• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Bemoeienis general counsel met PR kan heilzaam zijn

24 november 2011 door Advocatie Redactie

Naast de vele rollen die een general counsel al vervult, wordt soms ook nog van hem of haar verlangd dat hij optreedt als crisismanager op het gebied van public relations. Een bedrijfs- of reputatiecrisis zit immers in een klein hoekje. Een juridische blik op mogelijk risicovolle openbare berichtgeving is geen overbodige luxe.

Met een goed uitgedachte PR-strategie kan een bedrijf zo’n crisis aan, weet het hoe te communiceren met de stakeholders en blijft de schade beperkt. In een tijd dat de media een bedrijfscrisis binnen no time verspreid hebben, is een van de mensen die een PR-strategie tot een succes kunnen maken de general counsel. Dat betoogt vice-president en general counsel van Toyota Motor Sales Christopher Reynolds, die in een artikel op de website van Corporate Secretary aan het woord komt. “Het laten zien dat je toegevoegde waarde hebt voor andere onderdelen van het bedrijf is een van de essentiële rollen van een goede juridische afdeling.”

Reynolds benadrukt het belang van het onderhouden van een goede relatie van de GC met de PR-afdeling. Bedrijfsjuristen kunnen PR-medewerkers behulpzaam zijn bij het maken van mediaberichten die het risico voor het bedrijf voorkomen of op zijn minst verkleinen, zeker wanneer je te maken hebt met producten die in hoge mate zijn gereguleerd. Een goede PR-strateeg betrekt zelf ook het liefst een jurist bij berichtgeving die een risico kan vormen, zoals het tegenspreken van de algemene missie van het bedrijf.

Reynolds zegt dat de GC actief betrokken zou moeten zijn bij het formuleren van een PR-plan, zonder daarbij te veel in het vaarwater van de PR-afdeling te komen. “Het probleem is dat de vaardigheden van juristen gericht zijn op juridische doeleinden en niet altijd te vertalen zijn naar het domein van public relations. Er zijn mensen met de unieke bekwaamheid om met oude en nieuwe media om te gaan en die heten PR-professionals.”

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Jurist in Bedrijf: Martijn Bosboom, Moly Mines, Australië
Volgende artikel
Jurist in Bedrijf: Jackie Breedveld, Kardan NV

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… EntzingerScheltinga Arbeidsrechtadvocaten, Wille Donker en Florent

  • Wie zit er straks aan de knoppen? AI als ruggengraat: deel II

  • Britse advocaat geschrapt na werken en declareren voor drie werkgevers tegelijk

  • Vlaamse advocaat voor rechter na het met zijn BMW inrijden op een terras

  • De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×