• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Onderzoek: ‘Belang marketing binnen grote advocatuur sterk gestegen’

19 augustus 2015 door Advocatie Redactie

Bij veruit de meeste grote advocatenkantoren (91%) is het belang van marketing de laatste jaren ‘enigszins tot sterk’ gestegen. Dat geven zij aan in een recent onderzoek van Baker Tilly Berk. Dit grotere belang vertaalt zich echter nog niet overal in ruimere marketingbudgetten. Bij 14% van de 22 deelnemende kantoren daalde het budget de afgelopen jaren zelfs nog. De meest effectieve marketingmiddelen: contentmarketing en seminars, stellen Lexence, Van Benthem & Keulen en Kennedy Van der Laan.

Door Joris Rietbroek

Ondanks de steeds liefdevoller omarming van marketing door advocatenkantoren, gaf in het onderzoek niet meer dan 29% van de respondenten aan dat marketing een cruciale rol speelt bij het bereiken van nieuwe cliënten. De meeste kantoren noemen die rol ondersteunend van aard (48%), terwijl marketing bij ruim een kwart nog in de kinderschoenen staat. Stegen de marketingbudgetten in de afgelopen twee jaar bij 36% van de kantoren, voor de komende twee jaar verwacht 50% van de respondenten dat er meer geld voor marketing beschikbaar komt, nu ook de omzetten van kantoren weer in de lift zitten.

Contentmarketing, waaronder het publiceren van artikelen op de eigen website, wordt als steeds belangrijker en effectiever middel gezien voor zowel de werving van nieuwe cliënten als het behoud van bestaande klanten, gevolgd door spreken op seminars of congressen. Voor klantbehoud vormen relatie-evenementen het favoriete en sterkste middel: ruim 80% van de deelnemende kantoren geeft aan geregeld een dergelijk event te organiseren.

Voor de vergroting van naamsbekendheid en zichtbaarheid zien kantoren vooral publiceren, adverteren en sponsoring als nuttige marketingactiviteiten. Heel effectief voor het winnen van nieuwe cliënten zijn deze middelen echter niet. Telemarketing is in het geheel niet populair: slechts twee respondenten van de ruim twintig deelnemende kantoren zeggen dit te doen, al zijn zij wel tevreden over de effectiviteit ervan. Dit zou wel goeddeels nattevingerwerk kunnen zijn: slechts 24% van de respondenten geeft aan dat hun kantoor methoden heeft om het effect van marketinguitingen te meten.

Lexence: projectmatig budgetteren
De geschetste trend in het onderzoek is herkenbaar, maar gaat niet geheel op voor Lexence, zegt manager marketing en communicatie Maaike Lausberg. “In die zin dat we nu niet plotseling meer aan marketing doen. Daarbij budgetteren wij onze marketinguitingen projectmatig, als het bijvoorbeeld gaat om onze inzet op contentmarketing of onze uitingen rond de verhuizing van ons kantoor naar het ING House. Zodoende werken we niet met een vast marketingbudget per jaar, hoewel het de laatste jaren iets toegenomen is.”

Als geslaagd voorbeeld van contentmarketing binnen Lexence noemt Lausberg een onderzoek dat het kantoor afgelopen voorjaar deed naar ‘blurring’, ofwel het vervagen van grenzen tussen de foodretail, -service en logistiek en de huidige regels die niet aansluiten op deze ontwikkeling. “We publiceerden hierover in diverse media en hielden er een seminar over voor onze cliënten, dat zeer goed werd ontvangen.”

Van Benthem & Keulen: marketing is meer dan communicatie
Murk Vlietstra, marketing manager bij Van Benthem & Keulen, herkent eveneens vanuit zijn eigen waarnemingen de geschetste ontwikkelingen in het Baker Tilly Berk-onderzoek, maar ziet nog niet dat grote kantoren de marketingbudgetten opschroeven. “Dat hebben wij zelf overigens ook niet gedaan, maar marketing is voor ons altijd al heel belangrijk geweest,” zegt hij. “Ik verwonder me wel eens over het hier en daar gelegde verband tussen omzetstijgingen en de verhoging van marketingbudgetten. Ik zou zeggen dat je juist meer moet uitgeven aan marketing op het moment dat het minder goed gaat.”

Daarnaast verbaast het Vlietstra enigszins dat het nut van marketing bij veel kantoren vooral wordt onderkend in communicatie-uitingen en pitches. “Marketing is immers veel meer dan dat, het moet in de kern van je bedrijf zitten,” vindt hij. “Daarbij zijn marketinguitingen vaak gericht op nieuwe klanten, maar ook richting bestaande cliënten moet je je status steeds weer opnieuw bevestigen. Het verdiepen van bestaande contacten via bijvoorbeeld relatie-events maakt daar voor ons een belangrijk deel van uit. Daar investeer ik liever in dan in bijvoorbeeld telemarketing.”

Voor vergroting van de naamsbekendheid en het aantrekken van nieuwe cliënten noemt Vlietstra radiospots als effectief middel, vooral om het serviceconcept dat zijn kantoor biedt – VanDienst – onder de aandacht te brengen. “Bij goede marketing staat de klant centraal. Dus vertellen we in een commercial niet dat we de beste advocaten in huis hebben, maar welke praktische oplossingen en diensten we de cliënt kunnen bieden.”

Kennedy Van der Laan: waken voor los zand
Albert Jan Huisman, Director Marketing & Business Development bij Kennedy Van der Laan, vindt de veel genoemde relatie ‘tussen economische tegenwind en het krimpen van marketinginspanningen’ eveneens een opmerkelijke. “In tijden van krimp moet je juist investeren in marketing,” zegt hij. “Het marketingbudget van Kennedy Van der Laan is overigens al jaren stabiel.”

Huisman noemt contentmarketing een effectievere tool dan bijvoorbeeld adverteren. “Daarom is dat bij ons al jaren een speerpunt. Door inhoudelijk te communiceren over oplossingen voor de problemen van onze doelgroep laten we zien dat we heel goed zijn in ons vak. Daarbij meten we permanent wat effectief is en wat niet en houden we grondig bij welke vragen precies bij onze doelgroep leven. Daarvoor gaan we de dialoog met hen aan. De opsomming van welke vormen van arbeidsrecht je biedt, met een mooie foto erbij, is van ondergeschikt belang.”

Wat volgens Huisman verder vooral effect heeft, is het combineren van marketingtools. “Ik zie vaak nog losse flodders, een event hier en een publicatie daar. Zonder enige verbinding blijft het los zand, dat is zonde van de tijd en het budget.”

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Column: Utopia in de advocatuur
Volgende artikel
Rechtszaakplaats: Marktplaats met een vleugje Tinder

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Column – Je werktijd is waardeloos

  • Advocaten overspoeld met vragen na nieuw EU-VS handelsakkoord

Recente berichten

  • Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden
  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh
  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×