• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Maserati Levante: kostbaar genoegen

27 mei 2019 door Advocatie Redactie

Maserati Levante front 300

Wereldwijd is de helft van alle verkochte auto’s in het topsegment een SUV. Van een rage is dan ook allang geen sprake meer. Nu inmiddels merken als Lamborghini, Bentley en Rolls-Royce tot deze markt zijn toegetreden, mag het geen verrassing heten dat ook Maserati zich in het strijdgewoel mengt. Advocatie reed met de Levante.

Door Ewoud Hallebeek

Je kunt niet stellen dat Maserati over één nacht ijs is gegaan. Al in 2003 toonde het merk een eerste SUV-studiemodel, onder de naam Kubang. Daar hoorden we vervolgens niks meer van, maar twee jaar later bliezen de Italianen het project nieuw leven in. Een nauwe samenwerking met Alfa Romeo zou binnen afzienbare tijd tot vruchtbare resultaten gaan leiden. Helaas bleek hier de wens de vader van de gedachte. Of zoals het bekende – ten onrechte aan John Lennon toegeschreven – citaat luidt: ‘Life is what happens to you while you’re busy making other plans’.

In 2011 verscheen er echter een nieuwe concept-SUV, wederom onder de naam Kubang en opnieuw vergezeld van grootste plannen. Het oorspronkelijke idee om de prestigieuze full size SUV ‘volledig Italiaans’ te laten zijn, inclusief V8 uit de Quattroporte, bleek evenwel alweer achterhaald. Fiat was inmiddels eigenaar van het Amerikaanse Chrysler en dat betekende dat nu beproefde Jeep Grand Cherokee-techniek beschikbaar was. U begrijpt: life is what happens…

En toen stond daar, tijdens de 2016-editie van de Salon van Genève, ineens de Levante. Vernoemd naar een krachtige oostelijke wind in het Middellands Zeegebied, vergelijkbaar met de Mistral. En zowaar met eigen techniek, want de in 2013 geïntroduceerde Ghibli – dat is trouwens een zuidelijke wind in Libië – vormde nu de basis (platform, aandrijflijn, elektronica), zij het dat het onderstel was aangepast voor off road-gebruik.

‘Belissima, belissima’
De rest is geschiedenis, zoals dat dan heet, want drie jaar later kunnen we vaststellen dat de Levante, die in Turijn van de band rolt, in een behoefte voorziet. Niet in absolute aantallen, want het blijft nu eenmaal Maserati, maar relatief gezien gaan de zaken crescendo. In een paar jaar tijd zag Maserati zijn verkoopaantallen verachtvoudigen en de helft daarvan kwam op het conto van de Levante. Met dat soort getallen snoer je alle criticasters de mond.

De concurrentiepositie van de Levante is wat lastig te bepalen, want in dit segment zijn kille cijfers ondergeschikt aan pure emotie. We zouden de Porsche Cayenne kunnen noemen, maar net zo goed de BMW X7, de Audi Q7 en de Range Rover Sport. Het ligt er maar aan waar u uw spark of joy vandaan haalt, waarbij merkbeleving (om maar eens een huiveringwekkend modernisme te gebruiken) veelal de doorslag geeft. En je kunt veel van Maserati zeggen, maar niet dat het de drietand aan beleving ontbreekt. Kijk alleen maar naar het krachtige, expressieve front, met een wijd opengesperde grille waarachter middelgroot vee zonder moeite verdwijnt.

Opmerkelijk genoeg lijken de vormgevers na dit huzarenstukje hun interesse te hebben verloren, want de rest van de auto weet de grijze middenmoot nauwelijks te ontstijgen. De achterkant is, de op de GranTurismo en GranCabrio gebaseerde achterlichten ten spijt, op zijn best ‘doorsnee’ te noemen en dat vinden wij dan toch een gemiste kans. Maar dat zijn wij, want bij het uitstappen werden wij gepasseerd door een voorbij lopend Italiaans echtpaar, dat alleen maar een bewonderend ‘bellissima, bellissima’ wist uit te brengen. Dat had wellicht te maken met het Italiaanse kenteken op onze testauto, maar toch.

Joekel
Je ziet het er op de foto’s niet zo aan af, en eerlijk gezegd ook niet als je hem ‘live’ aanschouwt, wat veel zegt over het vakmanschap van de ontwerpers, maar de Levante is een joekel van een auto. Tien centimeter langer dan een Porsche Cayenne en nauwelijks kleiner dan een Mercedes S-klasse. Anderzijds is hij dan weer 5 cm korter dan een Audi Q7, want er is altijd baas boven baas. Direct daarna komt Scania.

Vooralsnog is de Levante leverbaar met drie motoren: een drieliter V6 turbodiesel (275 pk, 0-100 km/u in 6,9 sec, topsnelheid 230 km/u) en twee door Ferrari geassembleerde 3.0 V6 Twin Turbo benzinekrachtbronnen. De instapper daarvan levert 350 pk (6,0 sec, 251 km/u), terwijl topmodel ‘S’ goed is voor 430 pk (5,2 sec, 264 km/u). Dit najaar verschijnen de GTS en de Trofeo, die zijn voorzien van een heuse Ferrari 3.8 V8 Twin Turbo met respectievelijk 550 (4,2 sec, 292 km/u) en 590 pk (3,9 sec, 304 km/u). Voorwaar geen kinderachtig gedoe, daar in Modena.

