• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

In-house bij… Havenbedrijf Rotterdam

1 september 2010 door Advocatie Redactie

Havenbedrijf Rotterdam N.V. is met circa 1.200 medewerkers verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de grootste haven van Europa. Belangrijke taken zijn het ontwikkelen van haven gerelateerd onroerend goed en het uitgeven van grond in het omvangrijke havengebied. Daarnaast heeft het Havenbedrijf Rotterdam een publiekrechtelijke taak: het bedrijf is in zijn hoedanigheid van havenmeester verantwoordelijk voor de veilige en efficiënte afhandeling van de scheepvaart in de haven.

Tot 2004 was het Havenbedrijf een dienst van de gemeente Rotterdam en opereerde het onder de naam Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Op 1 januari 2004 werd het bedrijf verzelfstandigd en ondergebracht in een naamloze vennootschap, met belangrijke gevolgen voor de organisatie. Zo kwam er boven de directie een Raad van Commissarissen te staan en kwamen er aandeelhouders. De verzelfstandiging bood de mogelijkheid voor het Havenbedrijf Rotterdam om zelfstandig op de kapitaalmarkt te opereren en om de Staat in zijn kapitaal te laten participeren. Beide mogelijkheden werden benut in verband met de financiering van Maasvlakte 2 die op dit moment in aanbouw is.

Volgens Frans van Zoelen, hoofd van de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken, bracht de verzelfstandiging ook een zekere verzakelijking van de organisatie met zich mee – besluiten konden sneller worden genomen -, kreeg het bedrijf een sterker profiel, en werd het Havenbedrijf wendbaarder om met andere partijen samen te werken. Een uitvloeisel van dit laatste is onder andere de ‘export’ van kennis naar het buitenland; al enige jaren is het Havenbedrijf Rotterdam actief in binnen- en buitenland bij het opzetten en risicodragend exploiteren van zeehavens, bijvoorbeelden in de stad Sohar in Oman.

Van Zoelen benadrukt het bijzondere karakter van het Havenbedrijf Rotterdam: het bedrijf kan niet – als bijvoorbeeld een beeldschermenfabriek – naar een andere plaats op deze aardbol worden verplaatst. Deze verbondenheid met de directe omgeving noodzaakt tot het telkens weer vinden van een goede balans met die omgeving. Bestuurlijke gevoeligheid in combinatie met koopmansgeest zijn noodzakelijke eigenschappen om succesvol te kunnen opereren. Ook het hybride karakter van het bedrijf springt in het oog: enerzijds is het Havenbedrijf Rotterdam commercieel actief en anderzijds huisvest de organisatie de Divisie Havenmeester, een strikt publiekrechtelijke activiteit met daarbij behorende nautisch-maritieme publiekrechtelijke bevoegdheden.

De afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken

De overgang van gemeentelijke dienst naar naamloze vennootschap had ook belangrijke gevolgen voor de werkzaamheden van de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken. De organisatie werd vanaf de verzelfstandiging geregeerd door Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, waardoor het ondernemingrecht een belangrijke rol ging spelen. Ook arbeidsrechtelijk vond een grote verandering plaats: waren de werknemers aanvankelijk gemeenteambtenaren in dienst van de gemeente Rotterdam, na de privatisering werd hun arbeidsverhouding bepaald door het arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek.

Voor beide rechtsgebieden werden nieuwe juristen aangetrokken. Gevolg van de verzelfstandiging was ook dat voor publiekrechtelijke vraagstukken niet meer teruggevallen kon worden op de deskundigen bij de gemeente. Dus ook die expertise werd in huis gehaald.

Het team, de namen staan onder dit artikelDe afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken is organisatorisch een onderdeel van Corporate Affairs, een afdeling die valt onder het aandachtsgebied van president-directeur Hans Smits. Inhoudelijk wordt echter voor de gehele organisatie gewerkt, van hoog tot laag. De afdeling bestaat uit zeven juristen. Hoofd van de afdeling is zoals gezegd Frans van Zoelen en plaatsvervangend afdelingshoofd is Anna Tol. Frans van Zoelen houdt zich bezig met Europees-, mededingings- en ondernemingsrecht en met corporate fiscaliteiten en internationale regelgeving. Anna Tol heeft in haar pakket: bouw- en aanbestedingsrecht (werken), vastgoed en projectontwikkeling, gronduitgiftebepalingen (verhuur, erfpacht, opstalrechten) en fiscale aspecten bij gronduitgifte.

