• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De passie van Evert Jan Dennekamp: ultiem relaxen op een rallymotor

10 augustus 2021 door Patricia Jacob

Evert Dennekamp rallyrijden

In deze rubriek leest u wat advocaten in hun vrije tijd doen. Voor Evert Jan Dennekamp is het geluid van ronkende motoren de soundtrack van zijn leven. Rallyrijden op zijn motor is zijn passie. “Tijdens het rijden ben je zó met de rally bezig dat je verder nergens meer over nadenkt. Dat ontspant.”

Evert Jan Dennekamp is opgegroeid in Staphorst. Je had daar paardenmensen en motormensen. Resoluut: “Ik was een motormens.” En dat is hij nog steeds. Inmiddels heeft hij dertig motoren in zijn bezit gehad, waarvan circa vijftien offroad-motoren. Op dit moment heeft hij twee motoren: een wegmotor (BMW R 1200 GS) en een rallymotor (BMW G 450 RR), waarmee hij rally’s rijdt.

Zijn liefde voor ronkende motoren gaat decennia terug. Al vanaf zijn tiende vroeg hij om klusjes bij lokale motorzaken. Hij kon onder meer aan de slag bij Gebben Motors, de garage van André Gebben, een klinkende naam in de motorcrossscene; Gebben werd maar liefst negentien keer Nederlands kampioen.

Het werk dat Dennekamp in zijn jeugd deed, verschilde nogal. Maar de hoofdtaak was toch wel het poetsen van de spaken. Terwijl hij dat deed, fantaseerde hij over zijn toekomst. “Mijn vader had me ooit meegenomen naar de motorcross in IJhorst. Ik zag hoe een jongen van zestien volwassenen inmaakte. Dat leek me wel wat. Mijn hele jeugd was ik van plan ooit wereldkampioen motorcross te worden.”

Auto Technische School

Hoewel hij vanaf zijn vijftiende op een 125 cc-motor crossbanen onveilig maakte, is het nooit zover gekomen. Naar eigen zeggen vanwege gebrek aan talent. Maar zijn motorhobby heeft wél op een andere manier zijn cv beïnvloed. “Na de middelbare school ben ik de Auto Technische School in Apeldoorn gaan doen,” zegt Dennekamp. “Ik wilde meer weten van motoren. Ik had en heb niets met auto’s, maar er zit wél een motortje in. Deze opleiding kwam het dichtst bij wat ik wilde.”

Diverse technische banen volgden, totdat hij besloot om ‘meer met zijn hersens te doen’ en rechten te gaan studeren. Sinds zijn afstuderen werkt hij als letselschadeadvocaat. In zijn praktijk komt zijn technische achtergrond goed van pas. “Bij een bedrijfsongeval met een vorkheftruck kan ik me beter voorstellen hoe het er op de werkvloer aan toegaat,” legt hij uit. “Ook bij het beoordelen van een ongevallen- of toedrachtanalyse helpt auto-technisch inzicht aanzienlijk om de rapportages te begrijpen.”

Fabuleus uitzicht

In mei van dit jaar gaf Dennekamp zijn rallymotor nog de sporen tijdens de Hellas Rally in Griekenland. Elk jaar probeert hij minstens één rally te rijden. Om zich daarop voor te bereiden, werkt hij zich vier maanden in het zweet. “Op de mountainbike, thuis op de roeimachine. Rallyrijden dwingt me fit te zijn.” Daarnaast is het voor hem de manier om ultiem te relaxen. Dat dit zo is, ontdekte hij toen hij in 2007 zijn eerste rally reed. Hij legde toen een parcours af door de hoogvlakte boven Valencia, de Sierra de Javalambre.“Er groeit weinig, maar de omgeving is schitterend. Met 110 kilometer per uur daar doorheen razen. Zó mooi. Ik geniet dan echt van de natuur.”

Dennekamp, lachend: “Ja, dát kan ook als je hard rijdt. Mijn eerste begeleider in de advocatuur, Ton van der Gronde, zei ooit: ‘De slak weet meer van de weg dan het rendier.’ Dat is zonder meer waar. Maar het is ook zo dat het rendier meer ziet. De slak zal misschien nooit zien wat er achter die bocht kilometers verderop zit.” Als rallyrijder moet je opletten waar je rijdt, waardoor je veel met de weg bezig bent. “Je ervaart de natuur op een andere manier,” beaamt hij. “Maar je ziet er best veel van. Achter iedere hoek kun je opeens weer een fabuleus uitzicht hebben.”