Alle Levantes hebben standaard vierwielaandrijving, een achttraps automaat, luchtvering en adaptieve dempers. U begrijpt dat we het in deze prijsklasse niet meer over navigatie, airco, leren bekleding en aanverwante vanzelfsprekendheden hoeven te hebben. Los daarvan zijn er twee optiepakketten: de luxueuze GranLusso (denk aan hout in het interieur) en de GranSport, die – met agressievere bumpers, een chroomloze grille, grotere wielen en carbon interieurafwerking – de nadruk legt op sportiviteit. Beide pakketten kosten zo’n 13 mille.

Rijplezier
Wij reden de diesel, de meestverkochte motorisering, in GranSport-uitmonstering. Gespoten in het oogverblindend mooie Blu Emozione (€ 1.089) en voorzien van prachtige 21-inch Helios lichtmetalen wielen. Die maat zouden wij u, ondanks de meerprijs van twee tot vier mille, altijd aanraden, want de af-fabriek geleverde wielen (18-20 inch, afhankelijk van de uitvoering) doen de auto geen recht.

Het interieur is fraai en ruim, met smaakvolle details en een onberispelijke afwerking, maar zet geen nieuwe maatstaven. Daarvoor ligt de lat in deze prijsklasse te hoog. Het multimediasysteem – met een centraal geplaatst touch screen voor navigatie, audio, telefoon en diverse instellingen, inclusief Apple Carplay, Android Auto en swipe-mogelijkheid – werkt snel en vlekkeloos en is voor Italiaanse begrippen van een ongekend hoog niveau, maar de graphics zijn achterhaald en de menustructuur is weinig overzichtelijk. Je went er snel genoeg aan, maar feit is wel dat de Duitse concurrentie het systeem op alle fronten overklast.

Is dat erg? Niet als u de nadruk legt op rijplezier. Dat begint al met de positie achter het stuur. De met leer overtrokken en elektrisch te bedienen sportstoelen laten werkelijk niets te wensen over, terwijl het stuurwiel en de pedalen (!) eveneens met knopbediening te verstellen zijn. Alles is erop gericht het de bestuurder zo geriefelijk mogelijk te maken en dat kunnen we niet sterk genoeg prijzen. De hoogglans ‘carbon’ afwerking in onze testauto had, vanwege de goedkope uitstraling ervan, van ons niet gehoeven, maar het is een extra (€ 3.025) en dus makkelijk achterwege te laten.

Bij koude start nagelt het dieselblok erop los, maar eenmaal warm ontpopt hij zich als een ware heerlijkheid, met volop trekkracht en – vooral – een fantastisch geluid. Toegegeven, dat laatste uitsluitend met de sportknop ingedrukt, waarbij het geluid kunstmatig (via de speakers) wordt versterkt, maar dan nog: een beter klinkende diesel is ons niet bekend. Als ware het een raszuivere V8 roffelt het door het Italiaanse VM Motori gebouwde motorblok erop los, om zich in de stand ‘normaal’ bescheiden op de achtergrond terug te trekken. Sterker, dan is de Levante zelfs opvallend stil. En hoe leuk dat motorgeluid ook is, wij kozen er na verloop van tijd voor om alleen het onderstel op ‘sport’ te zetten. Dat leverde de perfecte mix tussen comfort en sportiviteit op.

Flamboyante charme
Mocht u denken dat, vanwege de merknaam, de Levante een hardcore sportmachine is, dan moeten we u teleurstellen. De Levante Diesel is weliswaar snel, maar niet uitzonderlijk snel, en zijn weggedrag en stuurgevoel zijn van dienovereenkomstige aard. Zie hem dan ook vooral als een uiterst capabale GT, waarmee het fantastisch Pan-Europese reizen maken is.

Is hij beter dan zijn – hoofdzakelijk Duitse – tegenstrevers? Nee. Hij verzet nergens de bakens, blinkt nuchter bezien nergens in uit, maar verovert je hart met zijn flamboyante charme en zijn van historisch merk-DNA doordrenkte karakter. We zeiden het al: pure emotie. De vraag is: kun je daar een prijskaartje aan hangen?

De Maserati Levante is verkrijgbaar vanaf € 121.468. Dan krijgt u de diesel. Benzine rijden kan vanaf € 139.868. Serieuze prijzen. En dan te bedenken dat we het nog niet eens over de accessoires hebben gehad. Want wat bij veel concurrenten standaard wordt meegeleverd, moet bij Maserati apart worden afgerekend. Niet voor kwam onze testauto op het uiterst respectabele bedrag van € 164.800. Is dat een beetje te veel emotie naar uw smaak, weet dan dat Maserati volgend jaar met een kleinere en goedkopere SUV komt. Gebaseerd op de Alfa Romeo Stelvio en bedoeld als (iets prijziger) alternatief voor onder meer de Porsche Macan, de Jaguar F-Pace, de Audi Q5 en de BMW X4.

Als we de geruchten mogen geloven, wordt die auto uitsluitend met eigen benzinemotoren leverbaar en komt er zelfs een plug-in-hybride. Dat biedt perspectief.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
DLA Piper adviseert Dutch GP team bij terugkeer Formule 1 naar Zandvoort
Volgende artikel
Behaal in een klap uw PO-punten met een studieweek op Curaçao

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×