• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKI Signing
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Peugeot e-208: reïncarnatie

20 oktober 2020 door Ewoud Hallebeek

Peugeot e208 side

De elektrificatie van het autoaanbod neemt hand over hand toe. Alle fabrikanten zetten vol in op ‘stroom’ en na eerst de bovenkant van de markt te hebben bediend, richten zij nu hun pijlen op de gewone man (m/v). Advocatie reed met de volledig elektrische Peugeot e-208.

De eerste generatie 208* zag het licht in 2011, in een tijd dat Peugeot hevig worstelde met haar designtaal. Jaar na jaar werd de wereld geconfronteerd met pijnlijk lijnenspel en vergezochte details, maar sinds de introductie van de huidige 508 is sprake van nieuw elan en presenteert ‘Parijs’ het ene na het andere oogstrelende ontwerp. Met als voorlopig hoogtepunt het volledig elektrische studiemodel e-Legend (die natuurlijk gewoon in productie had moeten gaan), waarmee Peugeot een niet te missen EV-visitekaartje afgaf.

Een genaaldhakte Française

En ook de vorig jaar geïntroduceerde 208 maakte meteen haar entree als mooiste meisje van de klas. Geen enkele concurrent in het compacte B-segment (denk Renault Clio, VW Polo en Opel Corsa) weet de gevoelige snaar zo treffend te raken. Toegegeven, de grille is misschien wat al te Audi, maar voor de rest is iedere lijn recht in de roos. Sportief, brutaal, zelfbewust. Als een genaaldhakte Française in een opwaaiend zomerjurkje op de Boulevard Haussmann in Parijs. Helaas gaat onder dat spannende uiterlijk een stuk minder enerverende techniek schuil. Drie 1.2 driecilinder benzinemotoren (75-130 pk) en een 100 pk-sterke 1.5 viercilinder diesel; meer fossiele brandstofsmaken zijn er niet. Afhankelijk van de gekozen motorisering krijgt u dan een achttraps automaat, of een handgeschakelde vijf- of zesbak. Keurig en veilig marktconform, laten we het daar maar op houden.

Voor de volledig elektrische e-208 geldt dat echter niet. Als spirituele opvolger van de 106 Électrique, die tussen 1995 en 2003 hoofdzakelijk bij Franse overheidsinstanties onderdak vond, presenteert hij zich als behoorlijk out of the box. Niet qua pure prestaties, want van 136 pk (260 Nm) kun je nu eenmaal geen wonderen verwachten. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u en in 8,1 seconden wordt de 100 aangetikt. Daarmee is hij weliswaar de rapste 208 uit het assortiment en verslaat hij op de sprint zelfs de inmiddels onder liefhebbers heilig verklaarde 205 1.9 GTI, maar feit is dat je heden ten dage met dergelijke cijfers geen indruk meer maakt aan de toog.

Driefase-laadsysteem

Nee, het belangrijkste is zijn actieradius. Waar veel van zijn hippe concurrenten (Honda E, Mini Electric) nauwelijks bruikbaar zijn buiten de bebouwde kom, heeft de e-208, dankzij zijn 50 kWh-accupakket, een theoretisch (WLTP-)bereik van 340 km. In de dagelijkse praktijk komt dat neer op zo’n 300 km, waarmee je alle rijdende modestatements de mond snoert. Dit is wél een echte auto. Alle in ons land geleverde e-208’s hebben een driefase-laadsysteem, waarmee de accu aan een snellader binnen 30 minuten weer voor 80% vol is. Aan een publieke laadpaal duurt het 5-7 uur om volledig opgeladen te zijn, en aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact 16 uur.

De e-208 is leverbaar in drie uitvoeringen, die allemaal zijn voorzien van dezelfde techniek, inclusief automatische versnellingsbak. Als instapper fungeert de Active, gevolgd door de luxere Allure. De GT dient als sportief topmodel. Hoewel de Active keurig in zijn spullen zit (digitaal dashboard, 7-inch touchscreen, climate control, TomTom navigatie, USB-aansluitingen, keyless start), zal uw interesse vooral uitgaan naar de Allure en GT. U wilt immers het grotere (10-inch) centrale aanraakscherm, draadloos telefoon opladen, DAB+ radio, een achteruitrijcamera en lichtmetalen wielen, om maar eens wat te noemen. De GT voegt daar nog adaptieve cruise control, stoelverwarming, full-LED koplampen, privacy glass en uitgebreidere rij- en veiligheidsassistenten aan toe.

Uitgerust met de i-cockpit

Wij reden de GT, gestoken in het bloedmooie Bleu Vertigo (wat ons betreft, ondanks de meerprijs van € 780, de enige juiste kleur) en voorzien van het optionele (€ 500) glazen panoramadak met ‘black diamond’ omlijsting (€ 300). Een zeer geslaagde combinatie, precies zoals wij hem zelf zouden bestellen. De grille-accenten in carrosseriekleur hadden voor ons niet gehoeven, maar storen ook niet. De sexy wielkastverbreders in hoogglans zwart bieden daarvoor genoeg tegenwicht.

