• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Volkswagen ID.3: elektrisch voor het volk

26 januari 2021 door Ewoud Hallebeek

Volkswagen ID.3

Het is niet anders: ‘autonieuws’ betekent vandaag de dag ‘elektrisch autonieuws’, nu fabrikanten ogenschijnlijk alleen nog maar EV’s op de markt brengen. En dus sluiten we ons aan bij rockchick Anouk, die in 2018 haar nieuwe album de welluidende titel ‘Wen d’r maar aan’ meegaf. Maak kennis met de Volkswagen ID.3.

De ID.3 moet elektrisch rijden ook voor de kleine luyden beschikbaar maken. Dat is op zichzelf geen uniek streven (Tesla zei hetzelfde bij de introductie van de Model 3), maar Volkswagen heeft nu eenmaal een ongeëvenaard track record als het gaat om mobiliteit voor de gewone man (m/v), waardoor deze belofte in dit geval net iets meer zeggingskracht heeft.

Het eerste briljante idee was natuurlijk de Kever, die naoorlogse arbeiders eindelijk betaalbaar overdekt gemotoriseerd vervoer bood. De tweede lumineuze ingeving was de Golf, waarmee hele generaties sinds de jaren ’70 opgroeiden en die evolueerde tot de absolute leaselieveling van accountmanagers en overige leden van het lagere echelon. En dan zijn we nu in de 21e eeuw, is ‘elektrisch’ zo langzamerhand de norm en is het tijd voor een derde automobiele doorbraak. Hoe noem je dat idee dan?

Enfin, de ID.3 dus. Overigens, ‘ID’ is het label waaronder Volkswagens haar 100% elektrische modellen op de markt brengt, vergelijkbaar met e-Tron (Audi), iV (Skoda) en EQ (Mercedes). Dat het de Duitsers menens is, blijkt wel uit het feit dat de ID.3 als eerste gebruik maakt van het hagelnieuwe flexibele elektrische MEB-platform, waarop in de toekomst zevenentwintig EV’s van vier verschillende merken zullen worden gebaseerd. Daarmee is het de eerste elektrische Volkswagen waarbij men kon uitgaan van een maagdelijk wit tekenvel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de e-Up en e-Golf, die feitelijk Frankenstein-achtige doekjes voor het bloeden waren.

Even groot als een Golf

Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar de ID.3 is even groot als een Golf. Dat hij zich forser op het netvlies presenteert, komt deels doordat hij 7 cm hoger is, maar vooral door zijn enorme wielbasis (2.770 mm; vergelijkbaar met een Passat en 145 mm méér dan een Golf) en zijn op de uiterste hoeken geplaatste wielen. Dat levert veel binnenruimte op, ofschoon u er geen balzaal-afmetingen bij moet voorstellen.

Het design is typisch Volkswagen: recht door zee en wars van exotica, maar (juist) daardoor lang houdbaar en appellerend aan de behoudende smaak van Jan Publiek. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg – die nieuwerwetse techniek is al  vooruitstrevend genoeg. Of zoals VW de auto zelf aanprijst: ‘Gewoon een Volkswagen, maar nu elektrisch.’ In Wolfsburg kennen ze hun pappenheimers.

De ID.3 is vooralsnog uitsluitend leverbaar met een 204 pk sterke elektromotor (310 Nm, 0-100 km/u in 7,3 sec, topsnelheid 160 km/u ) met 58 kWh accupakket. Aandrijving op de achterwielen is de enig beschikbare smaak; vierwielaandrijving is er niet en komt er niet. Denk trouwens niet dat VW hiermee inzet op maximaal rijplezier, met romige driftpartijen en meer van dat soort leut. Daarvan is geenszins sprake; de elektronica houdt de zaak stevig onder controle en onderstuur voert opzichtig de boventoon.

De theoretische (WLTP-) actieradius bedraagt 424 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 350 km, met uitschieters naar boven en naar beneden, afhankelijk van de omstandigheden (stadsritten of snelweg, buitentemperatuur, wielgrootte, zomer- of winterbanden, mee- of tegenwind – het is een complexe materie). Volkswagen is zo verstandig geweest om de ID.3 te voorzien van een driefasen-omvormer, waardoor opladen aangenaam snel gaat: aan een snellader is de lithium-ion accu in 25 minuten voor 80% vol, volledig opladen aan een publieke laadpaal neemt een kleine zes uur in beslag. Keurig.

