• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Feedback door advocaten: niet tegen stagiairs bulderen, maar ze stimuleren

16 november 2020 door Erik Jan Bolsius

Boze feedback

Advocaten die vanaf maart 2021 patroon willen zijn voor nieuwe advocaat-stagiairs, moeten voor die tijd hun patroonscursus hebben gedaan. Het geven van feedback is daarin een belangrijke vaardigheid. Een aantal tips. Spoiler: NIET BULDEREN!

Het lijkt een cliché, maar de bulderende patroon is echt nog niet uitgestorven. Letterlijk iemand de huid volschelden, of een pleitnota van een stagiair rood kleuren met commentaar, zonder te motiveren, het gebeurt nog te vaak in de advocatuur. Het is niet alleen ontzettend ouderwets, maar ook erg weinig effectief.

Marloes ter Huurne is jurist en psycholoog. Ze coacht en traint advocaten in de beroepsopleiding, en ontwikkelde ook een patroonscursus, waarin het geven van goede feedback een belangrijk element is. Ter Huurne beschrijft de reactie bij een stagiair die een bulderend betoog naar het hoofd krijgt: “Je schrikt, je reptielenbrein neemt het over en denkt ‘er is gevaar’. De ratio schakelt uit en dat is het deel van de hersenen waarmee je leert. Alle energie gaat ernaar uit om de emotie op te vangen. De inhoud komt niet aan.”

Ter Huurne is niet van de zachte handschoentjes, geeft ze aan, het mag er soms best even hard aan toegaan. “Nederlanders zijn het botste volk ter wereld. De uit de VS overgewaaide sandwichmethode, waarin je harde feedback verpakt tussen twee complimenten, is voor ons vaak gekunsteld. Dan is dat eerste compliment een stilte voor de storm, dat werkt niet.” Wat Ter Huurne betreft is het belangrijk dat de patroon van zichzelf weet hoe hij of zij overkomt.

Leergesprekken

Een jaarlijks functioneringsgesprek is zeker niet voldoende bij het begeleiden van jonge advocaten. Ter Huurne adviseert om vaste momenten af te spreken voor het evalueren van het werk. Leergesprekken noemt ze het, liefst maandelijks bij een kop koffie of een lunch. “En bij beginnende advocaten geldt dat je ook serieus moet evalueren na het afronden van een taak.”

Hoe? Door vragen te stellen waarmee de stagiair aan zelfreflectie gaat doen. “Veel patroons zijn geneigd degenen die voor hen werken op impliciete wijze van feedback te voorzien. Als het goed gaat, blijft er werk komen en worden verantwoordelijkheden uitgebreid, als het niet goed gaat droogt het werk geleidelijk op en krijg je steeds minder ruimte om zelfstandig te werken, en je dus te ontwikkelen.”

Tips voor geven van feedback

Een van de meest gemaakte fouten is dat feedback op de persoon wordt gegeven, in plaats van op de taak. Ter Huurne: “We zijn geneigd anderen feedback te geven over hoe ze op ons over komen: je bent scherp, je bent ongeduldig, je bent leergierig, je bent ijverig, terwijl dat nauwelijks iets toevoegt aan het leerproces.” In een informatief artikel over feedback gaat auteur Tica Peeman hier uitgebreid op in. De belangrijkste tips voor het geven van feedback:

  • Feedback moet gericht zijn op een taak of de uitoefening van een taak (dus niet gericht op de persoon;
  • Het moet zo gegeven worden dat het niet bedreigend is voor het ego;
  • Goede feedback bevat informatie hoe de ontvanger zijn functioneren kan verbeteren; 
  • In de feedback zit maximale informatie over hoe je je prestaties kunt verbeteren en minimale informatie over hoe anderen het doen.

Ter Huurne benadrukt dat het helpt om je vooral te richten op de sterke punten, als je wilt dat iemand zich optimaal ontwikkelt. “Mensen groeien meer vanuit een focus op waar ze goed in zijn, dan vanuit aandacht op wat ze niet kunnen. Je wilt met feedback vooral ook het geloof in eigen kunnen vergroten.”

Als het goed gaat, is de advocatuur een fantastisch vak om je te ontwikkelen, vindt Ter Huurne. “Mensen die niet gezien worden, haken af. Je wordt er onzeker van, denkt dat je het vak niet leuk vindt. Maar als we beginnende advocaten goed begeleiden en stimuleren, zullen ze zien dat dit vak zo veelzijdig is. Je kunt veel leren, want je moet je zowel technisch-analytisch ontwikkelen, als sociaal vaardig, uit de voeten kunnen met de kantoordynamiek, de actualiteit bijhouden, contact onderhouden met klanten, je profileren.”

Of de patroon dat allemaal leert begeleiden in de verplichte zes uur patroonscursus, is de vraag, maar Ter Huurne ziet het positief in. “Coachen kun je leren. Probeer vooral niet alles op te leggen vanuit jouw visie, want dan weet je nooit of het aankomt. Haak aan bij iemands ervaringen, vraag door. Ja, het is een cliché, maar zo kom je te weten hoe iemand zelf denkt dat het gaat. Het mooist is het als je stagiair zelf feedback komt vragen. Dan begeleid je vanuit een logisch haakje en is er optimaal kans om te leren.”

5 redenen voor optimisme op de M&A-markt

Lees meer

Twee nieuwe kantoren in november: New Paradigm en Rubicon

Lees meer

Wendela Raas benoemd tot CEO van Dentons Europa

Lees meer

Deloitte rolt intern ontwikkelde AI-tool verder uit in Europa en Midden-Oosten

Lees meer

Edward de Bock beëindigt carrière na 33 jaar Houthoff

Lees meer

Twintig jaar bestuurscultuur in advocatenland: ‘De leiding is sterk geprofessionaliseerd’

Lees meer

Filed Under: Business

Vorige artikel
Deloitte Legal lijft Engels kantoor met 86 advocaten in
Volgende artikel
Fusie in Enschede: Damsté en Dijks Leijssen smelten samen

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×