• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: de BMW 750 Li, businessclass

10 april 2017 door Advocatie Redactie

Iedereen weet dat BMW’s echte rijdersauto’s zijn, met de bestuurder als centraal punt. Uitzondering vormt de 750 Li, die zich voornamelijk richt op de man (m/v) achterin en zich daarmee nadrukkelijk presenteert als directieauto. Advocatie onderzocht of die opzet geslaagd is.

Door Ewoud Hallebeek

Maakt u zich vooral geen zorgen dat de 750 rijdt als een modale middenklasser, maar een M4-concurrent is het natuurlijk niet. Daar verandert die heerlijke smeuïge, fantastisch stille 4.4 liter biturbo V8 met 450 pk en 650 Nm (0-100 km/u in 4,5 seconden, topsnelheid 250 km/u), niks aan. Ruimhartige toepassing van koolstofvezel en aluminium zorgde voor een gewichtsbesparing (ten opzichte van de vorige generatie) van een kleine 130 kg, maar dat neemt niet weg dat de 750 Li xDrive een tamelijk serieuze 1.990 kilo in de schaal legt. En dat voel je, om nog maar te zwijgen over de lengte van 5,2 meter.

Desondanks is het bepaald geen straf om achter het stuur te zitten. Het onderstel is nagenoeg perfect en dankzij de standaard luchtvering en vierwielaandrijving kun je de auto met zeer hoge snelheden rondsmijten. Zet de elektronische systemen in de stand Adaptive Mode, en het karakter van de auto voegt zich naar uw rijstijl, waarbij vering en demping – aan de hand van het navigatiesysteem – worden voorbereid op de dingen die komen gaan. Dankzij nightvision en laserverlichting, met een bereik van 600 meter (twee keer zo ver als LED-koplampen), kunt u er ook in het donker een dynamische rijstijl op nahouden. De enige restrictie is uw gehechtheid aan uw rijbewijs. De 750 zet dusdanig makkelijk grote stappen, dat 200 km/u welhaast wandeltempo lijkt. U bent gewaarschuwd.

Het infotainmentsysteem is spraakgestuurd en grotendeels met handgebaren te bedienen, zodat u met een draaibeweging van uw wijsvinger het volume van de radio wijzigt, of met een veeggebaar door het menu swypt zonder het beeldscherm aan te hoeven raken.

Kent u het verschijnsel dat u in een parkeergarage een vrij plekje vindt, maar dat die te smal is om vervolgens nog het portier te kunnen openen? Dankzij BMW’s Remote Controlled Parking hoeft u die parkeerplek niet meer aan u voorbij te laten gaan. U stapt simpelweg uit, geeft op uw sleutel het commando en uw 7-serie parkeert zichzelf in of uit. Cooler wordt het niet.

Allemaal prachtig, maar de nadruk ligt dus, zoals gezegd, op comfort. En dan met name voor de man of vrouw op de achterbank. Wij reden de 750 Li, die een 14 centimeter langere wielbasis heeft dan de gewone ‘7’. Die extra lengte komt volledig ten goede aan de beenruimte achterin, die waarlijk enorm is. Kruis op het orderformulier de optie High Executive Lounge aan (€ 11.995) en u zult nooit meer zelf achter het stuur willen zitten. De achterbank maakt dan plaats voor twee separate fauteuils. Elektrisch verstelbaar, verwarmd, gekoeld en met massagefunctie. De rechtervoorstoel buigt met een druk op de knop voorover, waarbij uit de rugleuning een voetenbankje verrijst.

Door middel van de uitneembare 7-inch tablet bedient u de infotainment- en comfortfuncties, terwijl u televisie kijkt op een van de twee beeldschermen voor u. Het dubbele glazen panoramadak heeft 15.000 (vijftienDUIZEND!) lichtelementen en de B-stijlen zijn voorzien van discrete sfeerverlichting. De blinderingsschermen voor de zijramen en de achterruit bedient u elektrisch. Het eenvoudige voetvolk hoeft immers niet te zien dat u zichzelf vanuit de geïntegreerde koelkast een hartversterking inschenkt. De  elektrisch uitklapbare tafeltjes zijn in dat verband een detail, evenals het sublieme 1.400 Watt Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound geluidssysteem. Die laatste vergt een extra investering van € 4.750, maar mag in deze ambiance simpelweg niet ontbreken.

Gedurende de vier dagen dat wij de BMW 750 Li xDrive de onze mochten noemen, zijn wij diep onder de indruk geraakt van deze übersedan. Als high-executive kunt u zich geen voornamer transport wensen.

Dat daar een bijpassend prijskaartje aan hangt, mag geen verbazing wekken. De 750 Li kent een vanafprijs van € 137.500 (er is al een 7-serie vanaf € 98.900), maar onze testauto was voorzien van letterlijk alle denkbare opties, wat het bedrag onder de streep op een kloeke € 212.210 bracht. En dan te bedenken dat er ook nog een M760 Li bestaat. Die kost weliswaar minimaal € 248.700, maar dan heeft u wel een V12 met 610 pk en 800 Nm onder de rechtervoet. Met een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden is het daarmee heel geinig jagen op Ferrari’s 488 GTB.

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Advocaat van ex-leider No Surrender ook verdacht van witwassen
Volgende artikel
Sterkste stijging van tarieven van advocaten sinds 2008

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×