Wendy van Reedt Dortland en Bjorn Rot ontfermen zich over gronduitgiftebepalingen (verhuur, erfpacht, opstalrechten), vastgoed-, aanbestedingsrecht, algemene in- en verkoopvoorwaarden, bijzondere overeenkomsten en fiscale zaken bij gronduitgifte. Joep Vermeulen is gespecialiseerd in het publiekrecht en houdt zich bezig met omgevingsrecht (RO, milieu- en natuurbeschermingsrecht), algemeen publiekrecht, nautisch-maritieme regelgeving en algemene voorwaarden zee- en binnenhavengeld.

Nelleke van den Bos behandelt zaken met betrekking tot ondernemingsrecht inclusief de binnen- en buitenlandse deelnemingen, bancaire financieringen, governance (interne besluitvorming en de Nederlandse Corporate Governance Code), arbeidsrecht en privacy gerelateerde vraagstukken. Maud Eijgendaal tenslotte behandelt schades en schadeverhaal met betrekking tot haveninfrastructuur en verontreinigingen, aansprakelijkheidsrecht, incasso’s en faillissementen.

De afdeling wordt ondersteund door een paralegal en twee administratieve krachten. Buiten Juridische en Bestuurlijke Zaken werken op twee andere plaatsen gespecialiseerde juristen, te weten bij de afdeling Gronduitgifte op het gebied van onroerend goedrecht, en bij de Divisie Havenmeester in verband met nautisch-maritieme zaken. Zij hebben frequent vakinhoudelijk contact met hun vakbroeders van de juridische afdeling.

Vrijwel allemaal begonnen in de advocatuur

Vrijwel alle juristen zijn hun loopbaan begonnen in de advocatuur. Anna Tol geeft aan dat er op de afdeling weinig ruimte is om beginners op te leiden. De economy of scales laat dit simpelweg niet toe, reden waarom juristen worden aangetrokken die al over een zekere expertise beschikken. Uitzondering geldt voor het onroerend goed- en aanbestedingsrecht.

Juristen uit de advocatuur hebben vaak een goede opleiding genoten en kunnen daarom snel meedraaien op de afdeling. Maar, zegt zij, vakinhoudelijke kennis is niet het enige selectiecriterium. Ook overtuigingskracht en een zeker gezag zijn belangrijke eigenschappen. En de juristen zullen zich uiteraard gemakkelijk moeten kunnen bewegen in de complexe en veelzijdige organisatie die het Havenbedrijf Rotterdam is. Aan het bijhouden van kennis wordt veel aandacht besteed. Zo volgt elke jurist jaarlijks tenminste één post-academische opleiding. Ook een Grotius-opleiding is mogelijk. Op dit moment volgt een van de juristen de Grotius Onroerend Goed-opleiding.

Daarnaast wordt regelmatig kennis uitgewisseld met de huisadvocaten. Joep Vermeulen bijvoorbeeld loopt mee met het kennissysteem voor omgevingsrecht bij De Brauw Blackstone Westbroek.

Er is de afgelopen jaren door Juridische en Bestuurlijke Zaken veel aandacht besteed aan efficiency en risico-beheersing. Zo zijn er standaardcontracten ontworpen voor regelmatig terugkerende handelingen als gronduitgiftes, aanbestedingen, verschillende vormen van bouwcontracten, en inkoopcontracten. Hiermee kunnen de medewerkers in de organisatie goed uit de voeten. Juridische en Bestuurlijke Zaken hoeft dan niet meer voor alles te worden geraadpleegd. Ook met externe partijen wordt samengewerkt bij het opstellen van standaarddocumenten. Zo is bijvoorbeeld samen met de Luchthaven Schiphol en ProRail een aanbestedingsreglement ontworpen waarbij zich inmiddels meer partijen hebben aangesloten.

Preferred suppliers

Huisadvocaat is De Brauw Blackstone Westbroek. Voor ondernemingsrecht wordt gewerkt met Kees Groffen en voor mededingingsrecht met Erik Pijnacker Hordijk. Bommel van der Bend adviseert in aanbestedingszaken en Nicolien van den Biggelaar op het gebied van het omgevingsrecht. Litigation wordt behandeld door Koos de Blécourt.

Voor omgevingsrecht wordt ook wel gewerkt met het Rotterdamse nichekantoor Boot Haeser Walraven Advocaten. Voor nautisch-maritieme zaken laat men zich bijstaan door het Rotterdamse Van Traa Advocaten, dat is gespecialiseerd in internationaal handelsrecht, transportrecht en verzekeringsrecht. Hier wordt veelal gewerkt met Robert Pessers en Sander Dreesmann. Tenslotte worden arbeidsrechtelijke zaken behandeld door het Haagse kantoor Den Outer.

Litigation

Geprocedeerd wordt er weinig. Een grote zaak kreeg de afgelopen jaren echter landelijke bekendheid: de door voormalig president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam Willem Scholten onbevoegd afgegeven bankgaranties ten gunste van het RDM-concern van de controversiële zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen.

