was hij werkzaam als marketeer voor een bureau dat grote merken als Pampers en Ariël tot de clientèle mocht rekenen. Daarnaast schreef hij in de afgelopen jaren de boeken ‘Internal branding in de praktijk’ en ‘Businessplan op 1 A4’.

Een ontmoeting met een HR-manager deed aan het begin van vorig decennium zijn professionele belangstelling verschuiven van de positionering van producten en merknamen naar die van mensen. Met Business Operators helpen Van Eck en zijn team bedrijven op een alternatieve wijze te positioneren in de markt. “En dat doe je niet met mooie praatjes, maar door je daadwerkelijk te onderscheiden,” onderstreept Van Eck. Gebruik de merknaam daarom als kompas om de organisatie sterker te maken, zo luidt zijn motto.

De grote kracht
Een filosofie die hij al eerder geregeld met de advocatuur deelde. Zo schakelde Stibbe Business Openers in voor een grondige analyse van de eigen identiteit, met het doel het onderscheidend vermogen ten aanzien van andere grote kantoren te ontdekken. “Zo’n onderzoek stellen we op aan de hand van diverse vragen,” schetst Van Eck. “Hoe herken je advocaten van Stibbe? Wat is hun grote kracht? Wat drijft hen? Wat bindt hen binnen de kantoorcultuur? Vervolgens is het zaak die antwoorden scherp te verwoorden naar buiten toe. “Kun je zo’n gemeenschappelijke boodschap scherp onder woorden brengen, tot in het businessplan op een A4’tje aan toe, dan ga je naar een sterkere organisatie toe.”

De organisatiebrede cultivering van een dergelijke boodschap dan wel uitstraling voltrekt zich uiteraard niet van de ene op de andere dag. Er kunnen jaren overheen gaan. Toch is Van Eck vastbesloten om in zijn toespraak voor de bekendmaking van de Stand de aanwezige advocaten enkele beginselen voor de zoektocht naar de eigen onzichtbare rode draad die de kantoorgenoten verbindt. “Dat ze de zaal verlaten met enkele eerste concrete ideeën in het hoofd. Om twee voorbeelden te noemen: kijk naar jezelf, niet naar de concurrent. Positioneer jezelf op basis van je eigen karakter.”

Eredivisie
De advocatuur is eigenlijk nog niet zo goed in het zich onderscheiden van de rest, vindt Van Eck. “Veel buitenstaanders zullen zeggen dat die grote kantoren allemaal hetzelfde zijn. Laat ik een vergelijking maken met de eredivisie voetbal: het leeuwendeel van de doelgroep van de grote kantoren weet nog net hoe de grote clubs heten, maar kunnen niet de verschillen tussen Ajax en Feyenoord benoemen.”

Toch hebben veruit de meeste grote kantoren wel degelijk een – weliswaar overeenkomstig –verbindend gevoel in zich, denkt Van Eck. “Er heerst vaak een groot gevoel van trots binnen advocatenkantoren dat de medewerkers verbindt. ‘Ja, ik werk bij De Brauw of NautaDutilh.’ Die trots die iedereen bindt kan het begin zijn van die zoektocht naar de eigen, verbindende DNA-streng.”

De presentatie van de Stand van de Advocatuur en het Notariaat is gratis voor genodigden. Er is dit jaar ook een beperkt aantal betaalde plaatsen beschikbaar. De kosten bedragen 295 euro. De bijeenkomst zal plaatsvinden in het WTC Amsterdam. De aanvang is 16.00 uur.

Genodigden (de uitnodiging is inmiddels toegestuurd) kunnen zich hier aanmelden

Niet-genodigden kunnen zich hier aanmelden. Let op: het aantal plaatsen (a 295 euro per stuk) is beperkt!

Logo Berenschot

 

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Ex-advocaat Senders vervolgd voor faillissementsfraude
Volgende artikel
Advocaat drie maanden geschorst wegens schimmige transactie met boot

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×