
Rechtenstudenten komen nog te weinig in aanraking met de sociale advocatuur. Universiteiten en instellingen werken daarom aan initiatieven om de toegang tot het recht nadrukkelijker in het curriculum te verankeren. Hoogleraren pleiten voor meer structurele aandacht, zodat toekomstige juristen ook maatschappelijk betrokken beroepsmogelijkheden ontdekken.
De sociale advocatuur is voor veel rechtenstudenten nog een onbekende wereld. Het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Raad voor Rechtsbijstand, de Nederlandse orde van advocaten en de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland werken daarom samen om de zichtbaarheid van dit vakgebied in het onderwijs te vergroten. Diverse initiatieven zijn de afgelopen tijd gelanceerd, zoals de Extended Master sociale advocatuur aan Tilburg University, een bijzondere leerstoel Toegang tot het recht aan de Universiteit van Amsterdam en het opnemen van gastcolleges door sociaal advocaten in verschillende curricula.
Universiteiten pakken eigen rol op
Tijdens de bijeenkomst Toegang tot het recht begint aan de rechtenfaculteiten, georganiseerd door de UvA, benadrukte Reinout Wibier, hoogleraar privaatrecht in Tilburg, dat onderwijs over sociale advocatuur tot de kerntaken van rechtenfaculteiten behoort. Volgens hem speelt de sociale advocatuur een onmisbare rol in de rechtsstaat, juist omdat zij toegankelijkheid tot juridische hulp voor iedereen waarborgt.
Liesbeth Hulst, bijzonder hoogleraar aan de UvA, ziet in onderzoek bevestigd dat studenten nauwelijks kennismaken met sociale advocatuur. Binnen haar vak Recht en praktijk, dat in januari start, krijgen studenten meer inzicht in recht en samenleving, het burgerperspectief en de rol van sociale advocaten. Ook wordt gekeken hoe stages en colleges schaalbaar kunnen worden ingericht, zodat studenten eerder met dit werkveld in aanraking komen.
Breder perspectief voor studenten
Aan de Erasmus School of Law wordt binnen het Honours College de sociale advocatuur inmiddels structureel onderwezen. Directeur Femke Noomen stelt dat studenten daar ervaren dat het vakgebied niet alleen maatschappelijk relevant is, maar ook inspirerend door de bevlogenheid van sociaal advocaten. Gastdocent Pejman Bahreman benadrukt dat onderwijs over sociale advocatuur bijdraagt aan kritischere en maatschappelijk betrokken juristen.
Volgens de betrokken hoogleraren is het noodzakelijk dat universiteiten bewuster kiezen voor een evenwichtiger curriculum, waarin naast commerciële ook maatschappelijke beroepspraktijken aan bod komen. Zo kan een nieuw generatie juristen worden opgeleid die het belang van toegang tot het recht centraal stelt – en daarmee de legitimiteit en maatschappelijke relevantie van de rechtenfaculteit versterkt.