Concentratiespel

Bij zijn eerste rally moest hij ‘martelen en knoeien’ om zijn evenwicht te houden op de vaak onherbergzame rotspaden. Inmiddels gaat het stukken soepeler. Het draait bij hem al lang niet meer om het winnen. Dennekamp wil gewoon goed de route doen, ‘zodat je niet achteraan zit te tuffen’. Volgens hem is een rally een concentratiespel. “Je moet rijden en navigeren tegelijk. Soms is het puzzelen om de goede weg te vinden. Een week lang ben je alleen maar bezig met die volgende bocht, dat keitje op de weg. Elke avond moet je je motor klaarmaken voor de volgende, lange dag. Je bent zó met de rally bezig dat je verder nergens meer over nadenkt. Dat ontspant.”

Voor zijn eerste rally regelde hij met wat mannen een busje om in Spanje te komen. “We improviseerden maar wat.” Tegenwoordig boekt hij gewoon een reis bij gespecialiseerde reisbureaus als Memo-Tours, die onder meer het transport van zijn motor verzorgen. De rallywereld is in de loop der jaren professioneler geworden. “In de jaren zeventig, toen ik met motorrijden begon, bestond rallyrijden nog niet. Wél had je Paris-Dakar, maar dat kon je geen rally noemen, eerder een avonturenrit. Zo van: zie maar dat je van Parijs naar Dakar komt, succes! De deelnemers konden niet per se goed rijden. Ze deden het gewoon. Tegenwoordig is alles veel strakker georganiseerd.”

Verliefd op Albanië

De Dakar-rally vindt nu plaats in Saoedi-Arabië. Op een lange dag rijden deelnemers 900 kilometer, bij Dennekamps rally’s is dat 400 kilometer. Voor de volgende rally gaat hij waarschijnlijk weer naar Albanië. “Toen ik er in 2012 voor het eerst was, reed ik door de omgeving van Theth. Overweldigende natuur! Je vindt er landschappen die je ook in Frankrijk tegenkomt, maar dan altijd met die prachtige bergen erachter. Die bergen zijn onherbergzaam; snelwegen ontbreken. De rally was een grote happening. Het haalde zelfs de nationale tv. Schoolkinderen hadden er vrij voor gekregen. Als we een dorp inkwamen, stonden ze te zwaaien. In de drie keer dat ik er ben geweest, ben ik verliefd op Albanië geworden.”

Uit liefde voor dit land, is hij zich in de cultuur en geschiedenis van dit land gaan verdiepen. “Alle omringende landen zijn er ooit binnengevallen. Na elke inval moesten de Albanezen hun land opnieuw veroveren. Albanezen zijn best wel op zichzelf, maar erg vriendelijk.” Zoals de mensen die hij ooit ontmoette na een ongeval in 2012. Dennekamp had een gekneusde rib, zijn motor lag in de vallei. Op een berg zat hij te wachten op het rescue-team. Opeens zag hij een vader met zijn twee zoons, alle drie op een ezel. Schoenen met gaten aan hun voeten. “Ze stonden daar heel kalm met het mooiste landschap van het land achter zich. In zo’n omgeving een beetje rondrijden op je ezel. Wat een verschil met de manier waarop wij in Nederland leven! In Albanië is zonder meer armoe, maar je ziet er ook een rijkdom die wij kwijt zijn.”

Evert Jan Dennekamp is partner bij Dennekamp Advocaten in Utrecht. Zijn kantoor bestaat sinds 1995. Als letselschadeadvocaat werkt hij exclusief voor slachtoffers van ongevallen. Hij is tevens actief als eindredacteur van het LSA-Letselschademagazine.

.

(Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

Lees meer

De passie van Nienke de Bruijn: detoxen met ‘spinning on steroids meets meditation’

Lees meer

(Ex-)patroon & pupil: ‘Door te sparren voorkomen we tunnelvisies’

Lees meer

High heels thuis, ambities mee: Legal Women vieren diversiteit op de snelweg

Lees meer

Marivonne van Kralingen over haar eerste pleidooi: ‘Op verzoek van de rechter stapten we met z’n allen in de auto’

Lees meer

De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Lees meer

Filed Under: Human Interest

Vorige artikel
Melitza Willems over haar eerste pleidooi: 'Er was voor mij geen andere optie dan slagen'
Volgende artikel
Charlotte Rijken over haar eerste pleidooi: 'Ik dacht dat het onbeschofte gedrag van de advocaat gebruikelijk was'

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×