• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De adoptie van legal tech gaat de advocatuur gewoon bypassen

28 september 2020 door Arnoud Engelfriet

Rechts inhalen

Jaja, het coronavirus zou de grote transformatie in legal tech-land met zich meebrengen. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik het idee dat dat toch wat tegenvalt. Wat ik ondertussen wél merk, is dat er steeds meer vraag en aandacht voor legal tech-oplossingen komen vanuit andere dienstverleners.

Ik heb dit al eerder geroepen, maar ik zie nu meer bevestiging: door legal tech kunnen andere beroepsgroepen meer van het juridische erbij gaan doen, want dat versterkt hún eigen dienstverlening.

Bij Artificial Lawyer las ik over de lancering van de ‘Legal Business Services’ groep van Deloitte, een van de Big Four-accountantskantoren. Dat gaf veel ach en wee in Amerika: als zo’n grote jongen met een bak geld juridische diensten gaat verrichten, dan is dat het einde van de advocatuur. Net zoals advocaten wel konden inpakken toen we rechtsbijstandsverzekeraars kregen. Niet dus. En de grap is dat Deloitte in de meeste staten helemaal geen juridisch advies mág geven in verband met het adviesmonopolie.

Het signaal is wel een mooie, want van een accountantskantoor zou je niet direct juridisch advieswerk zoals contracten verwachten. Maar het kan natuurlijk wel, en als je anno 2020 een nieuwe dienst in die niche opzet waarom zou je dat dan niet met legal tech doen? Dan ben je sneller, effectiever en met minder mensen klaar dan de traditionele dienstverleners.

Adviesmonopolie

In Nederland geldt geen adviesmonopolie voor advocaten, iedereen mag juridische diensten verlenen. Alleen procederen is gedeeltelijk een afgeschermde markt. Dus als je als boekhouder, accountant, coach of welk beroep dan ook juridische diensten erbij wilt aanbieden, dan kan dat. En met legal tech kan dat vaak ook nog goedkoop én op het niveau van een advocaat of jurist. Dat zijn immers gewoon de documenten of kennis die je erbij koopt.

En omdat je het goedkoop inkoopt, kun je het goedkoop wegzetten als je wilt. Ik zie daarbij vooral interesse in het (bijna) gratis weggeven van de dienst. Als lokkertje, als upsell, als complimentje, hoe je het maar wil noemen. Waar het om gaat, is dat je jouw klanten wat extra’s kunt bieden dat de concurrent niet heeft. Daar hoef je niet perse geld voor te vragen, dat geld verdien je met wat je core business is.

Een bijeffect van die strategie is dat de prijs van juridisch advies omlaag gaat. Dat noemen we commodificatie, een term die ik al vaker heb laten vallen bij juridische dienstverlening. Goedkoop, standaard en simpel. En laat dat nou precies zijn waar computers goed in zijn.

‘Maar wij zijn beter’

Natuurlijk zal iedere advocaat nu zeggen: maar wij zijn beter. Kwaliteit is wat de cliënt zoekt, en zo’n standaarddocument van een accountant is lang niet wat wij kunnen bieden. Daar zitten een paar opties in, leuk, maar wij maken het op maat.

En ja, dat klopt. In het algemeen is maatwerk natuurlijk altijd beter dan standaard, zelfs dan standaard-met-opties. Alleen de prijs is ook navenant, vergelijk een maatpak van de kleermaker met een kostuum van Suitsupply waar mouwen en taille ingenomen kunnen worden, en dat was het dan. Tot nu toe had je qua prijs niet zo heel veel opties, maar als je daar verandering in ziet komen dan zullen klanten best eens zeggen, het mag ook wel wat goedkoper.

Een geheimpje uit de marketing: kwaliteit is geen unique selling point, geen punt waarop je jezelf kunt presenteren als beter dan de concurrent. De reden daarvoor is simpel, je klant heeft over het algemeen geen idee hoe de kwaliteit van het werk vast te stellen, en gaat er dus vanuit dat iedereen wel ongeveer even goed zal zijn.

Een klant gaat dus op zoek naar andere dingen dan kwaliteit om het verschil te verklaren. Meestal is dat als eerste de prijs. En dat is waarom goedkope alternatieven altijd zo snel succes gaan boeken, zeker in het begin. Je moet dan als ‘duur’ alternatief zoeken naar een herpositionering waarbij het niet alleen gaat om kwaliteit, maar om iets anders waarmee je het verschil kunt blijven maken. En dat is lastig, omdat bij de meeste advocatenkantoren het eigenlijk alleen gáát om de kwaliteit. Dat gaat dus niet werken.

Een kantoor dat zichzelf opnieuw kan uitvinden, heeft dus de beste kans als hoogste hieruit te komen. Wellicht als superspecialist in een kleine niche? Als verbeteraar van die modelletjes? Als eigen, nóg betere modellenontwikkelaar? Ik weet het niet, dat is wellicht iets voor een volgende column. Maar blijf alsjeblieft niet zitten op de kwaliteit van je maatwerk, want dan ga je het niet redden.

Eerste advocatenkantoor zonder advocaten goedgekeurd

Lees meer

AI als ruggengraat van de advocatuur

Lees meer

Amerikaan laat AI-avatar voor hem pleiten in rechtszaak

Lees meer

Rechtbank Rotterdam doet proef met AI als schrijfhulp in strafvonnis

Lees meer

‘Ontwikkel AI aan de hand van grondrechten’

Lees meer

Webportaal geeft Belgische verdachten binnen tien minuten een advocaat

Lees meer

Filed Under: AI, tech & legal, Nieuws

Vorige artikel
Deze week: uitreiking laatste Gouden Zandlopers én online live event!
Volgende artikel
Advocaat-partner krijgt in hoger beroep celstraf wegens vervalsing documenten

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

Opleidingen & events

Verdieping Begrijpelijk Schrijven voor juristen

Basiscursus Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Training Generative AI en Prompt Engineering

Verdiepingscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Basiscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Meer Sdu Opleidingen

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Meer AI content

19 AI-basistermen voor juristen: Een handig woordenlijstje

Aan de slag met AI-geletterdheid – opleidingsaanbod

GenIA-L: de slimme AI-toepassing die jouw (advies)praktijk transformeert

AI OPLEIDINGEN

Ben je klaar om een stap te zetten in de wereld van AI? Wil jij de mogelijkheden van (generatieve-)AI optimaal en verantwoord benutten binnen jouw organisatie?

Lefebvre-Sdu heeft verschillende opleidingen die jou helpen om de kracht van AI in jouw werk te benutten. Na afloop ben je niet alleen in staat om de impact van AI op jouw organisatie te beoordelen, maar ben je ook volledig op de hoogte van het juridisch kader en kun je AI-toepassingen binnen de geldende regelgeving implementeren.

Bekijk het cursusaanbod

Alle opleidingen, of variaties hiervan, bieden we ook in-company aan.

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×