Het Havenbedrijf Rotterdam en zijn aandeelhouder de Gemeente Rotterdam trokken in deze zaak samen op tegen de betrokken banken. Het Havenbedrijf Rotterdam werd vertegenwoordigd door Koos de Blécourt, de Gemeente Rotterdam door Jeroen van den Brande van Loyens & Loeff. Omdat een deel van de procedure zich in Londen afspeelde, werden ook Londense advocaten ingeschakeld. Partijen werden hier vertegenwoordigd door Jonathan Leslie (solicitor) van het kantoor Travers Smith en door Mark Howard QC (barrister) van Brick Court Chambers.

Alhoewel niet ontkend kan worden dat de garantiezaken toentertijd insloegen als een bom, heeft het vervolg laten zien dat het Havenbedrijf Rotterdam zich met een grote mate van resultaatgerichtheid snel kon herpakken. De gepretendeerde claims werden bestreden, en een deel van de procedures is inmiddels tot een goed einde gebracht. Een deel loopt nog. Paradoxaal genoeg heeft deze ontwikkeling litigation wise geleid tot een professionaliseringsslag binnen de afdeling.

Internationale invloed

Van Zoelen wijst er op dat het commerciële handelen van zeehavens voor een groot deel wordt bepaald door het nationale, maar vooral ook door het Europese mededingingsrecht zoals vervat in het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Ook door internationale maritieme organisaties worden regels opgesteld die van grote invloed zijn op zeehavens, zoals door de International Maritime Organization (IMO) en de United Nations Commission on Trade Law (Uncitral). Het is volgens Van Zoelen dan ook zaak om daar dicht op te zitten en mee te praten om invloed uit te oefenen. En ‘noblesse oblige’: voor de grootste Europese haven geldt natuurlijk een zekere verantwoordelijkheid om als spreekbuis te fungeren voor de havengemeenschap als geheel.

Van Zoelen is in dat kader belast met het voorzitterschap van de juridische commissies van de Nationale Havenraad, de European Sea Ports Organisation (ESPO) en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Daarnaast participeert hij in diverse juridische commissies, waaronder die van de IMO. Belangrijke dossiers in internationaal verband zijn staatssteun, concessiebeleid, aanbestedingsrecht en maritieme veiligheid zoals vluchthavens en piraterij.

In deze internationale maritieme context kwam Rotterdam in september 2009 in de spotlight te staan. Door ondertekening in Rotterdam van het nieuwe VN-Verdrag voor het vervoer van goederen geheel of gedeeltelijk over zee, kon daaraan de naam Rotterdam Rules worden verbonden. Het verdrag moderniseert en uniformeert het maritieme en logistieke contractenrecht door rekening te houden met de logistieke keten (door-to-door-vervoer), containerisering en digitalisering van handelsdocumentatie. Verwacht wordt dat de Rotterdam Rules in de toekomst wereldwijd het maritieme vervoerscontractenrecht gaan beheersen.

Toekomst maritiem- en transportrecht

Tenslotte heeft Juridische en Bestuurlijke Zaken samen met Prof. mr Frank Smeele (Handels- en Maritiem Recht) van de Erasmus Universiteit Rotterdam aan de wieg gestaan van het Dutch Legal Network for Shipping and Transport (www.dlnst.nl). Dit netwerk dient een tweeledig doel. Frans van Zoelen: “Nu de ‘babyboomers’ langzamerhand met pensioen gaan, verdwijnt veel juridische expertise uit de sector. Het is niet vanzelfsprekend dat er voldoende aanwas van de universiteiten komt omdat studenten vaak voor ogenschijnlijk meer ‘sexy’ studierichtingen kiezen. DLNST vergroot door tal van activiteiten de belangstelling voor het maritiem- en transportrecht. Op de website is een compleet overzicht te vinden van alle relevante universitaire vakken.”

Het tweede doel is om de Nederlandse jurisdictie te promoten door te wijzen op de grote voordelen van Nederland om geschillen in maritieme en transportzaken te beslechten. Van Zoelen geeft aan dat er geen goede redenen zijn om hiervoor naar andere plaatsen zoals Londen uit te wijken: de Nederlandse rechtspraktijk is van hoog niveau en de rechtspraak is deskundig en evenwichtig, aldus de bedrijfsjurist.

Op de foto, van links naar rechts: Bjorn Rot, Nelleke van den Bos, Milton Ruperti (paralegal), Anna Tol, Anouk Veenstra (secretaresse), Maud Eijgendaal, Joep Vermeulen en Frans van Zoelen (Wendy van Reedt Dortland ontbreekt). Foto: Roy Borghouts Fotografie

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Dirkzwager ontwikkelt App voor Ipad en iPhone
Volgende artikel
Salaris Special 2010: Freshfields Bruckhaus Deringer aan kop

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×