• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Mercedes E-klasse Cabriolet, verantwoorde luxe

29 juli 2014 door Advocatie Redactie

Een mens moet zichzelf af en toe eens durven te verwennen. En omdat ‘open rijden’ zonder twijfel tot de grotere genoegens des levens behoort, is de aanschaf van een cabriolet alleszins verdedigbaar. Helaas is daarbij de scheidslijn tussen ‘levensgenieter’ en ‘poseur’ flinterdun, hetgeen de keuze er niet eenvoudiger op maakt.

Door Ewoud Hallebeek

Laten we er geen doekjes om winden: er zijn maar weinig dingen waar het zó makkelijk fout kan gaan als bij de aanschaf van een cabriolet. Voor je het weet zit je als succesvol ondernemer in een Mazda MX-5, terwijl die – en dat wist u eigenlijk best – uitsluitend bedoeld is voor pensionado’s met elektrische unisex-fietsen.  Of u vindt uzelf terug in een durf-toch-eens-groot-te-denken open Amerikaan, waarvan het gros der omstanders blijkt  te denken dat u die bekostigd heeft dankzij de succesvolle exploitatie van een aantal leden van het beter gelukte deel van de mensheid.

Een klassieker dan maar? Daarmee loop je nauwelijks de hiervoor genoemde gevaren, maar is – in kwalitatief opzicht – over het algemeen een verre van betrouwbare investering. Bovendien horen bij ‘jezelf verwennen’ ook de geneugten van modern comfort en hedendaagse techniek. En daarover gesproken: inklapbare stalen daken dient u te allen tijde te vermijden – een echte cabriolet heeft een stoffen kap. Mensen in een CabrioCoupé zijn van het type ‘wel willen, maar niet durven’. Met die humorloze compromiszoekers wenst u niet geassocieerd te worden.

Waarmee we maar willen zeggen dat het allemaal nogal nauw luistert, qua cabrio. Toch doet ook hier de aloude dichtregel ‘Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest’ opgeld, want uiteindelijk is het ook weer niet zó ingewikkeld. U bent inmiddels het niveau van my first cabrio wel ontstegen, zodat open Golfjes en Mini’s afvallen. Leuk voor uw dochter, voor uzelf mag het wel iets volwassener en iets meer premium. Zonder daarbij te vervallen in exoten uit Zuffenhausen of Maranello, want het moet allemaal wel een beetje leuk blijven.

En praktisch, opdat een weekje Milaan niet bij voorbaat tot de onmogelijkheden behoort vanwege het gebrek aan bagageruimte. Met dat in het achterhoofd belandt u haast als vanzelf bij ‘de grote drie’ uit Duitsland. Die elkaar haarscherp in de gaten houden, zodat de keuze uiteindelijk om het even is. Kwestie van smaak. Waarbij wij het ons prima kunnen voorstellen dat u uw oog laat vallen op de vorig jaar ingrijpend gefacelifte Mercedes E-klasse Cabriolet.

Majestieus voortsuizen
Cabrio IIMaak overigens niet de vergissing te denken dat deze cabriolet de resultante is van een simpele onthoofding van de vierdeurs sedan. De E-cabriolet staat op het onderstel van de C-klasse, die een 11 cm kortere wielbasis heeft. De E-cabrio is dan ook een kleine 20 cm korter dan de E-sedan en dat verklaart meteen waarom het – in tegenstelling tot wat ‘Das Haus’ zelf beweert – geen vierzitter is. Op zijn best is het een 2+2, maar eigenlijk is ook die typering nog teveel eer.

Wat verder natuurlijk niets afdoet aan het Grote Genieten dat deze Duitser biedt. Wij reden met de E400 (biturbo V6, 333 pk) en daarmee is het waarlijk majestueus voortsuizen.

En dan te bedenken dat er ook nog een E500 is (4.7 V8, 408 pk), ofschoon die wellicht een beetje zijn doel voorbij schiet. De lol van open rijden zit hem immers juist in het in alle rust en luxe genieten van het royale uitzicht en de zon op het schedeldak. Kanongebulder en opzichtig vertoon van spierkracht leidt in dat opzicht eerder af dan dat het iets toevoegt aan het genoegen. Welbeschouwd volstaan de 184 pk van de instap-E200 ruimschoots, maar dat is een viercilinder en gevoelsmatig toch een beetje ondermaats.

Ons advies: de 252 pk-sterke E300. Dan heeft u meteen ook die heerlijke zeventraps automaat te pakken. En omdat het uiteindelijk allemaal om verwennen gaat, vinkt u op de optielijst ook het comfortpakket (€ 1.271) aan, bestaande uit de ‘Airscarf’ en de ‘Aircap’. De eerste zorgt ervoor dat, met een druk op de knop, warme lucht uit de hoofdsteun op uw schouders wordt geblazen. De tweede is een snelheidsafhankelijke spoiler bovenop de voorruit, die ervoor zorgt dat de luchtstroom zoveel mogelijk over de hoofden van de inzittenden wordt geleid. Een windscherm achter de hoofdsteunen dient als spreekwoordelijke kers op de taart.

De stilste
Cabrio IIINatuurlijk is de gevoerde stoffen kap (naar keuze in zwart, donkerblauw, donkerbruin of rood) elektrisch bediend. Volgens Mercedes-Benz is de E zelfs de stilste cabriolet aller tijden. Dat is nogal een bewering, maar feit is dat met gesloten dak er niets aan herinnert met een open auto onderweg te zijn. Het comfort is onder alle omstandigheden subliem en het afwerkingsniveau is boven iedere twijfel verheven.

De besturing is nauwkeurig en lekker ‘vlezig’, maar ook tamelijk afstandelijk. De E-cabrio betrekt je niet of nauwelijks bij wat zich onder de wielen afspeelt. In feite laat je je in deze auto rijden. Daarom: vergeet het optionele AMG-sportpakket en neem, met de drie mille die u daarmee bespaart, een weekje uw intrek in het Bulgari hotel in Milaan. Aan de bagageruimte zal het niet liggen.

De E-klasse Cabriolet is verkrijgbaar vanaf € 52.500. Dieselen kan vanaf € 56.300.

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Verdachte van aanslag op voormalig advocaat Senders blijft in cel
Volgende artikel
Jaarverslag BFT: notariaat scherper op eigen financiën

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×