Bezuinigingen op het interieur

‘Voor het volk’ betekent eerst en vooral de kosten laag houden. En omdat de techniek nu eenmaal het duurst is, bezuinigde Volkswagen op andere vlakken. Op het interieur, bijvoorbeeld, dat weliswaar netjes is vormgegeven (het stuurwiel en het centrale aanraakscherm komen rechtstreeks uit de Golf), maar ook uit veel, heel veel plastic bestaat. De stoelbekleding, die is opgetrokken uit gerecycelde petflessen, ziet er prima uit, maar voelt goedkoop aan, terwijl op de geluidsisolatie ook het nodige is bespaard: het afrolgeluid van de banden dringt prominent door in het interieur en de deuren vallen met een blikkerig klapje in het slot.

Verzonken deurgrepen waren te duur, evenals buitenissigheden als digitale buitenspiegels. Dat is helemaal niet erg, die relatief lage prijs moet immers érgens vandaan komen, maar de ‘premium’ indruk die andere VW-modellen steevast weten te wekken, ontbreekt bij de ID.3 volledig.

Overigens, over interieur gesproken: Volkswagen moet daarvoor haast wel met een schuin oog naar de BMW i3 hebben gekeken. Bovenop de stuurkolom vinden we een klein beeldscherm, ter vervanging van de traditionele klokkenwinkel, met aan de rechterkant een (tamelijk onhandige) draaiknop voor de bediening van de versnellingsbak. In het midden van het dashboard prijkt een groot aanraakscherm, waarop alle functies worden bediend. Het infotainmentsysteem is fraai vormgegeven, met mooie en heldere graphics, maar werkt traag en kent een weinig intuïtieve menustructuur. Software-updates gaan ‘over the air’, zodat u daarvoor niet naar de dealer hoeft.

De stoelen zitten tamelijk hard en bieden weinig zijdelingse steun, en ook het onderstel verdient het predicaat ‘stevig’. Op de snelweg merk je daar echter niets van en laat de ID.3 zich van zijn comfortabele kant zien, mits je de adaptieve cruise control zijn soms overijverige karakter kunt vergeven. Dat de auto is uitgerust met de meest moderne veiligheidssystemen en rij-assistenten, spreekt voor zich. De standaarduitrusting is dik in orde, want adaptieve cruise control, parkeersensoren voor en achter, Lane Assist, navigatie, draadloos telefoon opladen, regensensor, automatische airco en verwarmde voorstoelen zijn in alle gevallen standaard. Vreemd genoeg ontbreken USB-aansluitingen, althans, wij hebben ze – ook na lang zoeken – niet kunnen vinden.

Rechttoe rechtaan vervoer

Al met al heb je het dan over een hele gewone vijfdeurs, vijfzits hatchback, die nergens in uitblinkt, nergens de bakens verzet, geen nieuwe maatstaven zet, maar ook nergens echt grote steken laat vallen. Rechttoe rechtaan vervoer, dat doet wat van hem verlangd wordt, zonder zijn bestuurder te inspireren, enthousiasmeren of uit te dagen. Inderdaad, net zoals de Kever en de Golf.

De VW ID.3 is verkrijgbaar vanaf 37.890 euro. De door ons gereden 1st Plus – met 19-inch lichtmetalen wielen (in plaats van 18-inch staal met wieldoppen), led-koplampen, keyless entry en een achteruitrijcamera – kost 44.040 euro. Topmodel is de bomvolle 1st Max, die voor het lieve sommetje van 49.490 euro in de prijslijst staat. Voor dat geld zijn de Tesla Model 3 en de verwachte instap-Polestar 2 ook binnen bereik en dan zouden wij het wel weten.

Maar in de loop van dit jaar wordt het ID.3-gamma uitgebreid met een 150 pk-uitvoering en twee nieuwe accupakketten: eentje van 45 kWh (met een WLTP-bereik van 330 km) en eentje van 77 kWh (542 km). Wat de absolute ID.3-instapper (150 pk, 45 kWh) zal gaan kosten, is nu nog niet bekend, maar dat hij in enorme aantallen de (klimaatneutrale) fabriek gaat verlaten, is eerder een vaststaand gegeven, dan een gewaagde voorspelling. Volkswagen weet immers als geen ander wat de massa wil.

Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

Lees meer

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Lees meer

Column – Je werktijd is waardeloos

Lees meer

Column – The big bang: GPT-5

Lees meer

Column – Kop dicht en doorwerken

Lees meer

Kan legal tech een existentiële crisis krijgen? Over AI, alignment en iets te initiatiefrijke assistenten

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Column: Tijd voor een herbezinning op de taak van de bestuursrechter
Volgende artikel
The detail ís the devil voor advocaten

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×