
Het OM begint langzaam maar zeker met het opstarten van de ICT-systemen. De NOvA vraagt ondertussen om meer transparantie en concrete informatie voor advocaten.
Uit onderzoek van het OM blijkt dat hackers zich inderdaad toegang hebben weten te verschaffen tot de systemen. Het is nog onduidelijk wat er precies is gebeurd en of er daadwerkelijk data zijn gemanipuleerd of weggehaald.
Op basis van de onderzoeksresultaten en het advies van externe deskundigen vindt het College van procureurs-generaal dat een gefaseerde en gecontroleerde livegang nu verantwoord kan plaatsvinden. De IT-omgeving wordt continu gemonitord, zodat een verdachte beweging in het systeem direct kan worden onderkend en daarnaar kan worden gehandeld, aldus het OM.
Lees ook: Werk OM mogelijk nog weken verstoord na ICT-kwetsbaarheid
Ondertussen melden zich gefrustreerde advocaten die tegen grote moeilijkheden aanlopen. Zo spreekt de Enschedese advocaat Umut Ural in De Twentsche Courant Tubantia van een logistieke ramp. Zo kan het OM hem niet vertellen waar een cliënt is gedetineerd omdat niemand in het systeem kan. Als hij een gevangenis belt, krijgt hij te horen dat de privacyregels verbieden om te vertellen of een bepaalde persoon zich daar bevindt. “Dus schrijven we alle gevangenissen een mail dat we iemand willen bezoeken. Dan krijgen we van een het antwoord terug: ‘U bent welkom op die dag’.”
Problemen melden
De NOvA zegt zich te realiseren dat het OM zich in een lastig parket bevindt en twijfelt niet aan de inspanningen om de ICT-problemen zo snel mogelijk op te lossen. Om in kaart te brengen welke hinder advocaten ondervinden van de ICT-problemen, deed de Orde een oproep aan advocaten om problemen te melden.
Lees ook: NOvA vraagt advocaten problemen door ICT-storing OM te melden
Mede hierom heeft het OM een pagina opgesteld met vragen en antwoorden. In de kern is het antwoord op vrijwel elke vraag dat het OM alleen per post of per telefoon bereikbaar is. Is er spoed bij omdat de stukken nodig zijn voor een zitting die vandaag, morgen of overmorgen plaatsvindt, dan kunnen de stukken worden afgehaald of met een koerier bezorgd.
De NOvA is van mening dat het OM onvoldoende concreet antwoord geeft op de problemen die advocaten en hun cliënten op dit moment ervaren. De Orde wil dat het OM transparant communiceert over de stand van zaken en wat de verwachting voor de komende weken is.
De NOvA verzoekt in zijn verklaring het OM met klem om te blijven aansturen op snelle en praktische oplossingen en verbeteringen van de huidige situatie.