
Het is voorbij met de vrijwillige naleving van de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). Vanaf juli 2025 is deze gedragscode wettelijk veranderd. Een goede zaak, zo vindt Donna van Klooster, letselschadeadvocaat bij Brandmr.
De GBL betekent dat verzekeraars zich moeten houden aan vaste termijnen bij de afhandeling van letselschadeclaims. Werken ze hier structureel niet aan mee, dan kan de Autoriteit Financiële Markten boetes opleggen tot een miljoen euro.
Het doel van de gedragscode is om slachtoffers van letselschade sneller duidelijkheid te geven. Van Klooster is dan ook blij met de verankering in de wet. “Slachtoffers van letselschade krijgen nu vaak te maken met lange wachttijden bij de behandeling van hun schadeclaim. De vrijwillige naleving van de gedragscode door verzekeraars blijkt onvoldoende. De GBL gaf al indicaties ten aanzien van de reactie termijnen, maar bij niet naleving van deze termijnen had het slachtoffer geen sanctiemiddelen. Dit zorgt voor vertraging en frustratie bij slachtoffers.”
Persoonlijk contact
Dankzij de wet komen letselschadeslachtoffers uit de anonimiteit. Niet alleen verplicht de nieuwe wet verzekeraars om zich aan vaste termijnen te houden voor de ontvangst en acceptatie van de claim, ook moeten moeten zij binnen zes weken reageren op berichten van het slachtoffer of diens belangenbehartiger. Verzekeraars moeten bovendien jaarlijks persoonlijk contact hebben met het slachtoffer over het letsel en de situatie. Als de schadebehandeling langer duurt dan twee jaar, moet de verzekeraar onderzoeken wat daarvan de oorzaak is.