Zoals alle hedendaagse Peugeots is ook de e-208 uitgerust met de zogeheten i-cockpit: een piepklein stuurtje, waar je overheen (in plaats van doorheen) moet kijken om zicht te hebben op de daarachter verscholen meters. Wij zijn er geen fan van. Het stuurtje is fijn genoeg, daar ligt het niet aan, maar je moet hem onnatuurlijk laag zetten om alle informatie op het dashboard tot je te kunnen nemen. Net als in de 508 kozen wij ervoor om het stuur op een prettige hoogte vast te zetten, daarbij – noodgedwongen – voor lief nemend dat we de onderste helft van de klokkenwinkel niet konden zien. Daar wen je uiteindelijk (een beetje) aan, maar het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Toch is volgens Peugeot het merendeel van de klanten razend enthousiast over de i-cockpit. Noem ons cynisch, maar wij wagen dat ernstig te betwijfelen.

Mooie materialen en onberispelijke afwerking

Het interieur is fraai, met mooie materialen en een onberispelijke afwerking. Het heldere touchscreen werkt vlekkeloos, de menustructuur is intuïtief en overzichtelijk, de sfeerverlichting doet niet onder voor auto’s uit het hogere segment en de pianotoetsen op de middenconsole vormen een speels detail. Op de ergonomie valt echter het nodige af te dingen. De symbolen op de (kleine) knoppen zijn nauwelijks leesbaar en sommige bedieningselementen zijn ronduit onhandig geplaatst. Zo zit de knop voor de rij-modi Eco, Normaal en Sport onder (!) de middenarmsteun. Onbegrijpelijk.

De stoelen zijn stevig en zitten fijn, zij het met wat weinig steun voor de bovenbenen, terwijl de rechterkuit net iets te vaak fysiek contact maakt met de middenconsole. Kleinigheden, net wat u zegt, maar op de lange duur begint het toch te storen. Gelukkig zult u nooit veel langer dan twee uur achtereen aan het roer zitten, simpelweg omdat het dan tijd wordt voor een oplaadsessie. Van claustrofobie zal niemand last krijgen, want zowel voor- als achterin is ruim voldoende been-, hoofd- en opbergruimte beschikbaar. De kofferbak houdt echter niet over: met 265 liter behoort die tot de kleinere in zijn klasse.

Geen pauperig uitlaatgebrul

En dan het rijden. De e-208 start altijd in de Normaal-modus, die zorgt voor een zeer geleidelijke vermogensafgifte. Geen schop in je rug, zoals we zo vaak zien bij EV’s, geen spinnende wielen, maar een constante soepele kracht, zonder sportieve aspiraties. Dat verhoogt het comfort en – niet onbelangrijk – zorgt voor een maximaal bereik. Maar zet de elektronica in Sport (er gaat dan een klein schokje door de auto, als een huivering voor aanstaand genot) en het geheel komt tot leven. Ineens ben je onderweg met een rasecht gifkikkertje, waarmee het heerlijk gooien en smijten is en die je met zijn speelsheid uitnodigt er continu een schepje bovenop te doen. Dankzij de in de vloer weggestopte accu’s werk je met een ultralaag zwaartepunt en de directe – zij het niet heel erg informatieve – besturing tovert een niet-aflatende grijns op het gezicht. Het ideale gezelschap op een kronkelige binnenweg of een uitdagend dijkje, te meer omdat provocerend en pauperig uitlaatgebrul volledig ontbreekt. Wat ons betreft is de 205 GTI eindelijk gereïncarneerd.

De Peugeot e-208 is verkrijgbaar vanaf € 33.900, inclusief zes jaar gratis onderhoud. Het door ons gereden topmodel vertoonde onder aan de streep een bedrag van € 40.750. Een hoop geld. Weet in ieder geval dat de Fransman in de Opel Corsa-e een zustermodel heeft, voorzien van dezelfde techniek, maar wel zo’n 3 mille goedkoper. Ook dikke prima. Maar met een minder aansprekend uiterlijk. Net zoals die beste vriendin van dat mooiste meisje van de klas.

* Als u geen chocola kunt maken van de door Peugeot gehanteerde typeaanduidingen, dan bent u niet de enige. Toch zit er logica in. Het gaat altijd om een drie- of viercijferige combinatie, met in het midden ‘0’ of ‘00’. De enkele nul betreft de klassieke, ‘normale’ sedans en hatchbacks, de dubbele nul is gereserveerd voor SUV’s en MPV’s. Het eerste cijfer verwijst naar de classificering binnen het modellengamma: hoe groter het getal, hoe hoger de auto in de Peugeot-hiërarchie staat. Het laatste cijfer, ten slotte, is een simpel doorrekenen bij het verschijnen van een opvolger van een bepaald model. De razendpopulaire 205 verscheen in 1983 en werd in 1998 opgevolgd door de 206. En via tussenpaus 207 (2006-2012) zijn we nu dus aanbeland bij de 208. Die over enkele jaren zal worden afgelost door de 209. Daarna loopt het hele verhaal in het honderd (2010 past niet in het keurslijf), maar wie dan leeft, wie dan zorgt.

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Lees meer

Column – Je werktijd is waardeloos

Lees meer

Column – The big bang: GPT-5

Lees meer

Column – Kop dicht en doorwerken

Lees meer

Kan legal tech een existentiële crisis krijgen? Over AI, alignment en iets te initiatiefrijke assistenten

Lees meer

Opinie: Nee, advocatenkantoren voeren cliëntdata niet aan ChatGPT

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column Zo Zuidas: Wat we niet gaan missen in het nieuwe normaal
Volgende artikel
Column: De minister voor instrumentaliteit

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur
  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×