
Het OM doet zijn best om iedereen te informeren over de gevolgen van de IT-storing, maar de NOvA vindt de geboden informatie niet concreet en transparant genoeg.
Lees ook: Werk OM mogelijk nog weken verstoord na ICT-kwetsbaarheid
De NOvA zegt zich te realiseren dat het OM zich in een lastig parket bevindt en twijfelt niet aan de inspanningen om de ICT-problemen zo snel mogelijk op te lossen. Om in kaart te brengen welke hinder advocaten ondervinden van de ICT-problemen, deed de Orde een oproep aan advocaten om problemen te melden.
Lees ook: NOvA vraagt advocaten problemen door ICT-storing OM te melden
Mede hierom heeft het OM een pagina opgesteld met vragen en antwoorden. In de kern is het antwoord op vrijwel elke vraag dat het OM alleen per post of per telefoon bereikbaar is. Is er spoed bij omdat de stukken nodig zijn voor een zitting die vandaag, morgen of overmorgen plaatsvindt, dan kunnen de stukken worden afgehaald of met een koerier bezorgd.
De NOvA is van mening dat het OM onvoldoende concreet antwoord geeft op de problemen die advocaten en hun cliënten op dit moment ervaren. De Orde wil dat het OM transparant communiceert over de stand van zaken en wat de verwachting voor de komende weken is.
De NOvA benadrukt in zijn verklaring het OM met klem om te blijven aansturen op snelle en praktische oplossingen en verbeteringen van de huidige situatie.