• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Goede dienstverleners hebben geen out of office reply

20 december 2021 door Erik Jan Bolsius

Out of Office Melding

Advocaten die een goed voornemen zoeken, veranderen een ingesleten gewoonte nog voor de Kerst: ze schaffen het gebruik van een out of office-melding af. En wel meteen.

Eens in de zoveel tijd verstuur ik namens een van mijn opdrachtgevers een nieuwsbrief. Ja, daar kun je ook wat van vinden, maar e-mailnieuwsbrieven werken echt nog prima. Na het verzenden ervan stroomt mijn mailbox vol. Niet met hartelijke bedankjes helaas, maar met onpersoonlijke out-of-office reply’s. Er zijn zelfs advocaten die hem elke avond aanzetten, als ze thuis een hapje gaan eten voordat ze nog wat vakliteratuur gaan lezen op de bank. Wie zit daarop te wachten?

Zo onpersoonlijk

Wat het bezwaar is tegen de out-of-office reply? Hetzelfde als tegen een mail die je ontvangt van een ‘noreply’-adres. Het is om gek van te worden, zo onpersoonlijk als zo’n automatisch bericht is. Niemand verwacht dat je direct persoonlijk reageert op elke mail. En de cliënt die wel een snelle reactie mag verwachten omdat er bloedspoed bij zijn zaak is, heeft als het goed is al lang je mobiele nummer. Wat bereik je met die afwezigheidsmelding? Dat ze je collega gaan bellen die er toch eigenlijk niks vanaf weet? Of je secretaresse die nogmaals bevestigt dat je er niet bent?

Ja, ik waarschuwde twee weken geleden op deze plek nog voor een burn-out, zo tegen het eind van het drukke jaar. Dus zou ik diezelfde drukke advocaten nu geen Kerstvakantie gunnen? Nee, absoluut niet, maar de out of office reply wekt de schijn dat je er altijd bent, ‘alleen nu heel even niet, maar snel weer wel’. En die vage belofte van er snel weer zijn, moet je dan ook voor iedere ontvanger van die out of office-boodschap inlossen. Met een automatisch bericht zeggen dat je er niet bent; wat lost dat op voor je cliënt?

Meer rust

Als goede dienstverlener heb je twee verschillende opties die beter zijn dan zo’n stomme out of office-reply:

1. Je gaat echt helemaal offline. laat je cliënten tijdig weten dat je er een week, of een maand desnoods, niet bent en draag je werk echt over aan een collega. Zorg dat die collega in je mailbox kan, of laat de mails automatisch doorsturen.

2. Je bent niet aan het werk, maar checkt je mail toch regelmatig: dan verander je helemaal niks aan je werkwijze en reageer je gewoon wat later op niet-urgente mails. De zaken die niet kunnen wachten, krijgen de aandacht die ze verdienen. Dat geeft soms meer rust dan ze overdragen.

Recht op onbereikbaarheid

Nog een argument tegen de out of office-meldingen: een van de voordelen van het hybride werken door de coronapandemie is nou net dat het onderscheid tussen werk en privé wat minder duidelijk is. Dus ben je wellicht overdag even aan het hardlopen, en reageer je ’s avonds alsnog.

Ja, ik weet dat er bedrijven (en wellicht advocatenkantoren) zijn die het recht op onbereikbaarheid opnemen in hun arbeidsvoorwaarden. Helemaal goed, maar wees dan ook echt onbereikbaar, en wek niet de schijn dat je er bijna bent, met die automatische mailtjes. Een goede dienstverlener overziet zelf echt wel wanneer hij nodig is. En dan sta je er. Als je een goede relatie hebt met je cliënt, dan weet je elkaar te vinden bij nood, maar stoor je elkaar ook niet als dat niet strikt noodzakelijk is.

Oh ja, ik ben in de eerste week van het nieuwe jaar op vakantie, op een Waddeneiland, in een huisje met razendsnelle glasvezelverbinding. Anders wilden mijn pubers niet mee. Als zij uitslapen, reageer ik op mails, tenzij ik uitwaai aan zee.

Nieuwe Uitdaging bij… Florent, Dentons, BUREN e.a.

Lees meer

Jaarverslag Dekenberaad: meer klachten en professioneler toezicht

Lees meer

‘Laat AI je stagiaire niet versuffen’

Lees meer

Brandeis verwelkomt strafrecht

Lees meer

Winactie: Zo ver van de Zuidas – het nieuwe boek van Christ’l Dullaert

Lees meer

Uitgelicht – Arbeidsrecht over datum

Lees meer

Filed Under: Business, Opinie en blogs

Vorige artikel
Arbeidsrecht: hoe de Europese Commissie platformwerkers beter wil beschermen
Volgende artikel
Prejudiciële beslissing Hoge Raad: de coronapandemie en huurkorting

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-Stagiair(e) Amsterdam

Vacature gevorderd advocaat-stagiair of een advocaat-medewerker Arbeidsrecht Amsterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… Florent, Dentons, BUREN e.a.

  • Uitgelicht – Arbeidsrecht over datum

  • Brandeis verwelkomt strafrecht

  • (Ex-)patroon & pupil: ‘Door te sparren voorkomen we tunnelvisies’

  • Strafrechtelijk onderzoek naar weduwe Frank Oranje nadert afronding

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×